Annons:
Etikettannat-pyssel
Läst 1401 ggr
[HassiAn]
3/17/18, 11:56 PM

Material för miljönördar?

Hallåj!

Vet inte riktigt var jag ska lägga det här, eftersom det inte hör ihop med nån specifik teknik.

Men som rubriken lyder: material för miljömuppar. Det har jag klurat på på sistone.  Och då menar jag främst "normala" material som pärlor mm.

Just pärlor är förstås superenkelt, egentligen, för man kan ju bara köpa begagnade smycken och använda delarna på nytt.

Har också lyckats hitta både vintage och antika pärlor (mest, men även lite annat), helt oanvända från gamla lager.

Tråd o.dyl. är nog hyfsat enkelt också? Åtminstone att få tag i, det säljs ju massor på div. olika auktionssajter som Tradera och eBay.  Om de sen går att använda är en annan femma, har man otur är de för sköra.

Men nåt jag tänkt särskilt på är metalltråd.

Koppartråd finns ju i sladdar, så långt är det enkelt. Kom på att skala några gamla elsladdar ett tag sen, istället för att slänga dem. Fick fram två olika tjocklek på tråd, men bägge är pyttetunna. Inte funkar de för smycken eller annat man bär/använder, de går av för lätt. Men kanske det finns tjockare? Nån som vet? Är det isf nån särskild sorts sladd/ledning man ska hålla ögonen öppna för?

Annat roligt ni kan berätta om?

Jo just det: papperspärlor också, så klart. Det är ju en hit, ur miljömupperisynpunkt :-D Recept på klister har jag hittat (det funkade faktiskt superbra på proverna jag gjort), men ytbehandling var klurigare. Äggtempera tände jag till på, men det påstods nånstans att det gör papper skört..?

Annons:
Niwa
3/18/18, 11:54 AM
#1

är det återvinning du är ute efter gällande att använda till smycken? .

har sett att vissa använder gamla slangar och mutttrar
 etc., samt infatta gamla mynt och knappar. knappar kan man göra mycket roligt med.
jeans och andra tyger kan man fläta och brodera på. 

elkablar hade jag nog vart lite försiktig med i allergi synpunkt, men har man något emellan som ett tyg el liknande så att det inte kommer i kontakt med huden.

hoppas du fått lite tips

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Upp till toppen
Annons: