Annons:
Etikettproblemhörnan
Läst 1608 ggr
Hiddeniten
2016-02-28 14:54

Laga smycken

Jag har en kund, som är mästare på att ha sönder smycken hon köpt.  Jag tar förståss tillbaka smycket och lagar det, men strax därpå är det trasigt igen.
Hur många gånger lagar ni smycket gratis åt en kund?

Annons:
Aleya
2016-02-28 15:03
#1

Jag hade nog bara lagat det en gång. Nog för att man kan klanta sig. Men det låter ju inte klokt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Niwa
2016-02-28 15:06
#2

hua sådant är jobbigt-

har en kompis som kommer till mig med armband som inte jag gjort och ber mig laga. 3:e sista gången gjorde jag om hela och sa att nu gör jag inte om det fler ggr utan då tar jag betalt för ett nytt armband,  hade tur i oturen för då tappade hon det.

Det var en present från hennes man så kunde inte med att säga att det var "dåligt " gjort,klämpärlorna var så mosade att de nästan lossnade av sig själva när man tog i dem och inga klämpärleskydd av ngt slag.

Det beror helt på vad som är felet och hur många ggr du fått laga det, har hon fastnat i något och linan gått av helt då hade jag nog velat ha betalt.

är det ett lås som lossnat eller en motring som man kanske missat att stänga helt då är det ju ens eget "fel" och hade lagat det. 

jag skulle nog saggt att "Nu ha jag lagat det så många ggr och denna gång har jag kollat ALLT,jag tar inte på mig att laga en gång till. 

(ett armband håller inte för vad som helst, inte ens ett för flera tusen håller för vad som helst.)

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Veda
2016-02-28 15:19
#3

Beroende på hur lång tid det tar och vem det är.

Zadeira
2016-02-28 17:07
#4

Vad är det för smycken hon har sönder? Har andra kunder haft samma problem? Hur använder hon sina smycken (dvs i duschen osv)? Tänker om det är så att det du gör är dålig kvalite i sig (om du använder ex (dålig wire eller så) eller om det är användaren som är dålig på att ta hand om det. I första fallet så hade ju fler haft samma problem, i andra fallet får du kanske ge henne en liten "kurs" i hur man sköter smycken.

Till familj lagar jag så ofta jag kan och behöver, men till andra vänner och bekanta hade jag lagat en gång gratis sedan tagit en liten summa för jobbet.

Hiddeniten
2016-02-28 19:21
#5

Jag lämnar alltid med en lapp med skötselråd till mina smycken.  Det är en äldre dam och hon har erkänt att hon drar mycket i just detta smycke, ett sytt armband. Sytt med fireline, men ingen tråd håller för hur mycket som helst.

Niwa
2016-02-28 20:56
#6

nej sydda armband med lina håller inte för hur mycket som helst. Inte ens om man använder bra kvalitet på linan och syr med.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
anki1
2016-02-29 09:02
#7

jag skulle laga ett par gånger, men om det upprepas eller kunden missköter det så tackar jag nej.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Cessy
2016-02-29 09:14
#8

Tja jag skulle antagligen laga gratis 1 gång, men om det sedan upprepades så skulle jag ta betalt. Sedan beror det ju alltid på vem det är. Om det är en nära släkting eller vän eller om det är en storkund, men jag brukar faktiskt ta betalt direkt av mer avlägsna kunder om det nu inte är något så enkelt som byta en motring, sätta på nytt lås. Örhängen tar jag aldrig betalt för laga däremot, för där vet jag att det kan glida ur öglan o det är ju också en extrem quick fix, men laga ett sytt armband hade jag blivit galen på. Speciellt om det upprepades flera ggr.

Hiddeniten
2016-03-01 07:49
#9

Jag ska i alla fall kolla vad det är damen gjort. Men eftersom hon erkänt att hon dragit hårt i armbandet, så…

Upp till toppen
Annons: