Annons:
Etiketton-the-wire
Läst 1087 ggr
Elcyion
2017-04-28 21:25

Behandling av tråd?

Jag är helt ny på det här. Länka gärna till någon annan tråd om det finns svar i den (som jag har missat).

Jag hittade ett jättesnyggt armband (i "fine art wire weaving: Weaving Techniques for Stunning Jewelry Designs) som jag vill göra, men är lite fundersam på ev. materialbehandling.

Till materialet står följande:

14 gauge (2mm) dead-soft sterling silver
16 gauge (1,3mm) dead-soft sterling silver
18 gauge (0,8mm) dead-soft sterlingsilver
28 gauge (0,08mm) fine silver wire

På slutet av beskrivningen står det som alternativ att armbandet kan göras i koppar. Jag har antagit att "dead-soft" betyder mjukglödgag på svenska.

Tråden som är 0,8mm ska jag ha som "stomme" till flätandet med 0,08mm tråden. 1,3mm ska jag ha till att göra ett enkelt spänne. Tråden på 2mm ska plattas ut med en hammare och användas som dekoration. Behöver jag då ha "dead-soft" till 2mm och 1,3mm? Var får jag tag på trådarna till vettigt pris?

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Niwa
2017-04-29 09:27
#1

Jobbar tyvärr inte så mycket med silver mer än silver lås på smycken i bland, men det finns väl en butik som heter silver grejs ,hon kanske har?

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Elcyion
2017-04-29 10:28
#2

Jag vill göra armbandet i enbart koppar. Men tänkte om jag skrev vilka material som skulle ha använts till det silverfärgade, kunde kanske ni säga om de två tjockaste trådarma behöver vara "dead-soft" eller om det funkar med vilken koppartråd som helst i rätt tjocklek.

Medarbetare på jack russel terrier

Niwa
2017-04-30 00:03
#3

artistic wire är väldigt smidig att jobba med och finns i kopparfärgad,men om det påminner om SS vet jag inte . har som sagt väldigt sparsamt med erfarenhet av silver så jag vågar mig inte på att gissa vilka som påminner om varandra. hoppas någon annan har bättre koll på wire

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Veda
2017-04-30 12:22
#4

Artistic wire är mjukare än glödgad sterlingsilver i samma tjocklek. Även finsilver är mjukare än sterlingsilver. Det är min erfarenhet i alla fall.

Men även artistic wire hårdnar av att bearbetas, men det måste göras försiktigt så att man inte skadar ytskiktet.

Upp till toppen
Annons: