Annons:
Etikettproblemhörnan
Läst 1839 ggr
Lalo
2016-02-14 19:28

Identifiera bärnsten

Sätter tråden i problemhörnan, det är bara att flytta tråden om ni anser att den ligger fel. Hur som helst, idag fick jag en enorm påse med diverse pärlor, järn och mässingtråd osv. När jag var mitt uppe i mitt bortsållande kom jag över en hel sträng med något som var ruskigt likt bärnsten! En stor chip (snarare bumling) vägde nästan ingenting och kändes nästan som plast, så som bärnsten tydligen ska kännas. Gjorde även ett flyt-test, genom att blanda i salt i vatten för att se om stenen flöt eller inte. Den flöt, typ. Snarare småsvävade upp och ner i saltvattnet. Jag testade att jämföra med en annan sorts sten och den sjönk ju såklart. Men av mina tester att döma, skulle ni tro att det är bärnsten jag har att göra med? Bör jag infoga en bild på stenarna i fråga så att ni kan "se" med mig det jag har framför mig? /Lalo

Annons:
Cessy
2016-02-15 09:39
#1

Kan tyvärr ingenting om bärnstenar o inte heller kan jag avgöra olika halvädelstenars äkthet, men hoppas att någon annan vet bättre besked o skriver i din tråd.

mariannele
2016-02-15 10:08
#2

Se här omöjligheten i att veta. Den absolut bästa pärlbloggen på svenska. Hon uppdaterar ofta med nya inspirerande inlägg.

http://manekisparlblogg.blogspot.se/2009/04/material-akta-barnsten-eller.html#.VsGVMdAYOKU

Cessy
2016-02-15 10:54
#3

Ja hennes blogg är fantastisk o förr var maneki aktiv även härinne (hon var även modde) men tyvärr är det några år sedan hon höll till här nu. Hon har väl fullt upp med sina bloggar helt enkelt.

Lalo
2016-02-15 13:42
#4

Tack så mycket för tipset om hennes blogg! Jag ska läsa igenom det grundligt. Lägger nog upp samma frågeställning i forumet stenar också. Hellre fråga för mycket än att bara anta att något stämmer ; D

Cessy
2016-02-15 14:19
#5

Ja o där är nog det dessutom större chans att få bra svar, men maneki hade ju fler saker på sin sida om hur du kan testa din bärnsten.

Niwa
2016-02-15 17:52
#6

Är inte glittertind duktig på äkta vs fake cessy? Hoppas hon kikar in o läser härm

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Emo
2016-02-23 16:05
#7

När jag var barn och min mor och jag gick längs stranden vid Öresund och plockade intressanta ilandflutna fynd lärde hon mig att gnida föremålet mot tyg och sen testa om det drog till sig en liten bit tidningspapper.
Samma metod som du använde på fysiklektionen i skolan när du gned en ebonitstav med ett kattskinn och sen lyfte en liten pappersbit med den.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lalo
2016-03-02 01:35
#8

#7 Tack för tipset! Det ska jag testa :)

Upp till toppen
Annons: