Annons:
Etikettproblemhörnan
Läst 564 ggr
Mattii
5/14/16, 11:46 AM

Namn på länk samt smed

Hej Jag har en guldlänk som jag ska göra om, men jag behöver namnet på länken. Hoppas någon kan hjälpa mig. Jag bifogar några bilder på mitt halsband. http://s32.postimg.org/6rmtlx9yt/image.jpg http://s32.postimg.org/mn72bhb5h/image.jpg Om ni även har tips på suveräna guldsmeder så tar jag gärna emot tips. Gärna någon som ni tror kan hjälpa mig att tillverka halsbandet. Någon som är en bra lyssnare.

Annons:
Niwa
5/14/16, 12:54 PM
#1

Kan tyvärr inte namnet på länken. Vad är det du vill ha gjort med den? I vilket område söker du guldsmed, kan bli lättare att tipsa om någon vet ngn.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
5/14/16, 4:00 PM
#2

Tyvärr ingen aning, mer än det är en typ av flätad guldkedja. Vet du alls var kedjan är köpt (om i Sverige eller utrikes)  o vet du vilket karat det är på kedjan? För antingen är det en väldigt gammal kedja i högre karat o därför ganska mjuk eller så är det lägre karat på den eller en plättering eftersom materialet i den så lätt har vikts i bågarna. 18 karat är ganska hårt o borde inte vika sig på det viset som på bilden, såvida den inte är väldigt gammal förståss o utsatts för mycket användning o hårt slitage.

Jag tror ärligt talat att du gör bäst att gå in till en guldsmedsaffär som kan hjälpa dig dels att tala om vad det är för karat i kedjan o dels kan ge dig kostnadsförslag om du vill göra om kedjan o förhoppningsvis kan de berätta mer om den tekniken kedjan vävts med o kanske också berätta var sådana gjordes.

Mattii
5/14/16, 4:48 PM
#3

Hej allesammans Jo de så att halsbandet inte tillhör mig, min försvann. Men den var väldigt lik denna. Min var i 14 karat, denna är i 22 karat enligt ägarn. Jag finns i Örebro området, men skickar gärna guldet som ska smältas till denna modell. Den var köpt i Turkiet ca 10 år sedan.

Mattii
5/14/16, 5:05 PM
#4

Jag har varit i kontakt med många olika smedar. Men dom känns väldigt osäkra ovh lyssnar inte exakt hur jag vill ha länken.

Cessy
5/14/16, 5:53 PM
#5

Aha 22 karat kan vara förklaringen till att den är så böjd i länkarna, för då är halsbandet väldigt mjukt. Har de kollat om det är 22 K tvärs igenom så att 22 K inte enbart är en plättering ovanpå? För att göra något i 22 K är väldigt svårt just p.g.a. mjukheten.
Tyvärr känner jag inte alls till någon bra guldsmed, men hoppas någon annan härinne känner till någon.

Mattii
5/14/16, 8:39 PM
#6

Precis den är väldigt böjd i kanterna, min var mer kvadratisk. Jag får tacka för din tid och hoppas att det finns någon mer med fler tips!

Annons:
Mattii
5/14/16, 8:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Här kommer en bild på mitt gamla halsband. Kom gärna med tips på skillnaderna (bilderna är väldigt dåliga)

Upp till toppen
Annons: