05 Problemhörnan

Laga smycken

2016-02-28 14:54 #0 av: Hiddeniten

Jag har en kund, som är mästare på att ha sönder smycken hon köpt.  Jag tar förståss tillbaka smycket och lagar det, men strax därpå är det trasigt igen.
Hur många gånger lagar ni smycket gratis åt en kund?

Anmäl
2016-02-28 15:03 #1 av: Aleya

Jag hade nog bara lagat det en gång. Nog för att man kan klanta sig. Men det låter ju inte klokt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios samt medarbetare för Julen

Anmäl
2016-02-28 15:06 #2 av: Niwa

hua sådant är jobbigt-

har en kompis som kommer till mig med armband som inte jag gjort och ber mig laga. 3:e sista gången gjorde jag om hela och sa att nu gör jag inte om det fler ggr utan då tar jag betalt för ett nytt armband,  hade tur i oturen för då tappade hon det.

Det var en present från hennes man så kunde inte med att säga att det var "dåligt " gjort,klämpärlorna var så mosade att de nästan lossnade av sig själva när man tog i dem och inga klämpärleskydd av ngt slag.

Det beror helt på vad som är felet och hur många ggr du fått laga det, har hon fastnat i något och linan gått av helt då hade jag nog velat ha betalt.

är det ett lås som lossnat eller en motring som man kanske missat att stänga helt då är det ju ens eget "fel" och hade lagat det. 

jag skulle nog saggt att "Nu ha jag lagat det så många ggr och denna gång har jag kollat ALLT,jag tar inte på mig att laga en gång till. 

(ett armband håller inte för vad som helst, inte ens ett för flera tusen håller för vad som helst.)

Medis på: smyckestillverkning
Hälsa gärna på mig på Facebook.

 

Anmäl
2016-02-28 15:19 #3 av: Veda

Beroende på hur lång tid det tar och vem det är. 

Anmäl
2016-02-28 17:07 #4 av: Zadeira

Vad är det för smycken hon har sönder? Har andra kunder haft samma problem? Hur använder hon sina smycken (dvs i duschen osv)? Tänker om det är så att det du gör är dålig kvalite i sig (om du använder ex (dålig wire eller så) eller om det är användaren som är dålig på att ta hand om det. I första fallet så hade ju fler haft samma problem, i andra fallet får du kanske ge henne en liten "kurs" i hur man sköter smycken.

Till familj lagar jag så ofta jag kan och behöver, men till andra vänner och bekanta hade jag lagat en gång gratis sedan tagit en liten summa för jobbet.


Anmäl
2016-02-28 19:21 #5 av: Hiddeniten

Jag lämnar alltid med en lapp med skötselråd till mina smycken.  Det är en äldre dam och hon har erkänt att hon drar mycket i just detta smycke, ett sytt armband. Sytt med fireline, men ingen tråd håller för hur mycket som helst.

Anmäl
2016-02-28 20:56 #6 av: Niwa

nej sydda armband med lina håller inte för hur mycket som helst. Inte ens om man använder bra kvalitet på linan och syr med.

Medis på: smyckestillverkning
Hälsa gärna på mig på Facebook.

 

Anmäl
2016-02-29 09:02 #7 av: anki1

jag skulle laga ett par gånger, men om det upprepas eller kunden missköter det så tackar jag nej.

Anmäl
2016-02-29 09:14 #8 av: Cessy

Tja jag skulle antagligen laga gratis 1 gång, men om det sedan upprepades så skulle jag ta betalt. Sedan beror det ju alltid på vem det är. Om det är en nära släkting eller vän eller om det är en storkund, men jag brukar faktiskt ta betalt direkt av mer avlägsna kunder om det nu inte är något så enkelt som byta en motring, sätta på nytt lås. Örhängen tar jag aldrig betalt för laga däremot, för där vet jag att det kan glida ur öglan o det är ju också en extrem quick fix, men laga ett sytt armband hade jag blivit galen på. Speciellt om det upprepades flera ggr.

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.