Annons:
Etikettoff-topic
Läst 360 ggr
micki78
2019-10-30 14:16

Sticklar

Hej

Någon av er som håller på med metall? och kan lite om sticklar och handgravyr?

Annons:
Ca-Li
2019-11-01 19:31
#1

Vad har du för funderingar? Jag har inte graverat själv men har börjat med lite stensättningar där jag använder sticklar.

micki78
2019-11-02 10:17
#2

Jag skulle vilja börja göra lite mönster i ringar och annat med sticklar. Jag har hört att man måste vässa sticklarna själv, stämmer det?

Och om jag skulle köpa hem sticklar, vilka rekommenderas? samt vilka mått.

Sen funderar jag på en sak, jag har ingen gravyrkula, så hur kan man hålla fast metallen medans man använder sticklarna?

Stensättning med sticklar, hur gör du då? låter intressant..

Ca-Li
2019-11-02 17:05
#3

Ja man måste vässa och underhålla dom själv. Finns olika slipstenar, brynen osv. Och man måste se till att "magen" den sida som är mot metallen håller sig högblank. Kolla runt på sargenta och deras utbud. Vilka du ska köpa beror på vilket mönster du vill skapa, tror att knife edge eller hm, undrar om det heter bollsickel..? Kan vara bra start för gravyr. Det finns plast, tror det heter tex jet set, som blir formbar om man värmer det i vatten och stelt i rumstemperatur, så man kan fästa det man vill gravera och göra så att det går att montera i ett skruvstycke. Annars shellack och på/i något som du kan hålla fast. Ja, svårt att förklara i text, å jag är så dålig på att komma på orden på svenska😅 jag lyfter grains som sedan formas över stenen, eller delar på klor osv.

micki78
2019-11-03 11:45
#4

Tack för informationen:=) 

Hur vässar du dina? kör du med slipsten?

Jag tror jag vet vad du menar, du gör som små kulor vid stenen, sånt som jag är sugen på att börja med också. Får köpa hem lite olika sticklar, en slipsten och öva.

Jo, ska man ha en speciell hammare till? Och hur håller jag stickeln högblank? polerar jag den bara efter jag slipat den?

Har du några bilder på dina smycken där du använt sticklar? skulle vara kul att se, om du vill:)

Upp till toppen
Annons: