Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1546 ggr
micki78
5/2/18, 12:01 PM

löda finsilver

Hej!

Ni som håller på med silversmide, hur löder ni finsilver, 999silver. Tänker på när ni gör en sargkista till en sten, använder ni lod eller fusar ni fast kanterna vid lödning?

Annons:
Ca-Li
5/13/18, 7:25 PM
#1

Jag använder lod, Hårt eller extra hårt. Aldrig testat att fusa ihop. Har du testat? Hur funkade det i så fall?

micki78
5/13/18, 7:39 PM
#2

Jag använder också extra hårt lod. Det jag märker är att det efter ett tag ibland blir lite brunt på silvret där skarven är, där jag lödit. Gillar inte det. 

Jag har testat att fusa men det gick inge bra dom 3, 4 gånger jag provat. 

Tycker det borde gå att fusa finsilver men jag vet inte om det går?

Ca-Li
5/14/18, 10:26 PM
#3

Jag tänker att det är lite tunn sarg för att fusa ihop men jag har ingen erfarenhet alls där. Brukar du vitkok silvret? Tänkte om lödfogen blir lika då? Tänker lite fritt här, om skarven är lite tajtare kanske det inte syns lika mycket? Såga igenom skarven så den blir tajtare isf. Annars om det blir lite lod som kommer på ytan så smärgla bort allt. Ska ta en titt på mina smycken imån med fokus på lödskarvar. 🙂

micki78
5/15/18, 12:19 PM
#4

Jo jag brukar vitkoka efter lödningen. Jag använder så lite lod som möjligt i skarven och smärglar efteråt. Det sista jag gör är att slipa hela sarg kistan med en sån där gummitrissa på dremel för att få bort alla repor och därmed blir skarven helt osynlig. Det är bara så trist att det blir en ljusbrun rand efter ett tag. Ja kolla gärna på dina äldre smycken. Det syns inte så mycket på mina oxiderade smycken, bara dom som är i ljust silver. Och inte alla konstigt nog, bara en del.

Ca-Li
5/15/18, 9:53 PM
#5

Jag brukar vitkoka efter polering, tror att det skyddar lite längre. Men du kanske gör det också? Hittade några smycken där jag ser lödningarna men då är det på 925. På de smycken jag använder dagligen syns det inte. Men hittade ingen sarg där det syndes.. Tror att det är ofrånkomligt eftersom silvret oxiderar naturligt. Och lodet är ju känsligare. Kanske kan putsduk hjälpa? På någon jag köpte står det att det skyddar silvret mot oxidation. Sen finns det anti tarnish lappar eller påsar som ska skydda.

micki78
5/16/18, 10:42 AM
#6

Jo jag vitkokar också sist av allt. Ja det kanske går att putsa bort faktiskt, jag har inte provat det. Tack! Kanske ska köpa en så där putsduk som skyddar mot oxidering också.

Vitkokar du smycken du oxiderat?

Annons:
Ca-Li
6/2/18, 10:17 AM
#7

Om jag oxiderar brukar jag skippa vitkokningen

Upp till toppen
Annons: