Gjuta med tenn
Är det någon som har erfarenhet av att gjuta i tenn, förutom tennsoldater i färdiga formar.
Har flera kilo tennskrot efter mina föräldrar och har funderat på att försöka mig på att gjuta (enkelsidiga) berlocker etc. Silikonformar och vax låter lite för avancerat.
Har hittat ett kit med självhärdande lera och funderar nu om någon har erfarenhet av den. Duger vilken självhärdande lera som helst?
Kan man använda nåt annat (sand och oasis vet jag om)? Vill helst ha något som funkar flera gånger.
Någon som kan länka till arbetsbeskrivningar etc?
fimolera låter perfekt för detta…"bakas" i vanlig ugn…
säljs lite överallt t.ex här http://smyckestillbehor.se/list_search.asp
#1 Har du provat det själv så att du vet att det funkar?
Som parentes är inte fimolera självhärdande. Den måste som sagt bakas i ugn. Kan fungera ändå förstås. Creativ Company har ett paket med lera och andra tillbehör, men det står inget namn på leran. Har en del sculpey hemma och skulle kunna köpa bara verktygen i så fall.
jag har inte provat att gjuta i tenn…
så det blir ju ett experiment för dig att se om fimo-formen håller för den värmen….(för det är väl flytande, varm tenn man häller i ? )
men om du börjar med att bara köpa ett paket lera, blir det ju inget dyrt experiment ….😉
Nja, jag måste ha nåt att smälta i också. Har inte heller lust att exprimentera med ett par tre hundra hundra grader flytande tenn.
Brukar skoja runt med tenn lite då och då men jag har inga speciella verktyg för det.
Byggde en ställning av ståltråd som jag satte en sån där aluminium "skål" som värmeljus kommer i, den större varianten, och sen så ett litet värmeljus under det. Sen använde jag en tång att hälla med.
Nu har jag inte gjort något särskilt med det men brukade använda trä när jag var yngre. Det är ju inte så enkelt att göra detaljer i precis men det funkar.
Har tänkt att jag ska testa med fimo lera, men just nu är de lilla tenn jag äger lite upptagen med att agera som stödplatta åt en skulptur jag aldrig kommer att bli klar med 😂 Om du verkligen vill kan jag se ifall jag kan få loss en bit som jag kan testa med. Tror faktiskt att jag ska göra det iallafall så jag kan ju berätta hur det gick.
Kom bara ihåg att värma upp formen du ska använda också, den behöver inte vara jätte varm, bara inte kall. Använd aldrig metalformar om du inte har någonting så du kan värma upp det till samma temperatur som tennet.
Satt i sängen och skulle testa att göra små ankor i en metalform jag hade hittat, när jag hällde i tennet i den kalla formen så sa det PANG! och tennet flög åt alla håll och kanter, brände tillochmed hål i pyjamas byxorna så jag fick hoppa på ett väldigt ovärdigt sätt för att få av dem. Har fortfarande en kal fläck på den privata påsen som minne 😂
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Vet du om tennskrotet är rent tenn eller sådant "tenn" som används till tennsoldater m.m. (gjutmetall)? Gjutmetall innehåller ofta bly och är därför inte lämpligt till smyckedelar.
Inget bly, det är köpt hos slöjddetaljer och jag har tittat på deras specifikation. När sonen var liten försökte vi faktiskt gjuta tennsoldater av det men det blev inte så bra. Kanske det inte kommer att fungera. Men min pappa gjorde fötter till ljuslyktor och skålar i alla fall.