Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketter: glasfusingsilverlera
Läst 1997 ggr
Cessy
12

Att prima rostfritt (rostfria formar)

När jag frågade hur man bör göra för att prima rostfria formar så fick jag olika tips som gick ut på att värma det rostfria stålet först. Numera sätter jag formarna på en bakplåt som jag laggt en tidning på o så sätter jag hushållsugnen på ca 75 grader o när ugnen är uppe i värme tar jag ut plåten o stänger av ugnen o primar formarna.

Sedan sätter jag in plåten i ugnen igen o sätter åter på den på 75 grader o när formarna ser torra ut även uppe på, så tar jag ut dem o stänger  återigen av ugnen ( spara energi ) o primar dem igen.

Efter detta åker de återigen in i ugnen o jag sätter på ugnen igen o när formarna ser torra ut så stänger jag av ugnen men låter plåten stå kvar i ugnen tills allt självsvalnat. Sedan kan man använda formarna direkt för då är de torra nog att få glas på sig. 🙂

I o med att det rostfria stålet är varmt då man primar det så fäster primern på ett helt annat sätt. Jag använder ju primo primer o till keramikformar blandar jag 1 del pulver med ca 5 delar vatten. Till rostfritt använder jag istället 1 del pulver till 3 delar vatten o det fungerar superbra att prima formarna så här. Sedan använder jag formarna tills de börjar se slitna ut i primern o då sköljer jag av dem o primar sedan om dem.

Annicka.C
0

Smart!! Jag gör ungefär det samma…jag kör upp glasugnen till 100 med de rostfria formarna i,  primar stänger luckan ett par minuter o primar igen :D

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Cessy
1

Ja hade jag stått vid ugnen o skurit mitt glas så hade jag ju använt den, men nu står jag ju alltid i köket o skär o det är ju därför som hushållsugnen är lättare att sätta på än glasugnen😇 Fick ju olika tips som värma med en fön eller värmepistol. Någon värmde formen direkt på spisplattan. Då jag alltid primar ett antal formar åt gången så kändes det helt enkelt enklare att slänga in alltsammans på tidningspapper/bakplåt i hushållsugnen o så enkelt kunna få ut hela rasket o prima formarna o så in med allt igen. 

Första gången jag stod o försökte prima rostfritt utan att ha värmt formarna (läs tandborstglas o dl-mått😉) var ju ett rent elände. Primern ville ju inte fästa o även om jag väntade en god stund på att primern skulle torka innan jag la på nytt lager, så blötte jag bara upp första lagert då jag försökte prima formarna igen o jag fick eg. inte nästa lager primer att fästa bättre än det första.

Att då få rådet att värma dem o på vinst o förlust slänga in dem i ugnen o upptäcka hur mycket enklare det var o att primern plötsligt fäste o att det gick att lägga på ytterligare ett lager primer bara det föregående lagert fick torka ordentligt i ugnen o att formarna var varma, var ju en lisa för själen. Plötsligt var det lika enkelt att prima rostfritt som det är att prima keramikformar😃

Snyblet
0

Tack för tråden Cessy! Nu blev jag inspirerad att testa..

Cessy
0

Bra att du hittade tråden Snyblet. Vad är det för något du ska slumpa sedan?

Snyblet
0

Ska testa att göra lyktor…. Har lite glas osm jag inte gillar men som säkert kan bli fina lyktor istället för att stå i stället och reta upp mig. Jag har hittills slumpat hårspännen och använder en tillsågad takpanna, det går bra ibland och inte så bra ibland, men kul är det hela tiden.

Cessy
0

Lite bilder kanske?😇 För de där hårspännena låter spännande o lycka till med lyktorna.🙂