Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2706 ggr
micki78
2/2/18, 12:37 PM

Stor Brännare för lödning

Hej!

Ni som håller på med metall/silversmide, har ni något bra tips på en brännare. ( inte någon liten butan brännare för det har jag redan) utan en större brännare för stora lödningar?

Säg att man vill löda i hop ett stort och brett armband med flera detaljer på,. Jag har en vanlig butangas brännare + en lite större butangas brännare med 12mm stort munstycke, men  den stora börjar bli för liten för större arbeten. I bland måste jag använda båda 2 samtidigt, men så vill jag inte ha det längre. Tänkte det är på tiden att investera i en ordentlig brännare.

Jag sitter i mitt kök och löder, så helst inte någon med flera olika typer av gaser.

Vad använder ni som gör lite större saker?

Annons:
micki78
2/2/18, 1:00 PM
#1

Jag har funderat på Sievert pro 85 tror jag den heter, men där står för medelstora lödningar. Sen undrar jag, kan man löda med den där största munstyckedelen för smältning ? Någon som vet?

Veda
2/2/18, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag använder gasol, en sån där liten smal flaska man brukar ha förr när man vallade skidor.  Sen har jag köpt ett lödhandtag (kosta runt tusenlappen) med ett "dödmansgrepp". Jag låser aldrig utan trycker in knappen och släpper när jag är klar. Jag vill minnas att jag köpte ett smalare munstycke, det är några år sedan.

Det står Sievert på munstycket. Men som sagt det mindre av munstycket, inte det som följer med handtaget. Går att koppla med slang till en lite större burk också. Men den här tycker jag är bra. Jag tar ett grepp om handtaget och knappen och klämmer fast flaskan under armen.

Sievert Powerjet heter handtaget.

micki78
2/3/18, 11:13 AM
#3

Den ser ändå ordentlig ut, hur stort är munstycket ungefär? och vad är det största du lödigt med den där?

Veda
2/4/18, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag gick en kurs i silversmide och då hade kursledaren en sån, därför köpte jag ett handtag, flaskan hade jag sedan tidigare.  Jag har inte lött så stora saker, mest små, men det här hjärtat räckte inte butanbrännaren till att värma upp så att det gick att löda ihop. Det är sålt så jag kan inte måtten exakt, men antagligen 5-7 cm stort och minst 1,5 mm tråd, antagligen 2,0 mm eller grövre.

Jag tror du blir nöjd med ett sånt eller liknande.  Skaffa bara en gasolflaska som är tillräckligt liten så att det blir bekvämt.  

En sån här som jag har: https://www.gasoltuben.se/product.html/powerjet?category_id=41

Eller en lite större burk med slang och handtag: https://www.gasoltuben.se/product.html/gasolflaska-2012?category_id=57 (jag hittar ingen bild på allt). Men det är samma typ av burk som man brukar ha till campingkök.

micki78
2/5/18, 10:22 AM
#5

Jag gillar hjärtat du gjorde, jätte fint! Jag hade tänkt investera på en stor brännare som man kan ha hela tiden. Jag vill att brännaren jag ska köpa ska kunna bränna kanske 5cm breda armband med stora stenar på. Något i den storleken.

Veda
2/5/18, 5:06 PM
#6

Tack för det!

Med bränna menar du, vad då? Är det silverlera du pratar om? Annars är det nog olämpligt att ha stenar på det du ska löda (åtminstone om du inte ska laga nåt). Är det silverlera så rekommenderas inte gasol, jag har inte provat själv med gasol. Utan då tror jag att du ska ha en ugn istället, om det är för stort för att bränna med butanbrännare.

Men ska du löda ihop 5 cm silverplåtar, då funkar nog den där.

Annons:
micki78
2/6/18, 11:34 AM
#7

Det är silverplåt jag använder. Jag skulle nog vilja ha någon brännare med slang, tror det kan bli för klumpigt för mig att hålla en sån under armen. ( all cred to you!)

Jag håller inte på med silverlera men varför skulle inte gasol fungera om butangas funkar? jag menar, vad är skillnaden i lödningen?

Veda
2/6/18, 7:26 PM
#8

Jag vet inte varför, men när jag gick kurs, eller möjligen läste om det, stod det att butangas var bättre för silverleran. Kanske det har nåt med temperaturen att göra? Silverleran smälter man ju ned inte bara löder.  Någon annan som vet?

Men den större tuben (burken) + slang+ handtag fungerar säkert bra. https://www.sargenta.se/shop/article/9952

Ca-Li
2/11/18, 2:21 PM
#9

munstycket på brännarsetet ger en väldigt stor låga, jag skulle inte använda det till lödning, däremot kan man köpa till ett mindre munstycke :)

Annars finns det ett set på PMC där det ingår fler munstycken: https://www.pmc.se/product/brannare-for-gasol-komplett-aven-for-sma-lodningar-sievert-pro-86-uppgraderad

Jag har också suttit med två brännare för att kunna löda vissa saker och det är lite roligare om man slipper :D

Veda
2/11/18, 8:48 PM
#10

#9 Visst, man måste köpa till ett mindre munstycke till det handtaget jag har.

Det från pmc tänder man inte med en knapp, eller hur? Jag har faktisk sån också, som jag ärvt, men aldrig använt. Tycker det är säkrare att elden slocknar så fort jag släpper knappen.

Ca-Li
2/11/18, 9:03 PM
#11

Det på pmc är samma handtag som setet på sargenta tror jag. Då är det vred och ingen knapp. Jag tycker det fungerar bra, men det är såklart olika vad man tycker. Tog lång tid för mig att våga gå ifrån butanbrännarna… Ska kolla in knappalternativet :)

Veda
2/12/18, 8:34 AM
#12

Visst du har rätt, det är samma handtag, jag var för snabb när jag letade efter bilden. 

Själv har jag köpt mitt på det lokala företaget (och även en mindre brännare) och utan slang men jag vet att det funkar med slang och 2 kg gasolburk, för det hade vi på en av kurserna jag har gått.

micki78
2/14/18, 12:30 PM
#13

Ja jag funderar på att köpa den där från Pmc, men jag undrar lite över hur pass stort man kan löda. Hur breda och stora armband.  Det största munstycket för smältning kanske man inte ska löda med, och dom andra mun styckena var ju inte så mycket bredare/större än min stora butangasbrännare på 12mm. Därför undrar jag om den verkligen kan löda så mycket större än den jag har? Men jag kanske tänker fel…

Annons:
Ca-Li
2/15/18, 8:35 PM
#14

Nu är jag lite osäker på detta men om den blir varmare så kan det gå att löda ändå. Jag lödde några armband på kursen jag gick. Men svårt att säga hur mycket material den klarar att värma. Beror på underlag och sånt också. Man kan bygga en liten "kolgrotta" så mer värme stannar kvar och undvika "heat sink" från pincetter eller annan metall☺ men om smältmunstycket följer med kan du ju testa med det också, det är en stor buskig flamma som låter illa, men funkar det så funkar det☺ men det är mycket pengar om det inte funkar. Annars är dom på pmc väldigt trevliga så dom kanske kan hjälpa?

Veda
2/16/18, 10:47 AM
#15

#13 Om du kollar på proffsgrejor, ser du att där är det verkligen små munstycken och jag tror verkligen att de inte bara löder små saker utan även stora. 

Man börjar ju med att värma upp hela, sen låter man lågan närma sig det område som ska lödas. 

Personligen (och jag är bara amatör, även om jag har jobbat med att löda med lödkolv och tennlod) brukar jag använda lödkol och under har jag en skamoflexskiva (stavning?).

micki78
2/16/18, 11:43 AM
#16

Jo dom på Pmc är riktigt trevliga, han har hjälpt mig en hel det med frågor jag haft förut.  Det finns väl inga andra brännare med slang som är tillåtna att ha i hemmet? eller har jag kanske fel.

Veda
2/17/18, 1:26 PM
#17

Jag tror också det är så, men jag vet inte. Men de små gasoltuberna är tillåtna.

Upp till toppen
Annons: