Annons:
Etiketterartiklarmönster
Läst 2260 ggr
Cessy
6/15/15, 1:16 PM

Hur man knyter svävande smycke med illusion cord

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Beskrivning till att göra svävande:
**
Du kan använda vilka pärlor du vill. Dock bör de inte vara för tunga/stora o tänk på att de inte får vara vassa så att de skär av tråden. Du kan använda allt från 8/0 - 6mm.  Man kan säkert använda större, men då blir de tunga o kommer dra ner tråden.

Jag använder klar illusion cord .010 att knyta med, men man kan använda annan billigare monofilament tråd (klar fiskelina) som är .010 i grovlek o som inte är allt för styv o lite elastisk.

* Trä igenom tråden  i pärlan o gå runt den o trä igenom igen.

* Nu har du en ögla runt pärlan. Dra åt den så att den står ut 0,5 cm runt pärlan.

* Gå in med tråden som du kommit ur pärlan underifrån igenom denna lilla ögla.

* Håll fast tråden du tagit igenom öglan o själva pärlan med vänster hand (om du nu är högerhänt förståss) Låt tråden sticka upp några cm o nu drar du åt öglan helt runt pärlan så den ligger kloss runt halva pärlan.

*Den tråden du stuckit in genom öglan på pärla bildar i sig nu en ögla. Medans du håller fast pärlan o trådänden med vänster hand o ser till att öglan runt pärlan är tajt - annars börjar pärlan glida längre på tråden än du tänkt dig, så sticker du höger hand underifrån in genom den stora öglan som tråden bildat till höger om pärlan.

* Nu tar du med högerhanden tag i den trådändan du håller med hjälp av vänsterhanden o drar den med högerhanden nedåt igenom den stora öglan o drar åt o voilà -  nu är du klar!

Tänk bara på att dra åt tråden lagom hårt. Drar du för hårt blir tråden uttänjd o skör o vågig o kan lätt gå i sönder. Drar du för löst så sitter inte knuten fast.. Svårigheten ligger i att hålla fast pärlan o dra åt runt pärlan så att inte pärlan löper iväg o att det då blir lite längre avstånd mellan pärlorna än du tänkt dig.

Till avslut använder jag klämpärlor o man måste klämma åt ytterst försiktigt  så att man inte råkar klämma av trådarna. Jag rekommenderar att ni använder klämpärletång till att klämma ihop klämpärlorna för en plattång skapar väldigt vassa kanter som om ni har otur kan skära av trådarna på illusion corden. Dölj sedan klämpärlan i en rund klämpärlegömma om ni tycker att klämpärlan är ful.

Kan tyvärr inte fota hur jag gör eftersom jag då skulle behövt en tredje hand för att kunna visa momenten o samtidigt hålla fast.

  • Redigerat 1/29/24, 11:15 AM av Niklas
Annons:
[Sabina]
6/15/15, 1:24 PM
#1

Tack så mycket för beskrivningen.👍 

Svävande smycken är så vackra och kan användas i många olika sammanhang 🙂

Cessy
6/15/15, 1:27 PM
#2

Var så god! 😃Ja de är underbara sommarsmycken för de är inte kompakta o varma o ger en lite lekfull sommarkänsla o så kan man ju använda precis vilka pärlor man vill så länge de inte är för tunga eller vassa.

sanne62
6/15/15, 1:31 PM
#3

vad bra att du gjorde en egen tråd med beskrivningen….tack cessy…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Cessy
6/15/15, 1:38 PM
#4

Var så god Sanne. Hoppas det går att förstå den o att den kan komma till användning. 😃

Cessy
6/15/15, 1:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hur lång tråd ska man ha - från hand till hand om det ska vara ett kort halsband.

Man kan knyta jättelångt som jag gjort på detta smycket  o då kan man ha det långt enkelradigt eller kort tvåradigt som halsband eller som 5 radigt  armband, men jag har ingen aning om hur lång tråd jag använde.

Upp till toppen
Annons: