Annons:
Etikettsilver-chainmaille
Läst 1256 ggr
Sindri
2018-07-23 11:04

Verktyg till bindringar

Jag har sett att det finns en speciell ring som man kan använda som hjälpmedel att öppna och stänga bindringar med. Då använder man ringen och en tång istället för två tänger.

https://www.youtube.com/watch?v=Jln063QVo0M

Någon som har testat? Är det lättare än med två tänger? Skall jobba en hel del med just bindringar så det vore ju kul om det funkade.

Annons:
Veda
2018-07-23 21:53
#1

Är det vanliga bindringar vi pratar om? Eller nån form av special? Vet att det finns någon typ av ring för "nyckelringar".  Men det är ju mer för att öppna dem. Har svårt att se hur man med hjälp av en ring + tång kan stänga en annan ring, men det kanske går. Själv använde jag vänstra handens fingrar och en tång ända tills jag gick en kurs med en guldsmed som använde två tänger. Men det tog ett tag att lära sig, ny skulle jag inte klara mig utan tången i vänster hand.

Sindri
2018-07-23 22:06
#2

Kolla på filmen på Youtube så får du se hur det är tänkt. Det ser väldigt lätt och bra ut, men jag vill veta att det funkar bättre än två tänger.

Veda
2018-07-23 22:15
#3

Jag tror att det är lättare att stänga ringarna snyggt med två tänger. Men det ser onekligen enkelt ut att öppna dem. Men om du tittar på den stängda ringen så är den inte plan längre. Men det kanske är en träningssak. Sen är frågan hur mycket märken det blir på ringarna när man öppna ock stänger. Med en tång kan man fördela trycket lättare. Men jag har inte provat, hoppas du får tag på någon som har testat.

Cessy
2018-07-24 10:26
#4

Jo visst ser det nimnt ut med ringen, men du kan aldrig får samma kontroll som du får med två tänger o har du två tänger så har du ju en helt annan möjlighet att trycka ihop ringarna igen efter du öppnat dem o snygga till öppningen.

Upp till toppen
Annons: