Annons:
Etiketton-the-wire
Läst 1474 ggr
Marie-F
2017-07-11 02:26

Hur skapar man ett hårt metallarmband (bangle)

Hoppas det hamnade rätt nu. 

Jag har tröttnat trä pärlor och har tänkt försöka mig på ett metallarmband. Men inser att jag har en hel del att läsa på haha. Har köpt en mandrel och olika sorters metallwire. Jag har fattat att man måste hamra på metallen för att den ska hårdna, men vad jag inte fattar är hur man får den att fortsätta vara rund och polerad?

Har köpt en armband från hm som är kanske 18 gauge tjockt (ganska tjockt alltså) Det går att dra isär lite med kraft och i mitten är det en knut på. Ett sånt tänkte jag försöka göra men fattar verkligen inte hur man ska gå tillväga. 

För att kunna göra en knut behöver ju wiren vara lite mjuk, men då å andra sidan är den ju inte alls hård som ett armband behöver vara. Det blir knögligt för minsta lilla.

Skulle vara så otroligt tacksam om någon hade lust att guida mig lite.

Annons:
Cragan
2017-07-11 04:28
#1

vet ej hur det är för smycken men gör coils (för vaping) i tunn wire 28gauge som tjockast o den blir hyfsat styv av att spinnas när man rätar ut den o med allt annat man gör o har inte material som arbetshärdas utan helt vanlig 316 rostfri tråd.

men en del coils som görs hade nog funkat som smycken https://www.youtube.com/watch?v=DqNi6iy2G0Q som sådana byggen betydligt mer avancerade än jag gör o någonsin kommer göra.

Marie-F
2017-07-11 09:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hmmm. Jag försökte förstå sambandet mellan mitt armband och vad han höll på med men jag är nog kanske lite trög 😅 Tack för att du försöker hjälpa mig. Jag bifogarven bild på armbandet. Jag ser en massa Youtubeklipp på liknande armband men misstänker att det är mjukt när de är klara 😶 Jag vill att det ska vara hårt.

Veda
2017-07-11 12:13
#3

För att få tråden att hårdna behöver du inte banka hårt utan det räcker att knacka försiktigt eller klämma med en  platt tång med plastkäftar.  Ett mycket bra sätt är att låta det färdiga smycket rotera i en trumlare. 

Men för att tråden ska bli hård av bearbetning förutsätter att den är mjuk innan. Inte bara mjuk för att den är för tunn, utan mjuk för att den är mjukglödgad t ex.

Skulle tro att ovanstående går att göra med mjukglödgad silvertråd som är ca 1,2 mm tjock. Sen ser ändarna ut att vara ihoplödda. Det stärker också formen.  Genom att forma silvret blir det hårdare. Det formade armbandet bearbetas på armbandsregeln med lätta knackningar och hårdnar på så vis. 

Ett billigare material att träna med är koppartråd. Det fungerar på samma vis som silver och blir väl så vackert.

Marie-F
2017-07-11 14:28
#4

Tack snälla för input. Jag ska testa och leka lite.  Är den dead soft eller soft jag ska kika på?

Vet ni var föresten man skaffar en sån hammare och tenn de använder och vad det heter på svenska?

Upp till toppen
Annons: