Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: pärlor-tråd
Läst 1251 ggr
ceciliasod
0

Storlek på tråd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag tänkte göra en sådant här armband med japanska magatamas men jag vet inte vad de kan ha använt för storlek och sort på tråden?? Någon som vet?
Kan det vara C-lon? S-lon eller?

Någon som tror sig veta vad för tråd de har använt sig av på bilden?

Cessy
0

Det där verkar vara ett kumihimoarmband. Jag har aldrig Kumihimat med pärlor för det är helt enkelt inte min grej så råd om vilken tråd som är bäst kan jag inte ge. Det finns dock en artikel som heter Att börja Kumihimoa. Läs den o sedan kan du söka vidare på sajten med Kumihimo som sökord så får du upp fler tips.

Cessy
0

Hm såg när jag sökte att du visst redan visste att det här är Kumihimo o att du redan har  gjort sådana innan. Jag missförtod dig helt enkelt - sorry. Tyvärr har jag ingen aning om vilken tråd som använts på bilden då jag som sagt var inte kan speciellt mycket om de här olika trådarna

ceciliasod
0

Hej Cessy, Det gör inget. Under tiden provar jag olika makrametrådar. :-)
Jag satt just och kollade din blogg och dina arbeten med glas. Sååå läckra!
Finns det någonstans någon video eller liknande hur sånt arbete går till? Blev nyfiken liksom. Har inte sett något liknande.
Heter det glasfusing?

Hälsningar Cecilia

Cessy
0

Tackelitack Cecilia🙂 Ja det heter glasfusing o jag började med att fusa/smälta glas i en liten burk i microvågsugnen o tittar du på startsidan här på smyckestillverkning så finns det två olika artiklar som handlar om detta: 

Vet inte om någon av dessa videona kan vara av intresse. Några är säkert bra o andra tråkiga. Du får studsa in o ur dem o se om de ger dig en uppfattning om hur o vad man gör. 

Hoppas du kommer fram till vilken tråd som använts eller att någon annan av alla kumihimoare kan tipsa om vad det kan vara. Jag gjorde som sagt tre kumihimoarmband - utan pärlor, sedan tvärdog mitt intresse☺️Det är tyvärr oftast så med tekniker som är väldigt repetetiva. Att när jag börjar känna som att jag klaffat tekniken någorlunda så somnar min hjärna o jag får urtråkigt. Det jag syr med pärlor får tyvärr inte bygga på att man gör om samma sak hela tiden utan där måste finnas avbrott med små variationer som på så sätt lyckas hålla liv i min hjärna så den inte somnar. Det andra finner avslappnande o rogivande får mig alltså o tycka att det är vansinnigt tråkigt. Att se på sådana arbeten är dock jättefint - bara jag slipper göra dem.😇😃

Cessy
0

Här är en enkel video som visar grunderna av fusing i en microvågsugn o man kan göra mycket kul cabbar i en microvågsugn. Vill man dock kunna göra typ skålar o andra större glasobjekt så måste man däremot ha en glasfusingugn.