vet någon hur man gör detta?
Hejsan nu är jag här o tjatar igen :D XD
Jag har letat runt och letat runt och skrvit till folk som håller på med macrame och parachord men inge vet hur man gör denna sort så ja frågar här och hoppas på man man får lite tur :D
Har lärt mig hur man knyter dubbel och enradigt men d va inte lätt med treradigt de blir alltid en tråd som inte blev med hur jag än knöt så ja hoppas på att någon kan hjälpa mig här :D
Det vore ju roligt om du kom hit även i andra ärenden än att bara få hjälp, typ visade fram lite alster etc. :-D
du får klura lite till men ger dig den "hinten" att kolla noga på färgerna så ser du att det är knutet runt trådar av annan färg än dem som du knyter med….
hint nr2. i "mitten raden" knyter man inte en hel "squareknot" i taget utan bara en halv.
Jadu nu fattar jag ingeting av dina hintar men ja får ge mig och o försöka lista ut din hint när ja sitter med matrialet i handen :D Tror endå inte att ja kommer förstå d måste vara något med hur man korsar trådarna :S för varje rad ser lika dan ut så man bord ju inte ändra knyt stilen på nå vänster som jag tycker att din hint låter som :D
vet faktiskt inte hur man skall kunna förklara det utan att göra just en video TUT och det gör jag INTE ;-)
man sätter upp det som om man skulle göra 3 st "vanliga" 2 färgade makrame rader brevid varandra och kommer jobba hel på den högra raden halv i mitten hel på vänstra sidan halv i mitten hel på högrasidan halv i mitten hel på vänstra sidan osv.
varje gång man får 2 st (i bildens fall bruna) trådar på samma "position" så byter man tråd och man lägger hela tiden den bruna tråden överst i knuten de vita trådarna i detta fall stannar hela tiden på samma vertikala rad av square knots.
så V för vi B för Brun och A,O,H för annan (olika för att skilja raderna åt.)
Här är ordningen man har trådarna när man börjar
V1 AA B1 V2 00 B2 V3 HH B3
1.
Knyt V1& B1 hel knut runt AA
Knyt V2 & B2 HALV knutrunt OO
Knyt V3 & B3 HALV knut Runt HH
Då bör det vara så här
V1 AA B1 B2 OO V2 B3 HH V3
2.
Korsa B1 med B2 B1 överst. knyt B1 Och V2 halvknut runt OO
Då bör det vara så här V1 AA B2 V2 OO B1 B3 HH V3
3.
Korsa B1 med B3 B1 överst. knyt B1 Och V3 HEL knut runt HH
Då bör det vara så här V1 AA B2 V2 OO B3 B1 HH V3
4.
Knyt B3 och V2 halv knut runt OO
Då bör det vara så här V1 AA B2 B3 OO V2 B1 HH V3
5.
Korsa B2 med B3 B3 överst. knyt B3 Och V1 HEL knut runt AA
Då bör det vara så här V1 AA B3 B2 OO V2 B1 HH V3
6.
Knyt B2 och V2 halv knut runt OO
Då bör det vara så här V1 AA B3 V2 OO B2 B1 HH V3
7.
Korsa B2 med B1 B2 överst. knyt B2 Och V3 HEL knut runt HH
Då bör det vara så här V1 AA B3 V2 OO B1 B2 HH V3
OSV höger mitten vänster mitten höger mitten osv osv osv
Känns säkert snurrigt men när man kommit igång BÖR det bli så att när du knyter från höger sida till vänstersida använder du hela tiden samma bruna tråd och från vänstersida och mot höger sida så byter du hela tiden till den bruna tråd du "lämnade" varvet innan…
haha en något förvirrande expert ;-) tänk vad lätt det vore om man kunde spela in sina tankar!
Näe föresten måste vara ett sätt att överföra nervimpulser tror jag, för det mesta sitter ju faktiskt i fingrarna inte i kunskapsbanken i sig…
#5 o ja d verkar snuper snurrigt men ja får testa o se hur om ja lyckas lösa de på nå vänster och tack så jätte mkt för att du ville förklara :D
Haha vi får se :D ska sätta mig o försökta knyta lite på denna så frå vi se hur d går :D fårstår mig inte riktigt på vilken tråd som är vilken när du skriver i v1 b2 v2 b3 Men d ska nog gå :D
Tack så jätte mkt för att du tog dig den tiden för att förklara för mig :D
#5 ja förstår inte vilken tråd som heter vad :S
Oooo nu kom ja på de :D
nju förstog ja när ja suttit och knytit o försökt lita ut och när ja listade ut då förstog ja va du mena :D
Tack så jätte mkt för all hjäkp iaf :D
Bild kommer när halsbandet är klart :D
V1,V2,V3
vit nr 1, vit nr 2, vit nr 3
B1, B2, B3
brun nr1, brun nr2 brun nr3
Skriver även om du klurat ut det så kansjke nån annan vill pröva oxå.
Coola hundhalsband! Vad använder du för ring? Har du räknat ut åtgången av tråd?
snyggt!
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.
tackar :D
JAdu åt gången har ja skrivit upp beroende på storlek då på dubbelradigt :D
40cm nacke blir d 1,50m tråd.
47cm 2,30m tråd
50cm 2,50 tråd :D
Så klok du är som noterar trådförbrukningen, brukar underlätta inför nästa projekt, o tack för att du delar med dig. 
Haha aa ja tänkte att d va lika bra för dom två första ja gjord blev d på tok för kort sedan blev d för långt och d blir ju slöseri så de blev till att skriva upp :D
Blir så less på överaskningar tycker d är otroligt jobbigt att sitta och sy ihop två trådar för han bara för att ja inte orkar skriva upp d tar en massa onödig etra tid :D Ja har ju inge tålamod ja heller o är en fattilapp så vill inte slösa o vill inte att de ska ta för lång tid :D
Hjälper gärna till på de sätt ja kan :D
Är det paracord du använder? Finns ju med reflex också, torde vara rätt fiffigt till de fyrbenta vännerna 
ajo har sett de på ett ställe men dom hade så dyra paracorder. :( vet du nå ställe så fårt du jätte gärna länka den sidan till mig :D
De är en D ring föresten :D 26mm :D
Paracordshop.se har nog i sveriges i särklass bästa pris/meter å de har med reflex
Ajo Där har ja tittat men dom har inte paracord reflex i us550 :( jätter tråkigt :(
Men de har ju paracord reflex i US400, räcker det inte med att den klarar av 180kg?
haha ajo visst gör de de men då måste ja köpa massa trådar i den storleken också :D tror inte de blir fint om man blandar storlekar på trådar sedan så blir halsbanden mindre och ja gillar när dom är breda :D
Det står dock att de har samma dimensioner som US550 så då behöver man ju inte köpa massa andra trådar i US400 vad jag kan förstå. Kan faktiskt skriva under på att det är samma dimension på US400 som US550 då jag köpt reflex paracord och vanlig paracord just i syftet att göra hundhalsband.
Jasså :O
Ja men dåsa :D då ska ja titta upp d :D
Så de är preis samma tjock lek fast dom typ är gjorde på olika sätt? :D
Verkar som om de innehåller lika många trådar, dvs 7st. Antar att det är olika trådar däremot eftersom de inte tål lika stor belastning. 
ajo :D
Ja har beställt en nu så vi får väl se hur den ser ut när de kommer fram :D
Berätta gärna hur det går att blanda sen du provat!
Absolut d ska ja göra :)
Vet inte om jag förstår en del av beskrivningen och bilderna riktigt och det är hur fäster man den blå corden i #15 tex samt åtgången du räknat ut är det totallängen som behövs eller är det längd per del? Undrar väl lite vad skillnaden är på denna variant mot denna; http://www.instructables.com/id/Wide-Paracord-Bracelet/?
Ja fäster via bål o tråd o smält gummi. Skillnaden är att den som e på bild som du länkat är att den är ca 3-3,5cm bred o den ja gjort är 5cm bred d är en extra rad tillagd om du menar på sätter hur man knyter så är d skillnad på så sätt att du knyter två vänster korsar med mitten knyt en mitten korsar med höger knyt två höger korsar mitten osv. 40cm nacke 1,50 tråd är alltså halva. I slutändan blir d 1,50x4 så vet du hur mkt tråd d går åt på dom dubbelradiga halsbanden :) #34 :) d gick o blanda utan problem :)
Är ju ett tag sen ni skrev i den här tråden,
men jag får hoppas på svar! :-)
Hur fäster du knäppet i själva halsbandet (bild i inlägg #2 & #15)? :-)
Och hur fäster du D-ringen i halsbandet (bild i inlägg #2 & #15)? :-)
Jag ska nämligen börja göra egna halsband till djuren här hemma, men har inte riktigt fattat hur man får dit knäppet eller D-ringen än, så tacksam för svar! :-D
Ja trär bara igenom trådarna o syr och sedan eldar länge o trycker till med någon som tål värme så döm smälter ihop :) Ringen är bara in knyten. Men inte på dom grund trådarna utan ja sätter dit den där ja vill ha den och bara knyter runt och igenom den lixom :) Förstår du då? :)
#40 Jaha okej, det var ju inte så svårt som det såg ut då, haha ;-) Ja jag förstår nu. Fick hem alla saker igår, så nu ska här göras hund halsband/koppel. :-D Tack så jätte mycket för svar! :-D
Ja roligt ja gör så :) Varsågod
Jättefina halsband, sånna vill jag göra till min hund. :) Vad för tråd har du använt och var har du köpt den?
Min blogg: http://jessikashundliv.blogspot.se/
#44 Tack så mycket :) Jag kom på några fler frågor. Hur långt är halsbandet och hur mycket snöre gick det åt? Hur brett blir ett treradigt halsband? Knyter du fast tråden i låset direkt när du börjar eller gör du det sen?
Hur lång paracord går åt till ett halsband som ska vara 37cm långt?
Hej, lyckas inte förstå beskrivningen, någon som har lust att göra en med bilder till mig, allternativt om ni vet någon youtube video som visar hur man gör ett sånt här halsband som ni kan länka till? Hade varit jättesnällt
Här en pdf
o här har du olika paracord bracelet på you tube. Vet inte vilka av dem som är bra utan du får titta igenom tills du hittar någon du känner fungerar för dig.
cessy Pdfen visar ju en enkel vanlig makrame, den på bilden är en trippel radig… inte helt olika att knyta men ganska annorlunda…
Appelsinchoklad.
tyvär inte sett nån video tut och orkar inte göra med bilder, sätt upp arbetet och testa det är lättare än man tror…
Oki-doki. Jag gör ju inte sådant här så jag har absolut ingen aning, eftersom jag vare sig knyter makramé eller gör dessa paracordarmbanden.☺️
#49 har tesyat flera gånger får inte till det vet ju inte vad en hel knut och halv knut är, hade nog varit lättaare om jag visste vhur knutarna är
http://www.youtube.com/watch?v=I0SqmQNV2yU
länk till Square knot på youtube.
Fast detta är ju till en enkel rad.
sedan skall man ju få till det med 3 rader.
misstänker att hel knut är när du knutit 2 ggr så att det blir en "fyrkant".
fast för 3 rader måste man nog knyta 1 halvknut på alla tre rader för att sedan börja om och göra om det för att få 3 hela. hmmmmm nu känner ni nog igen mig, svammel maja är tillbaka 😉🤪
Hälsa gärna på mig på Facebook.
precis en "hel" squareknot/slätknut/ macrameknut är när man knutit 2 ggr så det blir en "fyrkant"
(sidan 5& 6 i pdfen cessy länkar till) Har du inte knytit macrame innan rekomenderar jag att du tar ilka snören som helst som är lite grövre/styvare å knyter ett sånt armband som är i pdfen först så du får en känsla för knutarna…