Annons:
Etiketton-the-wire
Läst 2445 ggr
[HassiAn]
2018-02-11 14:43

Bronstråd, har jag köpt en svårjobbad sort?

Hej!

Har inte hållit på med smycken mycket alls, men behöver komma på nåt fiffigt sätt att knåpa ihop en lite större mängd armband.

Köpte därför bronstråd för att sno ihop lite olika mellandelar (eller menar jag connectors kanske?), för att få storlek osv som jag vill.

Har testat den på 0,8 mm än så länge, och jag har tydligen ingen talan, den jäkla tråden gör precis som den vill…

Till skillnad från kopparn i 0,8 mm, som jag istället upplever som lite för mjuk.

Att brons är relativt hårt har jag läst mig till. Men finns det nån "ultramjuk" variant av den?

Det här är den jag testat (och kopparn jag nämnde kommer också därifrån):

https://www.pmc.se/product/bronstrad-rund-08-mm-saljs-i-langd-om-5-meter-bestall-antalet-5-meterslangder

Nån som provat den, och kan jämföra med andra varianter i riktig brons?

Annons:
Niwa
2018-02-11 16:32
#1

Länge sedan jag jobbade med wire men om jag inte missminner mig så tyckte jag att brons o koppar var jätte trög att knippsa av. Vad är det för typ av smycke och mellandelar du tänkt dig

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Cessy
2018-02-11 19:40
#2

Kan tyvärr inte råda dig. För jag höll mig oftast till Artistic Wire just för den var så mjuk o lättarbetad o fanns i så många färger.

[HassiAn]
2018-02-11 21:49
#3

Tack båda två för svar.

Niwa: Bra fråga ;-) Har ingen specifik plan, tänkte testa mig fram alltefter. Har en hel hög med allsköns material, det mesta ska knytas (med textiltråd alltså) och den biten har jag koll på. Men en del måste göras med metall, och där är det luddigare…

Men vet att det behövs åtminstone nåt slags lite mer avancerade ringar, kanske man kan säga. T.ex. såna där som man kan bygga hela kedjor av: en ring i varje ände, och mellan dem t.ex. en pärla, eller tråd i en prydlig spiral, eller tråd som ett rörigt "nystan".  Wire wrapped double loop connector, kan de heta så..?

Och ja: de är sega att klippa av, och det blir lätt vassa ändar som man får se upp med.

Cessy
2018-02-12 00:51
#4

Använd You Tube så hittar du säkert videos där folk gör sådan med wire som du vill göra

[HassiAn]
2018-02-12 06:25
#5

Javisst, har hittat massor bl.a. just där, och övat lite på andra trådar.

Men det är just det här med bronstråd: finns det mjukare än den jag köpt. För den här vete 17 om jag grejar ens med övning.

Annars får jag kanske testa mässing, och se om det går lättare.

Veda
2018-02-12 08:37
#6

Mässing är också hårdare än koppar. Kanske du ska testa med lite grövre koppartråd istället? Sen kan man härda tråden genom att bearbeta den, försiktigt hamra på den eller använda en tång med plastkäftar eller liknande. Då blir den hårdare. Kanske 8 mm räcker beroende på vad du ska göra?

Annons:
Niwa
2018-02-12 10:41
#7

Artistic wire är bra att jobba med och finns i flera olika färger

Hälsa gärna på mig på Facebook.

[HassiAn]
2018-02-12 13:19
#8

Veda!

Vad bra att du nämnde det där med att kopparn blir hårdare av bearbetning. Har läst det på många ställen, men fattar inte vad som menas. Är det det, att t.ex. hamrad rund tråd håller vissa former bättre bara för att den plattats till?  Eller menar man att metallen faktiskt blir hårdare?  

Brons och/eller mässing skulle jag behöva för färgens skull,  koppar är för "in your face" till en del av materialet.

Men är mässing lika hårt som brons? För det skulle behöva vara bara snäppet mjukare, så kunde det nog funka bra.

Koppartråd är förresten inget problem - jag har ett gäng olika, bl.a. en ca 0.8 mm som är rejält stadig :-) Jag nämnde den i första inlägget bara ifall nån har handlat från samma ställe, och kanske lättare skulle förstå vad jag menade.

Tack också för tipset om de färgade trådarna. Men jag skulle vilja använda "äkta" metaller till de här grejerna :-)

Veda
2018-02-13 08:20
#9

#8 Mjuk koppar- eller silvertråd blir hårdare av bearbetning. Du ska inte banka på den så den blir platt (om du nu inte vill ha den platt) utan det räcker att knacka försiktigt eller använda en tång med plastbelagda käftar (man kan tejpa med textilplåstertejp om man inte har en sån) och klämma på tråden upprepade gånger.  Ibland kan man använda sina fingrar och böja fram och tillbaka. Försiktigt, blir tråden för hård går den av.

Bronstråd har jag ingen erfarenhet av. Mässing och titan är hårdare än koppar och silver, det vet jag av egen erfarenhet.

[HassiAn]
2018-02-13 14:52
#10

Tack Veda, där lärde jag mig nåt matnyttigt Tummen upp

Det öppnar onekligen till nya möjligheter, ska sätta mig och testa i lugn och ro sen när jag stökat undan annat.

Veda
2018-02-13 20:21
#11

Men jag funderar lite, är det någon som vet om bronstråden är hårdare än titan? 

Titantråd 0,8 mm går onekligen att böja till, jag har gjort örhängen av sådan. Den är lite svårarbetad, skulle ha haft 0,7 mm istället.

Upp till toppen
Annons: