ommoks glasalster
Först ut är ett fat av 3 mm tekta klarglas i botten, med frit som dekor: spring green fine frit i mitten och true blue medium frit blandat med ung lika mycket clear medium frit runt om. I gränslinjen mellan dessa har jag lagt små duttar av neo lavender pulver, för att testa lite. Detta har fullfusats i 805 grader i 15 minuter, och efter avsvalning slumpats i en form med vågad kant. Jag lyckades dock inte placera fatämnet exakt mitt i formen, så kanten på den ena sidan är lite bredare än på den andra sidan. Trots det är jag väldigt nöjd med resultatet, som är mitt första försök med den formen, och mitt andra försök att göra ett större föremål i glas. (Det rutiga fatet kommer på bild så småningom.) 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Ett fat jag verkligen blev nöjd med är detta i neo lavender shift, fullfusat som ovan och sen slumpat i form. Ingen dekoration behövdes, tyckte jag, då det är så häftigt att detta glas skiftar färg i olika ljus. I dagsljus är det lila, och i lysrörsbelysning blir det ljust blågrått! 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Så här såg det ut under min bänkbelysning (tyvärr är bilden lite mörkare, men ni ser ju färgen ändå). 
härliga fat !! 

Tack, Sanne!
De är inte så stora, det översta är ca 11,5 cm i diameter och det lila ca 15 cm i diameter.
Kul att få se dina alster ommok. Fina fat.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Fina fat Ommok
och jag håller med Goldenbeadcat-roligt att se dina saker!!
Mvh.A
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka
Fina fat och det ser ut att vara roligt att göra dem.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Åh vad roligt att få se dina fat ommok :-)! De är båda jättefina, blomfatet som vid närmare anblick blir tufft prickigt och det stilrena häftigt tvåfärgade.
Åh vad fint du lyckats skära rundningar så här i första försöken o visst är det kul att leka med tekta o frit
Läckert fat blev det av det o även Neo Lavender shift fatet är jättefint. 

Fint!
Vad ska man ha som signatur tro?

Tack för alla vänliga kommentarer! Jag har inte kunnat göra så mycket med glaset tidigare, då maken inte mår bra av de ångor som bildats vid uppvärmningen av ugnen, men nu har jag ledigt så jag kan köra på dagtid och då påverkas han inte lika mycket. Och dessutom har det blivit märkbart mindre problem med dessa, så det hade säkert att göra med att ugnen var så ny och behövde brännas ur. Nu luktar det i princip bara när thinfirepappret brinner upp, nånstans mellan ca 280 och 450 grader vid uppvärmningen, och då kör jag med ordentlig vädring, vilket inte behövs lika mycket sen. 
Ja, inte var det lätt att skära runt, ens med cirkelskärare, men med hjälpsnitt och bryttång så gick det ganska bra ändå. Helt runda är de ju inte, men någorlunda, och det ska ju synas att det är handgjort. 
Jo, det var verkligen kul att använda frit, gav mersmak så jag har köpt hem en hel del frit av olika grovlek och färger. Nu har jag lagt frit på ovansidan och fullfusat, och sen vänt på det färdigfusade fatämnet innan slumpning för att få mer djup i färgerna. Det tycker jag blivit väldigt bra, så det kommer jag nog att fortsätta med.
Kom på att jag inte lagt ut någon bild på mitt rutiga fat, som jag gjorde tidigare. Det slumpade jag i en snäckskalsform, och så här blev resultatet. Tyvärr krympte fatämnet lite för mycket, så formen fylldes inte helt runt om, och därför blev det inte helt perfekt format.
lavendelfatet var jättefint!
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.
Du gör vackra fat.
Så gick det till:
https://pyssel.ifokus.se/discussion/1445165/en-fabel-berattad-av-hubert
Det rutiga fatet blev jätteläckert o annorlunda
Precis, annorlunda och läckert rutfat :-)! Och så fina formar du letat upp! Så roligt att läsa att du kommer att ha möjlighet att experimentera med glaset nu under sommaren :-)!

Tack! Jag gillar också det rutiga fatet, men det blev inte särskilt bra egentligen. Det är nog mest för att det är det första jag gjorde, som gör att jag är nöjd med det. 
Den vågkantade formen och snäckskalsformen köpte jag från hobbyland, när vi köpte dekalpapper därifrån tillsammans. Och sen har jag handlat en hel del formar på warm-glass, så det kommer att dyka upp fler varianter.
Måste ju bara testa nu när jag har möjlighet. Eftersom min ugn inte är så stor ryms inte så stora fat och skålar, så jag har nog köpt in det mesta som jag tror ryms. Vi får väl se om/när jag skaffar en större ugn, så att jag kan göra lite större saker. Just nu vill jag mest testa glasets egenskaper och vad som faktiskt går att göra. Allt blir inte bra, men då måste man ju försöka ta reda på vad som hände och hur man ska göra för att slippa göra om samma sak igen.
Vilka härliga fat du gjort!! 
Riktigt läckra fat!
Hur stora är de? Jag känner ju inte till formarna, o det vore kul att veta om det är små godisfat, kanske 7cm diameter, eller stora tårtfat på 40cm diameter.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Tack Alex, flower och jagga-ewe! Kul att ni är positiva! Det är ju experiment, eftersom jag inte gjort sådant tidigare. Det är jättekul att prova nya saker.
Ewe, det är små fat: det blå och gula är ca 11,5 cm i diameter, fatet i inlägg 1 och 2 är ca 15 cm i diameter och det rutiga fatet varierar mellan ca 10 och 12 cm.
Flower, jag förstår hur du menar. Jag köpte en liten ugn, en paragon SC2, när warm-glass hade rea i vintras, bl a därför att min gamla mikro inte fungerar så bra längre och den nya mikron jag köpte inte alls funkade ihop med burken. SC2 var inte så dyr, och jag valde den för att jag ville prova på det här med glasfusing i ugn. Tänkte att om jag fastnar för det ordentligt, så kan jag ju köpa en betydligt större ugn senare, om jag vill göra större fat och skålar etc. Annars räcker den ju utmärkt att göra mindre saker som smycken och enstaka fat.
Vad roligt att få se det rutiga fatet färdigt! Jag gillar fortfarande färgerna och tycker att det ser charmigt ut just pga att det inte är helt perfekt i formen.
Mvh.A
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka

Tack, Annicka! Jag tycker också det är läckert, men min son är inte helt nöjd med det, då snäckskalsformen till stor del döljs av mönstret. Han skulle hellre se det i en enkel fatform, men jag gillar ju just oregelbundenheten i både mönster och form så det får nog bli som det är. Jag kan förstå hans resonemang, och kanske skulle det bli snyggare så, men jag är nöjd med den form det har nu. 

Här kommer ett par fat som blev riktigt lyckade. Först ett djupare fat i deep plum med tekta ovanpå, så det blev 6 mm högt. Till min stora förvåning och glädje lyckades jag skära till dessa runda skivor utan problem! Det blev helt perfekta cirklar! 
Efter sammanfusning gick de ett varv i ugnen i formen, och då vände jag den sida upp som låg neråt på thin fire-pappret tidigare, dvs deep plum-glaset. Resultatet blev en sidenmatt yta inuti skålen/fatet, och ytan utanpå är helt spegelblank! Häftig kontrast! Och de små blåsor som bildades mellan glasen vid första fusningen tycker jag ger skålen liv. 

Nästa fat är ett experiment som min son ville prova. Ett enäpplefat. 
Jag blev verkligen positivt överraskad av det, och han gillar det skarpt.
det lila fatet är mycket, mycket snyggt….
och experimentet blev käckt…
Åh vad superdupersnygg ditt iridfat blev. Vilken härlig yta o färg o så snygg cirkel du fick till.
En äppefatet blev jättehäfftigt . Är det denna formen som du lagt en större fyrkant på? Läckert blev det som sagt var

Tack, Sanne! 
Var det den formen ommok?
Jag kan bara hålla med om att plommonfatat blev mycket snyggt!
o det lilla äppelfatet är sååå gulligt
jag undrar oxå hur du gjorde…
Mvh.Annicka
jag har aldrig slumpat nått men visst ser det väl ut som hon lagt en större skiva, diagonalt över en form ????
Oh sickna härliga alster. Gillar det lilla äppelfatet.
Så kul att se hur ni experimenterar allihop.
_
Två fantastiskt vackra och användbara prydnader.
Det lilla enäppelfatet är förtjusande! Det lila faten är SÅ vackert, säkert bättre i verkligheten oxo.
Lyckomia

Sitter och väntar på bussen nu, i Söderhamn. 
Tack för alla vänliga kommentarer. Jag har lagt en lite större kvadratisk skiva diagonalt över en form, warm-glass form extra liten kvadratisk slumpingform (som är primad även utanpå).
Det lila är ca 15 cm i diameter, så det är inte heller så stort.
Är det den formen jag länkade till i #28?
Vilket härligt lila fat, verkligen snyggt. Härlig färg och yta. Även äppelfatet är fint.

Oj, Cessy! Jag missade ditt inlägg helt.
Visst är det den formen jag använt, med en 12,5 cm kvadratisk glasskiva på tvären.
Tack alla, jag är så glad att ni gillar dem! Allt blir ju inte bra, men dessa är jag riktigt glad åt. Som min son sa, de går klart att sälja. ;-) Fast det har jag nog inte tänkt att göra med just dessa båda, de ger ju påminnelser om att ibland går det riktigt bra. 
Åh tackelitack för svar o jo jag misstänkte att du aldrig såg vad jag skrev eftersom ditt inlägg kom direkt efter så du hann aldrig se att jag skrivit, Åh det runda deep plum irid är ju bara så vackert o det gröna äppelfatet så läckert.
Måst nog köpa den formen nästa gång o testa för det blev ju så coolt o även perfekt till lite snack
åh, de är jätteläckra båda ommok
! iridfatet är verkligen helt underbart och äppelfatet är så häftigt på ett lite uppnosigt vis. det är så himla kul att se att du har kunnat experimentera och ha kul med glaset eftersom vi inte ser nåt av dig så ofta 

Tack!
Vad roligt att ni gillar dem!
Jo, maken (som är känslig för de gaser som avges vid bränning) har varit ute och seglat ensam i ett par veckor, så jag har kunnat härja friare med ugnen. Det har bara varit min son hemma, och han har accepterat att jag använder ugnen, om jag inte bränner thinfire paper under natten, då reagerar han också. Annars har det fungerat bra, och jag tror ugnen har blivit inbränd nu, det luktar i princip inte alls när man kör en form andra gången, och bara väldigt begränsat till det temperaturintervall då primern förbränns nu.
Så jag har kört nästan dygnet runt vissa dagar, för att det är bara så kul! Allt har definitivt inte lyckats, men det blir bättre och bättre. De jättebubblor jag fick på ett par olika fat kom sig av för hög värme för länge, och det finns inte något sådant nu när jag följer bullseyes rekommendationer. Följde formens rekommendationer tidigare, och det gick helt åt skogen med bubblor och devit på glaset. Ni ser ju själva att det inte ser så vidare ut.
Det fatet hade min dotter designat, ochhon blev mycket besviken över bubblan. Vi har bränt om det ett par gånger och på så sätt lyckats göra ett fat, men dekalerna är nästan borta nu, tyvärr.
ohhhh….om det bara var den stora blå bubblan i mitten så hade den förhöjt fatet men den stora gröna var ju inte så kul…va synd…
Ja den bubblan i mitten var ju ändå lite häftig men som Sanne säger så var ju den höjningen på det gröna inte lika skoj. Synd att dekalerna försvann då ni brände om det sedan, men tur att ni alla fall kunde rädda fatet.
jag måste hålla med om att den blå bubblan blev hur läcker som helst! men den kanske var så tunn och skör att ni inte vågade ha det så? tråkigt att dekalerna är bortbrända nu
, men ni får väl göra ett nytt sådant fat nu när du har koll på vilken brännkurva som funkar 
bubblan i mitten var helhäftig, synd på dekalerna
Lyckomia

Tack Sanne, Flower, Kissidor, Cessy och Mia! Jo, jag hade gärna behållit den stora bubblan i mitten om inte det funnits en stor bubbla till. Den var av tillräckligt tjockt glas för att den skulle kunnat klara sig väl, men den gröna bubblan förstörde tyvärr helheten, så vi brände om den med mer eller mindre lyckat resultat. Fatet blev till slut ett fat i alla fall. 
Är det någon som vet om man kan bränna om glaset hur många gånger som helst, utan att det blir "förstört"? Alltså om man inte bryr sig om att former och design förändras? Det borde väl inte finnas någon större begränsning, eller gör det det?
Jag har också lagt upp en sida på facebook för mina smycken och glasalster: mina alster på fb
Vilka fina alster du har!
ommok den främsta begränsning som finns är väl risken för devitrifikation. både bullseye och system 96 är ju devitrifikationsresistenta (system 96 lite mer tycker jag mig ha observerat) men inte obegränsat. sen är det ju nåt med glasets inre struktur som ändras för varje bränning också så det blir liksom stelare - jag har tyvärr inte tillräckligt bra koll på det för att förklara det på ett bättre sätt
. men konsekvensen blir iaf att man i princip måste bränna allt långsammare för varje gång för att få samma påverkan på glaset, och eventuellt kanske man måste gå lite högre i temp också, jag tycker mig ha märkt det med de plattor som jag gått extremt högt i temp med vid den första bränningen, dvs mina pot melts och screen melts.
klart vi gillar den ommok
- både på riktigt och på facebook 

Tack för förklaringen, Kissidor! Jag vet att jag läst någonstans att det inte går så bra att bränna om glaset många gånger, men inte riktigt förstått varför. Nu blev det lättare. 
Tack för att du gillar den! 
Så här såg min dotters fat ut efter alla ombränningarna. Inte helt bra, men eftersom hon hade ont om tid att göra nytt fick det bli så här.
jag tycker det blev riktigt bra….snygg "räddning" i mitten också …
Jamen det blev ju riktigt bra till slut
Jättefina fat du har gjort!!

Tack Sanne! Jo, det blev ett extra glas inlagt i mitten, av samma sort som det ursprungliga. Annars hade det definitivt inte gått att rädda, och sen ritade min dotter ett hjärta med glass line-penna, men det ser nog mer ut som en musse eller så nu. 
Fatet var superfint!
Lyckomia
Snygg räddning ommok
Det e ett helt ok och väldigt charmigt fat!!
Mvh.Annicka

Tack Sonette, Mia och Annicka! Kul att ni gillar det.
Det är ju inte ett standardfat, precis, men min dotter tog det med sig hem till Göteborg i alla fall, så hon tyckte nog det blev ok. Men efter alla omfusningar (det har varit i ugnen i fem omgångar så det tog i princip tre dagar att få fram) så har ytan blivit mattare. Men jag kunde inte se någon direkt tydlig devit, bara mattheten. Fast det är kanske det som menas med devit? 
Ja charmigt var rätta ordet, så bra att ni lyckades rädda fatet.
_

Tack Golden!
Jag ska berätta för henne att ni gillar fatet! Då blir hon säkert glad. 
Ja men nu är den fula gröna bubblan ju borta o fatet blev ju charmigt o det blev ju en jättefin räddning av det ommok.
Hantverk!
vad roligt att ni lyckades rädda det, jag tycker det blev jättefint
! det ser "konstnärligt" ut med det lite skeva "mussehjärtat" och de delvis urbrända dekalerna, det är bara att hålla masken och låtsas att det skulle vara så så kommer ingen att tro nåt annat
. (och jo den där mattheten är nog en begynnande devit tror jag)

Tack Cessy, Emo och Kissidor! Ja, konstnärligt är det ju.
Fast jag är inte nöjd med det, det blev inte alls som vi tänkt. Men det blev ju ett fat i alla fall, och hon använder det hemma hos sig. 
Då var det som jag börjat misstänka, att vi pressade glaset lite för mycket, och för att få upp glansen på glaset igen hade det krävts en ordentlig slipning av ytan plus antidevitgucka och sen en polishbrännning i ugnen. Om vi haft tid till det skulle jag gjort så. Som det blev nu så tog vi ut fatet ur ugnen på morgonen samma morgon som hon skulle åka, så det blev bara en snabb fotografering innan det packades ner. Jag har knappt sett det utom på bild… Men jag skulle vilja få lite finare yta på det någon gång, om det går. 

Detta är det minsta fat jag hittade hos warm-glass. Passar bra som tvålfat, enligt beskrivningen (storlek på fatet ca 8,3 x 8,3 cm)
.
Jag har använt dekalpapper från hobbyland, och de ljusare försvann i stort sett helt i 650 grader, trots att det ska vara rätt temperatur att bränna dem i. Så jag har fått lägga på nya mörkare blå dekaler över de ljusa, vilka syns svagt om man tittar på fatet. Min tanke var att delfiner och tumlare i svart och olika blå nyanser skulle hoppa runt omkring en ljusare blå virvel, men det blev mörkt blå istället, för att det skulle fungera.
Kanske de ljusa färgerna syns bättre mot en opal bakgrund? Måste prova, då de ju syntes svagt i alla fall. 
Jag tycker fatet blev jätteläckert med delfinerna runt i en virvel så där.
När det gäller dekalerna som försvinner så har ju jag råkat ut för samma sak o jag tror snarare problemet är att vi använder för låg temp. för så här står det.
600C: Colors between #808 and #819 will result transparent.
650C: All colors, except #803-831-832, will result bright and scratch resistant.
690C: Pre-firing temperature for #803-831-832.
o de flesta färger vi har är ju i mellan 803-832 o de ska alltså fusas i 690 grader o det kan ju vara det som är problemet o som gör att jag i alla fått har fått genomskinliga dekaler i de färgade arken, men vitt , svart, guld o silvertapetblommorna o zebran har blivit bra i 670, men gul o rosa försvann. Det är ju tyvärr ett problem att deras temp är 690 grader, för det är ju för lågt för tackfusning o för högt för att slumpa i, så man måste kanske ha en mellanbränning efter tackfusningen innan man kör slumpingen som 3:e fusningen?

Tack Cessy! Jag är riktigt nöjd med fatet nu. Men det är lite svårt att tolka hobbylands info, och jag trodde som du att det skulle vara 690 grader som gällde alla mellan 803 och 832, fast när jag körde så högt så fick jag bara helt genomskinliga dekaler, knappt synliga. Nu i 650 grader så syns färgen, men de är fortfarande alltför genomskinliga för att kunna användas på transparent glas. De mörkare färgerna träder fram riktigt fint vid 650 grader.
Så här står det i deras info:
600C: Colors between #808 and #819 will result transparent.
650C: All colors, except #803-831-832, will result bright and scratch resistant.
690C: Pre-firing temperature for #803-831-832.
För mig betyder det att alla färger utom 803, 832 och 832 ska brännas i 650 grader, eftersom de är separerade med bindestreck och 831 är utskrivet. 831 och 832 är ju gold resp platinum, så de kräver högre temperatur, men varför 803 gör det vet jag inte. Kanske innehåller den också någon metall?
å tvålfatet blev SÅ fint!
Lyckomia
Tja vit, svart, Zebra o guldbloms o silverbloms arken blir jättefina vid 670 o det var därför jag tolkar det som 803 t.o.m. 832 men det är fullt möjligt att det bara gäller dessa tre men då brukar man inte sätta bindestreck, för det brukar stå för t.o.m.
Jag har ju däremot inte testat färgade dekalrken mer än rosa o gult vid annan temp, men vid 670 grader blev de alltså allt för transperanta, medans vit, svart, zebra o tapetblommorna har blivit jättebra vid den tempen. Man kan väl konstatera att det inte är helt lätt att hitta rätt temp för dekalerna helt enkelt.
Jo kom tänka på att jag testade platinum också vid 675 grader men den blev också genomskinlig, så det är ett äventyr det här med att hitta rätt temp.
tvålfatet blev jättefint !
(men jag hoppas verkligen att ingen längre använder "hårdtvål"
)

Tack Mia och Sanne! Jag har det som ett litet godisfat. 
Jag håller med dig om att temperaturangivelserna är svårtolkade, Cessy, men de mörkare färger jag använt blir bravid 650 grader, och de ljusare blir transparenta men färgen finns kvar vid 650 grader men inte vid 690, så jag ska prova dem på opakt ljust glas istället för transparent. De borde bli fina då, tycker jag. 
Vi får fortsätta att testa, så att vi vet vilken temp som är bäst för respektive färg! 
#65 blev riktigt snyggt ommok!! Använder du tecktraglas eller något annat?
Usch de där dekalpapperna :/ jag har inte ens börjat använda mina…misslyckades ju direkt o sedan va det inte så kul..ska kanske på det igen 
Mvh.Annicka

Tack Annicka! 
Jag har lagt frit på en tektabit, precis som du anade . Det blev så fint i verkligheten, men som vanligt ser man inte alltid färgerna så bra på bild. Det blir definitivt fler fat av denna typ, med fritblandningar (i detta är det spring green och light aventurin green i det gröna, samt true blue och deep royal blue frit i mitten).
Tack för inspirationen, Cessy! 
Snyggt fat.
Jättefint fat,o så fin grön, delfinerna passar bra där i mitten

Tack Emo och Sonette! 
Jag ville göra en liten bassäng till delfinerna, omgiven av gräs, och det blev ju ganska bra. 
jättefint litet delfinfat ommok, din tanke var verkligen god och väl genomförd 
sanne - min sambo använder bara hårdtvål
. han tycker det är en konstig och onödig nymodighet med flytande tvål på pumpflaska
. du kan ju bara gissa hur de där tvålarna ser ut med tanke på att han ofta kommer in med helt kolsvarta labbar… 
aj aj aj….och han förstår förstås inte sambandet med strukturen på tvålen och bakteriesamlingar ??!!
men jag tar för givet att du och emsingen har en egen pumptvål ….
*fniss* åter igen tänker jag på er som benny och desiré ….
tja du sanne, antar att resonemanget är något i stil med "lite skit rensar magen"
. eller så fattar han faktiskt inte.
att emsingen och jag har egen pumptvål ja, det kan du fethaja 
ja just det, det har jag glömt att fråga - vilka är benny och desirée
?
jamen !!!!!!!
från "grabben i graven brevid" förstås ….. 

Tack Kissidor!
Ser att jag slängde i ännu fler färger i det fatet, i det gröna är det också jade green opal och i det det blå light aqua. 
Tvålfatet är jättefint! Och det gröna med äpplet är helt underbart!
Glittertind
det är en läcker fritblandning med mycket liv i som du fått till ommok med ännu lite fler färger 
sanne, ahaaaaa! inte sett den faktiskt
. men vet ju vilken det är och vad den handlar om - och det är säkert inte helt fel
.
Snyggt delfinfat
_

Tack Glittertind, Kissidor och Golden!
Ja, än håller jag på att lära mig hur glaset reagerar i ugnen och vad man kan göra. Måste ju prova för att lära mig, och ibland blir det riktigt bra men ibland lyckas det inte lika väl.
Har ju gått för högt i temperatur när jag slumpat, vilket ledde till stora bubblor i glaset, och de drabbade fat har jag fortsatt försöka rädda. Detta fat såg inte alltför läckert ut i ugnen vid första slumpningen, så jag har fullfusat det och lagt till klart frit i de hål som uppstod för att täcka dessa, och därefter slumpat det igen i en annan form som var lite mindre för glaset krympte kraftigt vid fullfusningen.
Ursprunglig tanke var att ta tillvara de fint formade bitar som blev över när jag gjorde neo lavender-skålen, så det är en färgskiftande skål. När jag fullfusade glaset blev vissa bitar av neo lavender-glaset dubbelvikta, så det blev en annorlunda effekt.
Tyvärr har det också fått antydan till devit här och var, vilket jag tänkte försöka bli av med genom att slipa och fusa om igen… 
Kissidor - läs boken istället, den är MYCKET bättre än filmen, som vanligt. ;)
Ang tvål så gör vi egen hårdtvål som pyssel, o använder den gärna. Pumptvålar blir så fruktansvärt mycket onödiga förpackningar, även om man köper refill. För mig är pumptvål synonymt med offentliga toaletter.
Ommok, dina fat är helt underbara! Det sista du la in här är riktigt fantastiskt!
Ebmfh
Trollcaféet

Tack, Jagga-Ewe! Vad gullig du är! 
Gillar ditt lila fat.
_
Fint fat. Hoppas att du får ordning på deviten o att det blir som du vill

Tack Golden och Cessy! Jag har inte provat än, men hoppas att det ska fungera. 

Här kommer ett fat inpirerat av Annicka. Fusad i flera omgångar, då jag fick problem med några små spruckna bubblor i ytan i mitten av skålen. För att bli av med dem har jag fusat om den, först i 680 grader och därefter i 720 grader, då kanterna fanns kvar efter första omfusningen. Formen på fatet förändrades vid den högre temperaturen, så nu är det ett riktigt konstverk. 
Här är före omfusning.

Och så här blev den till slut. Nu får den vara som den är.
Det märks tydligt att ugnen läcker värme närmast dörren.
Fatet är avsevärt bredare på den sida som låg närmast dörren, där det är svalast och minst storlekspåverkan.
jag tycker det blev fint ! det ska va kurvigt…det vet du väl ? 

Tack, Sanne! Jo, det får gärna vara lite kurvigt, det gör det mer spännande, eller hur? 
Just nu väntar jag på att ugnen ska svalna, så jag får se hur mina nya fatämnen ser ut. Gjorde ett rutigt i samma stil som Kissidors rutiga fjärilsfat, av dekorativt glas. Lite mindre, förståss. Hoppas det blivit någorlunda.
Det är fortfarande ca 200 grader i ugnen, så jag kan inte öppna och titta än… Och nu har jag för första gången lagt in två sättplattor med fatämnen samtidigt, så det är extra spännande. Såg att det inte blev lika varmt på den undre plattan som på den övre, men hoppas ändå att det gått ihop som det skulle, då båda faten innehåller många småbitar som ska fusas ihop. Visserligen ligger de på ett tekta klarglas, men jag vill att de ska gå ihop ordentligt i alla fall. 
verkligen ett fint fat!
Lyckomia
Jätteläckert lite vågigt fat som def. ger än betydligt större känsla av äkta hantverk.
Hoppas att båda dina fatämnen blir som du vill ha dem o att de har gått ihop tillräckligt.
Spännande att se så många olika fat.
jättesnyggt fat, och den vågiga kanten blev ju rena bonusen
! men det är förstås tråkigt att du har så tydligt ojämn värme i din ugn
, men du får väl helt enkelt försöka utnyttja det till din fördel!
ja nu är vi nyfikna må du tro på vad som svalnat klart i din ugn inatt
!
#85 Riktigt fint! Älskar lila.

Tack alla! Jo, visst ger den ojämna kanten lite mer av hantverkskänsla än innan, men jag var bara så nöjd med den fina kant det hade innan sista bränningen. Så ja, lite besviken blev jag allt när det förändrades så mycket. 
Ja, jag stoppade in det ena fatämnet i ugnen nyss för slumpning, så det får ni se en bättre bild på i morgon, men här är en bild tagen i ugnen i alla fall. Och som ni kan se är det inte riktigt "mina" färger, men man måste ju testa. Och randigt är väl aldrig fel? Jag tycker det blev riktigt bra, och hoppas att fatet blir fint när det är klart. 

En liten bild på det andra kommer här. Det var det jag hade underst, som jag var mest orolig för att det inte skulle gå ihop ordentligt eftersom det är svårare för luften att cirkulera mellansättplattorna så värmefördelningen blir ojämnare. Men jag gillar det, det fick en fin jämnhet i kanten och gick ihop som det skulle. 
so far, so good !!! 
Läckra mönster ommok.
_
Kul mönster
Jo det är förståss surt när något som såg lovande ut inte blev riktigt som man tänkt sig.
De båda fatämnena ser ju jättelovande ut o mest gillar jag givetvis det i #101
Hur stora är de (hur stora blir faten)?
oj…där kom en bild till efter mitt inlägg….ser jättebra ut redan !
nr 100 snygg!!!!!!!!!!!!!
Lyckomia

Tack tjejer! Jag hoppas och tror att de ska bli bra. 
Cessy, fatet i #100 kommer att bli ca 16x16 cm, och det ljusa fatet ca 12x12 cm. Större än så kan jag inte göra, det räcker inte ugnen till för. Som du ser är det inte mycket marginal i #100.
Nu när jag lärt mig lite om ugnens egenheter, t ex att den släpper mer värme runt dörren än jag väntat mig, så kan jag ju utnyttja dem istället.
Jag får lägga sådant som inte ska fusas så hårt nära dörren, och det som ska upp i lite högre temp mot innerväggarna. Och nu vet jag ju att det var för hög värme som orsakade bubbelbildningen tidigare i somras, så om jag vill ha så stora bubblor vet jag ju hur man ska göra. Det räckte med 720 grader i min ugn. 
Kul att kunna inspirera, ommok
Att faten är lite vågiga tycker jag inte är någon nackdel, det ger faten bara en genuin känsla!
Det gul/röda gav mig en wowkänsla, roligt att se färger som jag själv inte använder så mycket…ska bli roligt att se det färdiga resultatet.
Mvh.Annicka

Tack Annicka! Glömde lägga ut bilder på de färdiga faten. Nu kommer de i alla fall. 

Och det röd/gula. Det vita är ett lysrör som reflekteras i fatet.
snyggt ommok !
Båda två blev ju jättefina o roligt att få se hur fat blir i opalfärger, för det blir ju ganska annorlunda finish på dem

Tack Sanne och Cessy!
Jag gillar dem båda, och tycker att det blev ett spännande samspel mellan de opaka glasen och det transparenta röda. Det syns inte speciellt på bilden, men de mörkare röda partierna är ett transparent glas, red striker, medan de övriga är red opal samt sunflower yellow opal. Båda är också strikerglas, så det var spännande att se hur de utvecklade sina färger. 

Tack Niwa!
#110 blev jag inspirerad till av kissidors fat, som hon tyckte blev trist. Eftersom detta är mindre blev det lugnare i framtoningen, och jag trivs bra med det. 
Jättefina fat Ommok! Jag håller med Cessy om att det e kul att se fat i opalfärger, jag tror att det e dags för mig att börja blanda lite 
Mvh.Annicka

Tack Annicka! Prova, det blir säkert jättefint! 
Fina fat. Roligt att se hur olika faten blir.
decorative-fatet blev ju jättegulligt - jag tror nästan det gör sig bättre i det lilla formatet
. och den kantiga spiralen är väldigt häftig, men HU vad du måste ha skurit
!
kul förresten att det funkar att sätta två fat på en gång 

Tack Emo och Kissidor! Jo, lite skärande blev det ju för att göra det rödgula fatet, men det är bra träning.
Remsorna är ca 1 cm breda. Man lär sig ju hur de olika glasen reagerar också, en del glas är svårare att skära än andra har jag noterat. Det var kul att prova.
Eftersom ugnen är så liten i bottenyta, men har vettig höjd, 14 cm ca, så vill jag kunna utnyttja den bättre. Då var det mycket bra att kunna ställa in två hyllplan. Det undre kan man ju inte utnyttja fullt ut, eftersom stöden till det övre planet måste få plats där, men det är ju klart mer yta att använda i alla fall.

Ett till fat, som jag tog ur ugnen idag. Det har blivit lite vågigt i kanterna då det mörkblå aventuringlaset bara är 2 mm, och resten är 3 mm. Allt ligger på 3 mm tekta klarglas. 
Alla glas utom aventuringlaset är streakyglas, och i mitten har jag samma vackra glas som i detta fat. Tyvärr är det även här riktigt mörkt och svårt att se de fina skiftningarna. 
också ett fint fat…. 

Tack Sanne! Du var riktigt snabb där! 
Jättefint fat
, men som sagt var synd att den färgen inte framträder som den ska, för den är ju eg. så oerhört vacker.
jättefint fat
, vet man inte om att den mörka randen "ska" vara nåt annat så lider man ju inte av det 

Tack Cessy och Kissidor!
Så sant, sant! Inte lider man av det då… 
Fler fina fat. Roligt att få beundra dem.
#122 MUMS!! Helt rätt färger ommok.
Ja alla faten är ju fina och det är kul att få se dina experiment.
_

Tack, tack tjejer! Roligt att ni gillar dem! 
Det är verkligen roligt att kunna experimentera så här, utan krav på att det ska se ut på något speciellt sätt - ja, från andra förståss. Själv har jag ju en idé om hur jag vill ha det, och ibland blir det som jag tänkt mig också. 
oj vilka fat! Jättefina färger och modell.
Lyckomia

Tack Mia! Jättesnällt sagt! 
Ännu ett fint fat ommok
du får så härligt rundade kanter, mina blir inte alls så rundade…vad kör du för topptemp o tid?
Mvh.Annicka

Tack Annicka! Jag fullfusar först på 800 grader i 10 minuter, så att glasen går ihop ordentligt. Jag har ett 3 mm tekta i botten och färgat glas ovanpå, så det behöver hög temp för att fusa ihop. 

SNygga fat, fina färger och kombinationer.
Du har så härliga färgkombinationer, det ser alltid så bra ut. Du måste ha bra sinne för det där. Ser aldrig grällt o oharmoniskt ut, som det gärna blir när jag försöker göra nåt.
Ebmfh
Trollcaféet

Tusen tack, Leja och Jagga-Ewe! 
Jag försöker ju hålla färger och former någorlunda acceptabla, så att jag ska kunna använda eller sälja det jag gör. Men jag visar ju inte upp allt…
En del blir ju inte som tänkt, och det får ni inte se. 

Nu börjar det bli mörkt ute på eftermiddagarna, åtminstone här uppe i norrland, och då passar det ju utmärkt att tända levande ljus. Jag har gjort ett par värmeljushållare, eller små skålar om man hellre vill det. Den första gjorde jag i 3 mm tekta med bitar av vitt, aventurine green och garnet red samt clear frit för att ge en jämnare yta. Strödde ut vitt fritt för att illustrera snöflingor, vilket jag blev mycket nöjd med. Den skivan har jag sedan slumpat över ett dl-mått i rostfritt från ICA (tror det kostade mig 20 kr ungefär),
Jag är inte helt nöjd med detta försök, då glaset blev lite för tjockt och därför inte släpper igenom ljuset så som jag tänkt mig. Men det blev en läcker, trekantig form på ljushållaren/skålen, som jag gillar.

Från en annan vinkel ser den ut så här:

Nästa värmeljushållare/skål har jag gjort av färdigt glas från Warm glass, Holly Berry, som bara fanns i en begränsad upplaga inför julen. Det glaset är 3 mm tjockt, och det böjde sig lite mer över formen. Även det har fått en spännande form.
Äh vad fina de blev båda två - härlig form på båda ljusstakarna. Synd bara att ljugenomsläppligheten inte var så bra på den första. Jättekul att få se Holly Berry fusad för visst fundera jag på den i fjol o ännu mer i år när den kom tillbaka. Blev ju verkligen julfin på ett diskret sätt.

Tack, Cessy! Jo, Holly Berry blir jättefin fusad. Jag har ju lagt till vita fritkorn som snöflingor också, för att fördjupa julkänslan lite. Blev väldigt nöjd med resultatet. 
jättefina!
Lyckomia
Ommok - Ja de vita flingorna blev toppenfint på Holly Berry glaset/ljusstaken.
jättefina ljuslyktor
! och visst är holly berryn precis lagom diskret julfin som den är, och fick sig dessutom ett extra litet lyft fast den fortfarandet är lika diskret med lite vit fritsnö
!
Jättefina ommok
så det var holly berry fast du toppade dem lite
jag undrade just.
Mvh.Annicka

Ja, holly berry är fint men egentligen onödigt dyrt, så nu håller jag på försöka göra något i samma stil själv, till ett par lyktor. Eller så får det bli ett fat och en lykta, har inte bestämt mig än. Jag har skurit 12 cm cirklar i tekta och dekorerat dem med flakes, frit och stringers i rött, grönt och vitt, och nu ligger de i ugnen. Ska bli spännande att se hur det blir, om det funkar som jag tänkt mig. I så fall blir det fler värmeljushållare/skålar. 
tjusigt värre ommok ! fiffigt med snöfritten ! 

Tack Cessy, Kissidor, Annicka och Sanne! 
Häftiga skålar!

Glittertind

Verkligen fina skålar.

Tack Glittertind och Leja! Jag är jätteglad att ni tycker om dem, då jag tänkte försöka göra några stycken till julmarknaden om en månad. Hoppas marknadsbesökarna också gillar dem. 
Blir så himla sugen på att försöka göra ett tektaglas lite Hollyberry-liknande. Jag köpte ju ett tandbortsglas i rostfritt stål på Ikea o det borde ju duga till små ljuslyktor. Hettade du upp formen (fullfus) innan du primade den? o vad är det för typ av form du använde till dessa jättefina ljusstakarna?

Cessy, jag köpte ett rostfritt dl-mått på ICA för 19 kr (tror jag att det var, billigt var det i alla fall), som har handtaget längst upp. Handtaget vek jag bara ut, det är superbra att ha att hålla i när jag sätter in formen i ugnen.
Innan första fusningen körde jag en fullfuse med alla mina rostfria små formar jag hittat, bland annat ett sådant tandborstglas från IKEA som du har.
Det har gått riktigt bra att prima formen (dl-måttet) efter fusningen, men vackert är det inte längre. Däremot har jag lite problem att få primo primern att sitta kvar efter fusning, den spricker lätt då formen förändras fort vid temperaturförändringar i rummet, och jag öppnar fönstret för att vädra när jag fusar. Det blir kallt inne, metallen drar ihop sig och primerskiktet spricker.
Annars fungerar den riktigt bra. Jag har gjort cirklar ca 12 cm i diameter för att passa den formen. Det känns lagom.
Om du tittat på min facebook-sida, så har jag både gjort eget glas och använt Holly Berry-glaset, och jag tycker båda varianterna har blivit lyckade. Tyvärr har jag inte någon grön glass-linepenna, så jag fick använda stringers istället, men jag är väldigt nöjd med dem också.
Prova! Det är en bra form och blir lagom storlek för ett värmeljus i bottnen på dl-måttet, när man slumpar över det. Lycka till! 
Själv går jag i tankar på en stor ugn, minst G50 som Annicka köpte, ev större. Frågan är bara var den ska stå och hur vi ska lösa ventilationen. Vi har ett ouppvärmt förråd i anslutning till hallen, som jag funderar på att delvis tömma för att kunna ställa in ugnen. Det går att sätta in en fläkt i, som drar ut gaserna som bildas från fusningen ur huset, men det blir kallt på vintern.
Jag undrar om det finns någon nedre gräns för när man kan köra ugnen? Eller riskerar man att spräcka något om den står för kallt? Fuktigt ska den ju inte stå, och det är inget problem där, men det kan bli någon grad kallt när det är riktigt kallt ute. Lite isolering till går att lägga i väggarna och delvis i taket, men det är inget uppvärmt utrymme. Vad tror ni? Ska jag försöka hitta någon annan plats? 
Tackelitack för utförligt svar ommok
Då har du alltså gjort dessa ljusstakarna på dl måttet, men har du någonsin testat tandborstglaset? Är det större i botten på tandborstglaset än på ditt dl mått? Ugår från att det är högre i alla fall. Jag hade tänkt testa med tandborstglaset o tack för att du skrev att din cirkel är 12 cm för då vet jag att det blir lagom för en värmeljusstakes höjd.
Jo jag har sett dina andra egenskapade Hollyberrysljusstakar på facebook o de är kanonfina.
Jag har heller ingen glasslinepenna i rätt färger o jag hade tänkt använda mina aventurinstringers för den grönglittrigheten känns ju rätt till jul o det var också därför jag köpte dem, för att kunna ha till juldekorationsgrönhet o så då mörka gröna alger på havsbotten förstås.
Tja hade jag fått drömma fritt så skulle jag dels haft en sådan liten ugn som du har för att snabbt kunna göra en bricka smyckescabbar o dels en större än den jag har för med dels större plats inuti men framförallt större djup o så då dels den jag har. Då hade livet varit perfekt.
Så jag förstår dig att du vill ha en riktigt stor o kan du bara lösa det utrymmesmässigt (kan inte svara på om kylan är ett problem eller inte- tyvärr) men släng för allt i världen inte ut din lilla ugn då, för den är perfekt om du snabbt måste göra några smyckescabbar till en beställning o då lovar jag att du får spader om du ska fylla en jättestor ugn för att få ekonomi på körningen.
Så behåll din lilla Paragon även om du lyckas lösa hur du ska kunna ha din stora ugn, för det finns lägen då man behöver en liten o det finns lägen när man vill ha en stor. Visst drömmer jag om en större än den jag har, för att kunna göra sådant jag inte kan idag, men eg. så är jag ändå ganska nöjd med det jag ändå kan göra med min skutt firebox o kanske jag mer drömmer om att även ha en liten för att inte bli så pressad att fylla ugnen då jag får beställningar på bara några få smyckescabbar o mer snabbt kunna jobba undan beställningen, men jag får helt enkelt ta o skaffa en ny micro så att jag kan köra mina burkar igen o därmed i så fall köra lite cabbar styckvis istället.
Lycka till med dina ungsköparplaner ommok o det låter ju jättespännande. Du får berätta hur det går sedan
Kan du förresten inte maila eller ringa warmglass o höra vad de säger om kyla? För jag har som sagt var ingen aning om hur detta påverkar ugnen.
Hej Ommok!
Ja jag tror det finns en nedre gränns på hur kallt de bör vara, men jag minns inte var jag läst det…ring o prata med uterm och hör vad de rekomenderar…jag har ingen ventilation där min ugn står men rummet i sig är ganska stort, o kör du ugnen när ni inte är hemma så blir ju inte gaserna så farliga o du har kanske möjlighet att vädra ut på nåt sätt när ni kommer hem??
Mvh.Annicka

Tack för era svar, Cessy och Annicka! Än vet jag inte hur det blir, så jag kan inte beställa någon ugn förrän jag har en plats åt den, men det lutar åt att jag ställer den i gårdshuset, på övervåningen, och så sätter in en fläkt som kan få undan det värsta snabbt. Då kan nog maken fortfarande vistas i snickarverkstan, som ligger i markplanet, och jag kan köra ugnen när jag vill. Det är bara ett aber, och det är att det kan vara svårt att ta sig helskinnad därifrån ner till huset på vintern, när det är blankis i sluttningen på gräsmattan. Jag får ta på broddarna då, och hoppas att jag inte halkar omkull med glas i famnen. 
I gårdshuset håller vi mellan 5-10 grader under vintern, och om vi höjer den tempen lite inför en bränning borde det fungera, tycker jag. Däremot så har vi ingen värme i det lilla förrådet intill hallen, och det var där jag hade tänkt ställa ugnen först, då det är så mycket enklare att jobba med glaset om det finns i samma hus som ugnen. Kanske gör vi om det till våren, när värmen kommer tillbaka.
Tyvärr kan jag inte ha ugnen inne, har ju kört min lilla paragon i köket och vädrat massor under uppvärmningsfasen då alla gaser avges, men maken känner av det flera dagar i alla fall. Och med en större ugn blir det ju mer som går ut i luften…. 

Nu står min lilla ugn i gårdshuset, och jag har kört flera bränningar utan att maken fått problem. Så det ska fungera med en större ugn också! 
Nu har jag också provat att göra en ljuslykta av kvadratiskt skuret glas, och jag kan direkt se att den blev lite annorlunda än Cessys fina glaslyktor. Jag tror det beror på att värmen kommer från sidorna i min ugn, och från locket i Cessys. Min lykta blev mer kompakt, men det är fint det med. 
du har helt rätt….den är fin den med ! 
nice!
Lyckomia

Tack, tjejer! 
Din lykta är jättefin ommok
Ja dels kan det bero på sidovärmen i din ugn, men jag tror att den annorlunda formen kan bero på att du har dubbelt glas - för det ser ut o vara dubbelt men det är kanske bara en synvilla? Jag har bara enkelt glas - 3mm tekta med frit, stringers o confetti på. Fast är det enkelt glas du har så är det ju sidovärmen som är grejen, men jag tycker som sagt var att din lykta är jättesnygg o jag gillar den mer kompakta o öppnare formen.

Tack,Cessy! Jag har också enkelt glas, det är faktiskt det sista av mitt Holly Berry-glas, som jag skarvat ihop för att få till ett lagom stort lyktämne. Tyvärr blev det hål här och var mellan bitarna när jag fusade det första gången, trots att de låg tätt tillsammans, så jag har fått fylla på med frit för att få ihop dem ordentligt. Så skivan är fusad flera gånger innan jag kunde slumpa den. Det är säkert därför den ser lite tjockare ut. Men kanterna blev faktiskt synligt tjockare när jag slumpade, och det tror jag beror på att de hamnade rätt nära elementen, och fick värmen före mitten av skivan, som hamnade högt upp i ugnen, där inget element finns. I din ugn kommer ju värmen uppifrån, så där borde det bli en jämnare fördelning, tycker jag. 

Ja du har säkert helt rätt i det ommok o + att du fick tackfusa ihop glaset flera gånger säkert ger en kompaktare struktur i glaset. Fast jag tycker verkligen inte formen blev fel för den är jättesnygg så här ommok o jag skulle gärna kunna göra både prinsessformen o denna mer kompakta formen för båda två har sin charm o är snygga på var sitt sätt.
Har du förresten sett dessa lyktor inne på glaskonst som matnil gjort. De påminner i formen om din lykta, men med tomtar på. Här kan du se dem.

Så fin lykta. Svårt att säga vad som är bäst, men de olika formerna har sin charm. Så beror nog mer på var man vill ha lyktan och personligsmak. Men denna blev fin i alla fall.
Jättefin Ommok
Jag gillade även formen, lite mjukare på nåt sätt!
Mvh.Annicka

Tack Eva och Annicka! Roligt att ni gillar den!
Jag tog med den till min kollega som beställt en ljuslykta gjord av en cirkelrund glasskiva, för att visa att det finns flera olika varianter. Hon valde denna istället, så den fick en ny ägare snabbt. 

Ett litet fat har det blivit idag, av min dotters design. 
mycket snyggt ommok ! härlig färg och enkel men effektfull design… 
Jättesnyggt fat
oh va fint!
Lyckomia
Jättesnyggt!!
Mvh.Annicka
enkel men effektfull var ordet, mycket snyggt designat av dottern
!
så mycket idéer och skaparkraft som du har ommok så hoppas jag verkligen du kan skaffa dig den större ugn du drömmer om - men som cessy säger så kan du behålla den lilla också så gör det.

Tack! Bilden är lite missvisande, det är True Blue, ett transparent glas, i fatet, men på bilden ser det opakt ut. Jag vet inte varför det blev så, tyvärr. Men det är svårt att fota transparent glas så att det ser transparent ut, tycker jag.
Ja, kissidor, jag hoppas kunna beställa en ugn snart, men jag har fastnat i funderingar om vilka krav jag ska ställa på den. Nu har vi ordnat plats i gårdshuset, så utrymme finns, men maken vill att jag ska köpa en 3-fasugn, då den belastar vårt interna elnät jämnt till skillnad mot en enfasugn. Och de 3-fasugnar jag har hittat är så stora, större än vad jag egentligen vill ha. Om den är för stor så blir det svårt att fylla den, och jag misstänker att inspirationen lätt försvinner då.
Jag kommer absolut att behålla min lilla ugn, den är praktisk om man bara vill göra någon mindre sak. Den var mer tänkt att ersätta min burk, som jag inte riktigt kommit överens med då mina microugnar inte passat ihop med den.

Har gjort ett par ljuslyktor till i helgen. Den första är gjord av 2 mm tekta samt några bitar som blivit över, och den blev faktiskt över förväntan. 😃 Det blev blommor, längtar efter vår nu! 😉

Så här ser den ut tänd.

Nummer två gjorde jag av 2 mm light aventurine green-glas, utan att firepolisha glaset först, så därför är den nästan vass i kanterna. Men den har fått helt perfekt form, vilket jag inte lyckats med på någon annan. 🤔
ohhh. äntligen får jag se hur en lykta ser ut i det glaset…🙂
blev mörkare än jag tänkte mig…men den är förmodligen glittrigare i verkligheten…
vårlyktan blev också fin…ser ut som stiliserade krokus…mmmmmmmmmmm….vår….

Tack Sanne! Vårlyktan är jag väldigt nöjd med, och det blir ett fint sken när ljuset är tänt. Men tyvärr är den gröna lite för mörk, man ser ljuset väldigt dåligt genom den. Fast det glittrar fint på insidan, så tittar man uppifrån är det fint glittrigt. 😉
Fina lyktor Ommok🙂Kul med lite vårblommor!!
Mvh.Annicka

Tack Annicka! 🙂
den gröna är superfin!
Lyckomia
Åh jättefin vårblomslykta - ett riktigt konstverk❤️ Jo jag misstänkte att aventurine green skulle vara för mörk o jag har ju bara aventurin 3mm hemma o inte light aventurine green 2mm för den kanske skulle släppa igenom lite mer ljus. Jättebra att du testade med aventurin green o som du säger så blev den ju väldigt fin i formen😃
…………. o jag tycker du har en fantastisk fin form på alla 3 lyktorna. Är det IKEA-tandborstglaset? Hur stora var dina plattor - 12x12? Vilken topptemp o hålltid hade du på slumpingen?
(Jag använder 680 o har testat både 675 o 670 men 680 fungerar bäst i min ugn o så har jag hålltid 20 min, men funderar på att dra ner den till 15 min.)

Tack Mia, Cessy och Niwa! 🙂
Den gröna är gjord av en 12x12 cm platta och den andra (det är samma lykta, bara med och utan tänt ljus) är av en 14x14 cm stor platta. Båda är slumpade på tandborstglaset, vårlyktan i 650 grader i 10 min, och den gröna i 640 grader i 10 min. 🤔
Det känns som att min ugn antingen ger lite för hög värme mot den angivna temperaturern, eller att pga den är så liten inte behöver vara så varm då allting alltid kommer nära värmeelementen i alla fall. De sitter på sidorna i ugnen, i taket, bakre väggen och luckan saknar värmeelement.
Jag kommer upp i fullfuse redan vid 800 grader, och slumpar oftast mellan 640 och 660 grader beroende på glasets färg och tjocklek.
Ja jag har ju värmeelementen i locket. Locket är 4-kantigt men värmeelementen runda, så jag saknar element i hörnorna o du saknar i dörren o det ger ju lite annorlunda förutsättningar som man måste ta hänsyn till. Att jag har elementen i locket/taket gör antagligen också att jag får lite annan form på tandbostglasen, medans dl-måtten ju är lägre ner (längre ifrån) elementen så då ser ju formen mer snarlik ut era andras. Sedan ligger jag nog lite högt också i topptempen o har ju ganska lång hålltid. Nästa gång ska jag def. testa 15 min för o se vad för skillnad det ger i formen/utseendet. Tack för att du skrev hur du gjorde ommok för då får jag ju något att fundera över - hur jag vill testa att förändra min kurva.🙂

Det kan vara värt att prova. Fast dina lyktor blir ju så fina, Cessy! Jag gillar deras form! 🙂
Kan vara värt att notera att i min ugn hamnar glaset väldigt nära taket, när det ligger på tandborstmuggen, och det kanske har betydelse också, jag vet inte hur mycket men något påverkar det säkert. Du har lite mer höjd i din ugn, men å andra sidan har du ju värmeelementen direkt ovanför, så det måste ju bli en viss skillnad… 🤔
Jag får alltid två vikningar som är mer öppna än de andra två, och på vårlyktan har de två smalaste nästan gått ihop helt. Där kan jag inte ens få in ett papper emellan. Dessa skillnader tror jag beror på att det är två varma och två lite svalare sidor i ugnen.
Jo jag tror def. närheten till elementen spelar roll för skillnaden i formen, för som jag skrev så är ju mina dl-mått lägre o därmed längre ifrån elementen o dessa liknar mer samma form som ni har på era, så det är säkert så att Ikea glaset är så pass nära elementen ger skillnaden i formen.
Sedan att två är mer öppna o två är mer slutna - det får jag också, men jag har ingen aning om varför.
Vilka fina ljuslyktor du gjort!
Glittertind
Åh dina tulpanlyktor är jättefina ommok🙂
Om man tänker efter en stund kan det hända att man kommer fram till ett mycket viktigt beslut. / Nalle Puh

Tack så jättemycket, Glittertind och Sussielull! 🙂
Vilka läckra ljuslyktor.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Oj, här har jag missat att tacka för den vänliga kommentaren, Anki! Tack! 
😇😉
Jag har hunnit göra lite mer saker under våren. Tänkte visa några, om ni är intresserade. Eftersom jag köpte en begagnad större ugn i våras så har jag äntligen kunnat göra lite större saker, nu när ugnen är installerad och jag kunnat köra den. 🙂
Först ut är en skål som inte blev riktigt som jag tänkt, men som är rätt häftig ändå. Den är gjord i ett curiousglas, dvs ett glas som inte riktigt blev som tillverkaren tänkte sig och därför sålts billigt. Det står som aventurin blue 3 mm, men är mer grönt än blått i färgen, dock är det klart mörkare än aventurin green-glaset. Antagligen fanns det grönt glas kvar, när de skulle tillverka det blå, och därför blev denna blandning till. 😃

En annan sak jag gjort är en ljusbro i större format, avsedd för fyra värmeljus. Eftersom Cessy har haft problem med denna form, eller singelvarianten av formen, så har jag tagit varning av det. Jag gjorde den i dubbelt glas, 6 mm, i stort sett hela vägen utom längs sidorna, för att jag skulle slippa göra justeringar i brännkurvan som warm-glass lagt ut till denna. Jag har följt den brännkurvan exakt, och som tur var fungerade den perfekt i min ugn. 🙂
Det färgade glaset heter Blue Opal and Plum Streaky och är 3 mm tjockt, och ovanpå det har jag lagt ett 3 mm tjockt klart tektaglas, som slutar ca 1 cm från kanten för att ge lite intressantare variation.

Här är en annan bild på ljusbron. Som synes lät jag den råa kanten vara kvar, för den såg riktigt fin ut. Jag hade gärna haft två sådana kanter på ljusbron istället för en rak och denna, men då hade jag varit tvungen att skära den i två halvor. Men jag är mycket nöjd med resultatet. Det blir fler, i lite roligare mönster kanske. 😃

Jag har gjort en del fat också, till exempel detta 30x30 cm stora fat. Jag fick en hel del glas och många formar med ugnen, så jag var bara "tvungen" att göra något i en av de större formarna. (Den största är 41x41 cm, så den är ordentligt stor. Jag får se när den kommer till användning.)
Glaset är 3 mm i färgen True Blue (bullseyeglas) täckt av ett 3 mm clear tekta-glas.

Ett annat fat, lite mindre, ca 23x23 cm. Glaset heter Turquoise Blue, Deep Royal Blue Streaky och är ett 3 mm tjockt glas från Bullseye.
alla dina alster är läckra men mitt hjärta skuttade lite extra för #200…😍

Gjorde en liten skål på mitt rostfria 2,5 dl-mått samtidigt som jag slumpade ljusbron ovan. Då rostade måttet, så nu vet jag inte om jag vågar använda det något mer, för att inte skada ugnen eller få missfärgning på glaset. Men denna skål blev mycket bra, inga missfärgningar eller så. Glaset är 3mm deep royal blue inuti och utanpå clear tekta, 3 mm.

Den djupa skålen från sidan. Den är gjord av ett 14x14 cm stort glas, som vid slumpningen lagt sig mycket tätt intill formen, och spetsarna nådde ända ner i plattan vilket ger skålen en rätt jämn höjd.
Din hattskål är ju som jag skrev i ungnsfusa tråden jätteläckert o Sannes idé om att sätta dit blommor o blader tror jag kan göra den ännu häftigare.
Åh vad avis jag blir på din fina ljusbro. Jag följde ju också rekommendationerna, för där står att vid mindre ugnar o så nämns min ugn så kan den kräva reducerad hålltid o temp, men glaset rann som du vet. Jag hade ju tänkt skaffa 4-formen också men eftersom jag efter fyra fusningar ff. inte hittade rätt tid så har ju min form bara blivit liggande. Fast din fina ljusbro får det ju i alla fall klia lite i fingrarna efter att göra ytterligare ett försök. För jag upptäckte ju att jag lyckats täppa till lufthålen o frågan är ju om jag hade hittat rätt temp o tid, men p.g.a. att hålen var tilltäppta så blev det ju ändå inte bra. Nå får se om det fungerar bättre nästa gång jag testar den. Får jag den att fungera så kommer jag def. köpa 4-håls bron också för den hade ju varit super att ha som adventsljusstake.🙂
Jo den 30x30 formen har ju jag också (mina stora fritfat är gjorda i denna) o de faten blir ju jättefina o ditt true blue fat är ju superfint. Ditt 23x23-fat blev ju också kanonsnyggt o jag tror att jag har en skiva av den sorten, men antagligen bara en 20x30 skiva, för jag har ju köpt en del olika streaky för att ha o testa men har nöjt mig med de mindre skivorna innan jag visste om det är något jag kommer att gilla. Sedan blir jag ju istället supersnål när jag bara har en liten skiva o så nänns jag inte använda det glaset☺️Fast när jag ser hur snyggt det blev på ditt fat så inser jag ju att jag måste använda det till något …….. så småningom😇
Din skål med 14x14 cm glas på 2.5 dl måttet blev ju supersnygg o intressant att se att veckningen försvann. Om du slumpade den samtidigt som ljusbron så måste det ju inneburit att den hängde med upp till 735 grader o hålltid 40 min o jag har aldrig tagit mina mått högre än jag gjorde sist (685 grader o hlltid 20 min) o då blev ju veckningen väldigt jämn o fin. Annars har jag ju använt 680 grader o 20 min o det var intressant o se vad som hände när man höjer tempen så mycket o dubblar hålltiden, för den skålen blev ju bara så snygg ommok.🙂
Ljusbron gillar jag mest!
Lyckomia
Blev också väldigt förtjust i ljusbron men färgen på skålarna gick inte av för hackor heller.

Tack allihop! 🙂 Jag är också nöjd med ljusbron, den blev precis som jag tänkt mig. Enda problemet med den är att man måste vara supernoggrann när man lägger på glaset, för nu kom det tydligen yttepytte lite snett på längden, så ljusbron står inte riktigt stabilt. Det går att justera genom att slipa kanten, men jag vill helst undvika fler fusningar av den, och det är ju inte heller säkert att jag får den helt rak då heller, så just nu får det vara. Den ser så fin ut med värmeljus på, och man kan ha mindre blockljus också om man vill. 😉
Cessy, jag tror de har ändrat lite i brännkurvan, för nu räcker det med 20 min hålltid i 735 grader enligt warm-glass. Så det är den hålltid jag använt. Och jag har inte heller slumpat så högt förut, men jag ville testa hur det påverkade andra glas också. "Hatten" slumpades samtidigt, och även ett par tunna fat i 2 mm Rainbow Iridised on thin black (curiousglas) som blev hur bra som helst. Så där verkar temperaturen inte ha haft någon negativ effekt. 🙂
läckert !!! 😃
Oops jag läste fel på raderna 20 minuter ska det ju givetvis vara. Jo men att du kan ha den tempen o tiden beror ju just på att du har en större ugn, för det står ju som första ruta under brännkurvan "Small kilns such as Skutt Firebox may require hold time at process temperature reducing." o det är tyvärr så det också är.
Ditt iridfat blev verkligen jättefint🙂 o det visar ju också på att man faktiskt kan höja tempen en hel del utan vara rädd för att formen eller glaset inte tål det - bra att veta 👍
så snyggt fat!
Lyckomia

Tack Cessy och Mia! Det fatet blev jättefint, och ytan är så slät och glansig, att det är nästan omöjligt att fota. Jag gjorde ett till i samma glas, av en annan del av glaset som ger en bronsartad färg, men det går bara inte att få fram på bild. Det är ett pyttelitet fat, en 8x8 cm glasskiva som krympte något vid bränning. Men detta glas verkar inte påverkas särskilt av de höga temperaturerna trots att det är enkelt 2 mm glas, och det förvånar mig. Kanske har det att göra med att det är curious-glas, dvs inte helt korrekt som det ska vara?

Ett litet experiment jag blev inspirerad till inne på Glaskonst.ifokus. Det är en prästkrage som fått offra sig för konsten, och jag tycker den blev rätt ok. Jag har bara lagt den under glaset i ugnen, innan första bränningen, och för att platta till blomman lite tog jag bort stjälken. Då lossnade även kronbladen, så därför håller inte blomman ihop ordentligt. Men det tycker jag faktiskt gör den lite intressantare. 😉 Klart värt att fortsätta experimentera med reliefer och avtryck i alla fall. 🙂
ja herre min je, vad mycket man kan göra !!!! fint blev det…

Tack Sanne! 🙂
Jättehäftigt blev det med prästkragen under. Har inte alls testat relief, men blir ju klart sugen när jag ser hur fint det blev på ditt fat.🙂
coolt!
Lyckomia

Tack Cessy och Mia! Visst var det häftigt att så mycket av blomman och bladen syns? 🙂Jag trodde faktiskt inte riktigt på detta, då ju blomman helt bränns bort, men ett fint avtryck gjorde den innan den försvann. Så jag ska prova fler gånger. Kanske kan man få ett ännu tydligare avtryck? 🤔
Wow, hade ingen aning om att en blomma under glaset kunder ge ett sånt avtryck. Grymt häftigt!!! 🙂Hoppas det är OK att jag snor iden för detta måste jag testa.
Fatet blev så vackert.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Tack Artafale och Anki! 🙂 Gör det, Artafale, och glöm inte att visa upp resultatet sen! Jag fick tipset inne på Glaskonst för ett bra tag sen, och nu kan jag inte hitta tillbaka till den tråden. Men jag tror att det var mariatingsund som tipsade om det. 🙂
🤔 ☝️ tunna kvistar och sädesax borde ge fina avtryck….😃
Klart jag visar upp resultaten! Inspirationen kom direkt så det mesta i trädgården kan nog vara i fara när jag kommer hem idag 🙂

Artafale: Kul att kunna inspirera till något nytt! Det blir spännande att se vad du får till! Du har ju gjort många fina saker, så nu ser jag verkligen fram mot detta! 🙂
Jag tänkte fel så jag var ute och plockade lite av varje i trädgården och la mellan glasen och det fungerar inte!!!! Visst ser man att det ligger lite blad i men det blev en stor bubbla och sen blev det silver svart. Bara att slänga. Men ikväll blir det förhoppningsvis ett nytt försök - gör om, gör rätt!!!😞
Sanne, vill påstå att det svarta/silveraktiga påminde lite om ditt "spöke" så frågan är om det är fukten som ger den effekten (även om det i mitt fall blev mycket mer?🤔

#224 fukt ger en mjölkig färg om det ger något alls, socker ger svart silvrig färg….salt blir vitt
Sockret jag använde var vitt strössel får nog testa varligt socker också ☝️
Just nu testar jag mycket och vilt till i mina ljuslyktor 🤪
Tack Lorita, detta hade jag inte en aning om. Bär och frukt innehåller ju fruktsocker och då finns det säkert någon form av socker i blommor och blad också🤔
Oj vad många fina fat men ljusstaken o skålen var nog mina favoriter😃
Om man tänker efter en stund kan det hända att man kommer fram till ett mycket viktigt beslut. / Nalle Puh

Tack Sussilull! 🙂
Artafale, hoppas du lyckas bättre nästa gång! Men det kan ju bli spännande effekter av oväntade saker som vattenånga också. 😉 Jag la bara blomman direkt på thinfire-pappret, med ett enkelt 3 mm glas ovanpå, och då fick jag inte någon spökeffekt av vattenångan, trots att den ju måste ha tagit vägen ut någonstans.
Jag testade med lite smultronblad under klarglas och två av bladen gav vita avtryck som jag blev rätt nöjd med men resten av bladen blev ingenting. Ska göra nytt försök med färgat glas, då kanske avtrycken syns bättre.

Spännande! 😉
Jättefina fat ommok!! Din ljusbro var helt perfekt…man blir lite sugen på nya formar ;) Jag gillade din blå skål, det fick mig att få lite hopp om mina kasserade lyktor…kanske ska man ta o slumpa om dem? Jag har testat din idee med prästkragen tidigare men jag hade torkat mina blad…blev sådär :/ la du in din "färsk"?? Ditt fat blev ju bra 🙂
Mvh.Annicka

Tack Annicka! Jag använde en helt färsk prästkrage som jag sett ut tidigare, och plockade på väg upp till ugnen (som jag har i gårdshuset, så jag måste gå ut i alla fall för att komma dit). Tror att blomman klarar sig lite längre innan den bränns bort, och därför ger något tydligare avtryck, men vet inte. Jag har i alla fall tänkt testa detta länge, men inte riktigt kommit till skott. Men det här fatet gav i alla fall mersmak, så jag kommer att prova fler. Hoppas du lyckas nästa gång när/om du provar, Annicka! 🙂

Ja, nu kommer lite bilder från slumpningen igår, som jag kunde hämta i morse. Faten blev fina i alla fall. 😃 Detta är ca 15x15 cm stort.

Nästa fat. Det är garnet red frit course runt om på klarglas, och i mitten ett färdigt dekorativt glas med svarta stringers och frit. Att fota det så att den röda färgen blir rätt har visat sig helt omöjligt just nu, det är inte alls så blåtonat som det ser ut, utan har en riktigt fin granatröd färg. Storlek ca 15x15 cm.

Min nya ljusbro, som jag nog kommer att slumpa om. Maken kom med ett par idéer, som jag ska fundera på innan jag tar beslut om omslumpning. 🙂

Och så var det då den spännande vasen, som jag skrev om. Den är i och för sig ganska stadig, men tyvärr fick den stå för länge på för hög temperatur, så den har töjt sig lite för mycket, tyvärr. Med en högre form kanske den kan bli riktigt bra.

En bild till på vasen…

Upp och ned är vasen en riktigt fin stubbe… 😂

Sist ut är en liten skål som jag slumpade på den rostfria runda skålen från ikea. Jag fick med en cirkelskärare tillsammans med ugnen, som skär även stora cirklar, och den är jättelätt att använda, lättare än Mortons cirkelskärare för små cirklar som jag använt tidigare. Så jag skär gärna runda saker. 😃
Faten blev ju jättefina o den lilla skålen blev ju jättesöt. Hm jag får väl ge mig på cirkelskäraren då, för den där formen har ju jag också o här ger jag mig😇 för här blev runt mycket bättre än 4-kantigt. Vilken storlek har du på skålen från IKEA (den du slumpade på)?
Ljusbron blev ju väldigt jämn o fin. Synd bara att du inte fick "hålen" tillräckligt djupa. Ska bli spännande o se vad du gör med den sedan - om du gör något med den.🙂
Stubben - ja skaffar du den höga floralformern så tror jag som du att det kan bli en kanonfin vas, fast den är rätt häftig nu också😃

Tack Cessy! Skålen är nog den minsta, 12 cm i diameter, för att den ska passa i min lilla ugn. 🙂
gillar faten och skålen…vad är det för glas i skålen ? guldirid ??
Ditt rödsvarta var väldigt snyggt och jag gillade din lilla skål, jag hade gissat på amber kanske…Men snälla gör inget åt vasen!!! Den e helt ljuvlig, om jag inte fusat själv så hade jag gärna köpt😍vad e det för blått glas du har i den?? Lycka till med ljusbron-ja det känns som om det behöver hända något mer med den.
Mvh.Annicka

Tack Sanne och Annicka! I den lilla skålen är det medium amber irid, så ni har rätt båda två! 🙂
Jag vet inte om jag ska göra något alls åt vasen, precis som du säger Annicka så är den rätt häftig! Men den är inte helt stabil i upprätt läge, så jag törs nog inte sälja den som vas för den får ju inte välta med blommor i. Som konstverk går den utmärkt! 😃
Det blå glaset är Aventurin blue and clear streaky, som jag fick med i ett strip saver pack. Det är verkligen ett häftigt glas, och här syns glittret mycket bättre än det gör ens i 2 mm aventurin blue-glaset.
Min make tycker att jag ska sätta klara ljushållare på bron istället för att slumpa om den. Jag måste fundera på det lite, känns som en rätt häftig idé men hur det ska gå till vet jag inte än. Han tycker att jag ska klistra, men det gör jag bara inte, utan det blir i så fall en tackfusning för att fästa glasen mot varandra. Sen grunnar jag på att sätta på dekaler, köpte ju både zebra- och olika grendekaler från hobbyland i fjol, och någon av dem kanske skulle bli bra då de har rätt stora mönster. 🤔🙂
gillar blå vasen och nr 234
Lyckomia

Tack Mia! 😉
Håller med Annika, gör inget med vasen, den är ju urläcker. Dina andra alster är också jättefina🙂
Många fina alster du har gjort ommok.😃
Ommok, du berättar om att din nya cirkelskärare är lättare att använda än Mortons. Vet du vad det är för märke på den nya cirkelskäraren du fick med i ugnsköpet? Jag har funderat på att köpa en cirkelskärare och vill ju gärna ha en som fungerar bra.

Tack tjejer! Kul att ni gillar vasen! 🙂
Airpuff, cirkelskäraren är en Fletcher CircleMate II, men jag tror att alla större cirkelskärare fungerar ungefär likadant. Jag är hur som helst mycket nöjd med den, men för mindre cirklar är ju Mortons skärare superbra. 😉
Tack för ditt svar Ommok.