silverlera och glas
har försökt kollat på forumet men lyckas inte hitta rätt tråd, om den finns….
hur gör man med silverlera på glas?
ram av silverlera?
måla med silverpasta på glas?
alltså hur man bränner det, kan man i burk eller måste det vara ugn?
ska glaset vara fusat före?
tacksam för svar…mia
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.
glaset skall vara fusat före det skall gå i micro ugn med vääääldigt långsam stegring (EJ butan brännare) ram eller pasta båda funkar men tänk på att det krymper. min erfarenhet är att har man bara pasta som slutet tätt mot glaset spricker silverleran vid bränning. men har man gjort en ram så brukar det klara sig…
ok, tack för svar, andra tips?
Lyckomia

Det ska brännas så att det är "vänligt" mot glaset (långsam uppvärmning / avsvalning så att det inte spricker) och så att silverleran bränns tillräckligt länge. Hur man gör i mikroburk vet jag inte, jag har bara kört i ugn.
Vissa glas kan missfärgas av silvret, speciellt om man har för hög temperatur. Det trista är att även klarglas kan missfärgas, speciellt det vanliga Bullseye klarglaset. Crystal clear missfärgas inte lika lätt.
French Vanilla missfärgas jättelätt och redan av att det finns silver i samma ugn (behöver alltså inte ens vara silver direkt på det glaset).
Om du gör en ram runt en glasblupp måste ramen gå hela vägen runt och sluta tätt i skarven, annars spricker glaset.
Ska du måla med silverpasta rekommenderas Art Clay Silver Overlay Paste, dvs inte vanlig pasta (vet inte om PMC har någon motsvarande). Jag har inte hunnit prova den själv, men tanken är att den fäster bättre. Man kan även spritsa mönster med spruta ovanpå glaset.
tack noora, värdefull info.
Lyckomia