Annons:
Etiketton-the-wire
Läst 1760 ggr
Cessy
7/8/15, 11:01 AM

Att använda wire, klämpärlor o klämpärletång.

Att använda wire, klämpärlor, klämpärletång o klämpärlegömmor är något som många inte riktigt vet hur man gör o därför lägger jag upp en video som visar hur man använder detta.

 Jag använder 49-trådars wire o helst Accu Flex eftersom jag anser den är bättre än Flexrite o sedan runda klämpärlor o det finns även andra sorters 49-trådars wire. Wiren finns i olika grovlekar men för det mesta använder jag .014 som passar till vanliga pärlor som inte är allt för tunga eller vassa inuti som t.ex. halvädelstenar o sötvattenspärlor kan vara. Är pärlorna tyngre eller lite vassa så kan man istället behöva använda .019

Att jag använder 49-trådars wire som är dyrare än vanlig grå billig wire beror framförallt på att 49-trådars wire får inga knyckor. Om man tar av sig ett smycke då man t.ex är o tränar/simmar m.m. o för att vara rädd om det trycker ner det i väskan o använder vanlig grå billig wire så får man fula knyckor på sitt smycke. Använder man 49-trådars wire så kan man utan problem trycka ner smycket i handväskan eller knyckla ihop wiren då man jobbar med den o det händer inget med den. Den är ff. lika fint som ett sytt smycke skulle vara

Beroende på hur många wiretrådar som ska igenom klämpärlan o beroende på vilken grovlek på wiren man använder så behöver man olika klämpärlor o olika klämpärletänger. När jag använder 1 tråd av 49-wire grovlek .014 så använder jag 1,5mm rund klämpärla o Micro klämpärletången När jag ska ha igenom två trådar så använder jag 2mm rund klämpärla o den vanliga standard klämpärletången.

På videon visar hon de olika klämpärletängerna o hur man använder den o hur man sätter på en rund klämpärlegömma. Hon gör dock enligt min mening ett stort misstag o fäster wiren direkt i låset. Jag fäster alltid wiren runt en runt en oval motring, för då kan jag byta låset om jag behöver det eller förlänga (lägga till fler motringar) utan att behöva trä om smycket.

Annons:
Niwa
7/8/15, 7:04 PM
#1

Bra tips Cessy. Jag fäster alltid i wireguard el som dig i motring direkt. Ifall att låset går sönder el behöver bytas. Accuflex 49 trådars är min favorit i wire än så länge.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Upp till toppen
Annons: