Annons:
Etikettoff-topic
Läst 670 ggr
micki78
6/7/18, 6:20 PM

Sten sättning

Hej!

Ni som håller på med silversmide och vet hur man gör en gypsy setting, där man borrar ett hål och sätter in stenen.

Vad heter verktygen som behövs? Och vilka mått på verktygen behöver man till 2mm stenar?

Tycker det skulle vara kul att testa göra något smycke till mig själv med den tekniken men det står ju inget om det i svenska böcker.

Annons:
Ca-Li
6/10/18, 10:30 AM
#1

Det finns någon video på Youtube där dom visar hur man gör. Det är viktigt att hålet är tajt och ofta borrar man så djupt att stenens "table" är i höjd med ytan på metallen. Finns två fräsar att använda, jag använder stenlägesfräsar för läget, hellre lite för liten än lite för stor. Så kanske 1,9mm? Då kan man göra hållet lite större om det behövs. Finns set med olika storlekar på sargenta. Borra ett hål först, mindre än stenen, jag brukar nog köra på 0,8 eller 1mm. Öppnar upp med en rund fräs och sedan använder stenlägesfräsen. Första gången polerade jag efter att allt var klart och då blev hålet för stort så jag fick inte fast stenen. Man kan använda heartburr också, men vet inte vad dom heter på svenska… Kanske linsfräs? För fastsättning har jag gjort ett litet polerstål av en gammal fräs där jag tagit bort fräsen och rundat och polerat spetsen.

micki78
6/10/18, 1:42 PM
#2

Åhh stort tack för att du ville dela med dig:=)

Så då ska jag alltså köpa mig en 1mm vanlig borr, och en stenlägesfräs på 1,9mm.

Men vilken storlek ska man ha på den runda fräsen? och vet du vad den heter?

Upp till toppen
Annons: