Annons:
Etikettannat-pyssel
Läst 1598 ggr
sagat
11/23/16, 6:53 PM

Silverlod eller tenn?

Hej jag undrar om man kan göra smycken av att bara smälta silverlod med lödpenna? Eller kan man bara göra det med tenn?

Annons:
Niwa
11/25/16, 5:01 PM
#1

jag har aldrig testa arbeta med silver eller tenn. håller tummarna att någon här inne kan hjälpa dig

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Ca-Li
11/25/16, 8:41 PM
#2

En lödpenna kommer nog inte upp i temperatur för att smälta silverlod. För vekt lod krävs ca 600 grader, tveksam om en penna kommer över 500.

Veda
11/29/16, 11:58 AM
#3

Nej, det går inte med en lödpenna. Däremot räcker det med en liten butanbrännare, om du inte ska löda så mycket. Själv har jag en liten gasolflaska med en brännare på.

sagat
11/29/16, 1:15 PM
#4

Vad är skillnaden på lödtenn och silverlod?

Veda
11/30/16, 12:29 PM
#5

Olika metaller. Tenn är mjukt och smälter vid låg temperatur och silver är hårdare och kräver högre temperatur. 

Lodet är blandat med andra metaller för att smälta snabbare än det som ska lödas, på så sätt får man vekt, medelhårt, hårt m fl silverlod. Lödtenn vet jag inte om det finns olika blandningar, men antagligen finns det det. Framför allt finns det olika tjocklekar på tråden. Det är t ex lättare att göra en snygg lödning med tunn tråd än med tjockare.

I båda fallen är det materialet som ska lödas som ska värmas i första hand. Annars flyter lodet ut på fel ställe.

Upp till toppen
Annons: