Annons:
Etikettsilver-chainmaille
Läst 1147 ggr
Sindri
7/25/18, 6:42 PM

Bindringar och motringar

Kan någon förklara skillnad på bindringar och motringar och olika användningsområden. Tycker de ser rätt lika ut.

Annons:
Veda
7/25/18, 9:14 PM
#1

Googlade lite lätt och hittade bilder (själv brukar jag kalla dem för ringar allihop när jag pratar med mig själv). Men det finns alltså olika sorter av ringar. Bindringar fäster man ihop saker med och de är öppna, dvs ej ihoplödda. 

Splitringar är liksom 1½ varv, ser ut som en liten nyckelring och är stängd men går att öppna försiktigt. Jag har en specialtång till det, den fungerar jättebra. splitringar är bra när det är viktigt att ringen inte öppnar sig och man vill undvika lödning. 

Jag har nog tidigare fått uppfattningen att bindringar och motringar är samma sak men enligt vissa bilder i mitt sökresultat motsvarar motringar och splitringar varandra. Medan andra bilder visar på motsatsen.  Någon som vet säkert hur det är?

Cessy
7/25/18, 11:43 PM
#2

Nej vet inte säkert hur det är, men för mig är bindringar o motringar samma sak. Dvs de är öppningsbara o kan återförslutas, men om det med 100% säkerhet är så det vet jag inte. Fast jag använder själv alltid ordet motringar o aldrig bindringar. Googlar jag hittar jag en del som säger att de båda är samma sak o andra säger att bindringar är öppningsbara o motringar ihoplödda hela ringar.

Veda
7/26/18, 7:54 AM
#3

Håller med sig Cessy, jag tycker också att bindningar och motringar är detsamma.

micki78
7/26/18, 3:29 PM
#4

Vad är det för special tång du har till split ringarna Veda?

Veda
7/28/18, 7:11 PM
#6

Nej, inte den utan en sån här https://www.amazon.co.uk/Beadsmith-TWSR6-Split-Ring-Tweezers/dp/B009LFKP8M . Minns inte riktigt var jag har köpt den nånstans, men principen är densamma på tängerna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: