Annons:
Etikettpärlsorter
Läst 1493 ggr
annzoo
7/9/16, 8:00 PM

pärlor olika stora i samma påse

Jag vet inte om jag lagt den under rätt kategori men hoppas på att nån kan svara

Jag köpte ett litet färdigt kit med pärlor, nål, "vävstol" mm för att börja småtesta. Men blev lite besviken då jag insåg då jag med stor möda med många svordomar (väldigt små pärlor som gjorde att tom nålen fastnade) lyckades få till första varvet och såg att pärlor i samma färg (samma påse) skiljde sig i storlek. Samt att en pärla gått i tur av en annan färg.
Är det andra sorteringen i såna här kit? (inget jag blev upplyst om i sf) eller har jag bara fått ett måndagsexemplar?

Annons:
Niwa
7/9/16, 10:47 PM
#1

Många pärlor är väldigt ojämna i storleken tyvärr utan att för den skull vara måndags ex. Te.x panduros pärlor det kan skilja rätt mycket i stl och dem använder jag bara till sådant där det inte gör ngt att det skiljer. Jag väver inte eller platt peyote. Tubular peyote kan jag anvönda till beroende på vad jag ska göra. toho o miyuki är jämnare i formen och jämnare o bättre hål. dem kostar lite mer men mycket bättre i kvalitet än det verkar vara i det kitet som du fått. Pärlor kan gå sönder,dem är av glas men dem ska inte gå sönder lätt ochbi massor. Jag kan spräcka pärlor om jag tvi ngar genom nålen o det är för trångt hål . ge inte upp än,träna på dem ojämna och satsa på bättre sedan.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

annzoo
7/10/16, 7:25 AM
#2

#1 de var Panduro. Det var inget hon upplyste om att pärlorna kunde  vara olika stora, då hade jag avstått. Det mönstret jag visade henne (för att veta ungefär vilken storlek på pärlorna de var) förutsätter att pärlorna är jämnstora annars ser det konstigt ut. Jag hade inge problem med hur jag skulle göra och själva tekniken men blir bara less. Då jag påpekade allt från där jag köpt kitet (de var lite annat också) så fick jag bara några större pärlor då skulle "problemet" försvinna med för trångt hål. Det hjälper ju inte att jag fick några pärlor som var större för jag kan ju inte blanda pyggmepärlor med större pärlor utan att de ser konstigt ut.

SaGas
7/10/16, 11:28 AM
#3

Tänk också på att använda en pärlnål och inte en vanlig synål. Pärlnålar är smala hela vägen så att inte "ögat" på nålen fastnar i pärlan. När det är viktigt med jämn storlek på pärlorna så är miyuki eller toho bäst:)

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken


annzoo
7/10/16, 1:52 PM
#4

#3 jag använde nålarna som medföljde kitet. tack då är de de jag ska titta efter

Zadeira
7/10/16, 4:49 PM
#5

Om jag ska göra smycken där jämnhet är viktigt köper jag Miyuki-pärlor (ev Toho, men föredrar Miyuki).

Har insett att  såna där pärlor från Panduro eller andra så kallade Seed Beeds sällan håller särskilt god kvalitet. Det är inget de heller behöver upplysa om. Varken storlek eller färgmässigt behöver de vara jämna.

Jag råder dig till att köpa av de märken som jag och andra nämnde innan.

annzoo
7/10/16, 7:53 PM
#6

#5 jo ska definitivt göra de…jag ska testa reklamera då den inte var som jag hade trott

Annons:
Upp till toppen
Annons: