Märken efter slumpingformen
Ibland blir det mer ibland mindre o jag vet inte varför. Jag brukar se det som att när det blir mer än vanligt så är det dax o prima om formen o så brukar det bli mer vid för långa tider o för hög temp, men varför det blir mer ibland o mindre ibland vet jag faktiskt inte mer än som sagt var att det brukar bli bättre om man primar om.

Tack Cessy. Det är inte längesen jag primade den och jag har funderat på detta om det varit för hög temperatur. Vet du om man kan göra något för att nu när skadan är gjord, försöka minska märkena? Tänkte på slumpa om fast lägre värme och samtidigt prima formen för säkerhets skull ?!
Har tyvärr ingen aning om man kan det, för jag får ibland en hel del matthet då jag slumpar lyktorna o ibland nästan ingenting alls o jag har aldrig blivit klok på vad det beror på, men det brukar i alla fall bli allt värre efterhand o bättre sedan om jag primar om IKEA-glasen.
Har fått ännu värre en gång på en form som det slumpas ner i men bara den gången o varför har jag ingen aning om o jag har aldrig försökt slumpa om de som fått matthet (du har ju mer typ skavmärken mina har blivit mer lite dimmigt matta på vissa ställen), men det är fullt möjligt att en omslumping hade fått bort det. Man får ju bort slipmärken vid firepolishfusning bara att slumpar man om så utsätts ju glaset för formen en gång till o jag skulle helt enkelt vara rädd för att problemen istället blev etter värre.
Kan bara hålla med Cessy, jag får oxå släpmärken ibland..vet ej hur man får bort dem eller undviker det..
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka

Ska försöka slumpa om vid lägre temp. och sen har jag målat på det där glas ?? ( åh kommer ej på vad det heter men man jan måla på det för att förhindra devit bl.a.). Så imorgon testar jag igen så får vi se;)
Lycka till! Menar du Over Glaze Super Solution? Hoppas det fungerar o du får berätta sedan hur det fungerade.🙂

Precis det jag menar fast mitt heter nåt annat- men samma sak:)- återkommer sen när jag bränt igen imorgon. Stoppar väl in det efter jobbet imorgon em

Efter att ha målat på devit spray på sidan med märkena och bränt igen ( i formen) på 700 grader eftersom det stod att sprayen behövde minst de graderna. Detta fungerade ej och det kanske jag borde anat. Men in med den igen fast nu vände jag på den och la den över ett litersmått för att se om sprayen brändes in ( eftersom den syntes kvar efter förra gången).. men nu imorse efter tittat in i ugnen ligger det kvar en hinna av sprayen!! Suck -aningen irriterande när det tar så lång tid innan man ser . Får lägga undan det ett tag nu
Åh vad trist att det inte fungerade. En sak jag kommer tänka på nu som i o för sig inte har med slumpingformsmärken eller devitspray att göra. Men jag gör ju en hel del fritfusade cabbar som jag sätter dekaler på. En gång har jag råkat sätta fast en dekal upp o ner o då går inte dekalen in ordentligt utan det blir något ganska fult o krackelerat. Jag tog då en slipsvamp o slipade bort dekalen. Efter det var ju hela framsidan på cabben en grå dimma efter slipningen. Sedan slängde jag med den cabben med annat jag slipat kanterna på i en firepolishfusning på 710 grader o japp då blev cabben klar o fin igen o fick sedan en ny dekal på sig o det syns absolut ingenting efter det jag utsatt den för.
Med tanke på detta - kan du inte slipa bort devitsprayen o märkena o sedan köra formen upp o ner igen, men ta upp ugnen till en fp-fusningstemp (för bulleyeglas ligger fp-fusningtemp mellan 679-721 grader) o köra minimal hålltid (5min - max 10)?
Tråkigt att det inte funkade… Jag testade samma Sak som du igår, jag använder tecktraglas Till mina skotavlor, där e ju ibland lite fläckar i dem och denna gång gick de inte bort med sprit, så jag slipade lite och tog försäkerhetsskull antidevit guckan skulle inte gjort det för den brändes mer in än bort :( Tack o lov att jag skulle sätta dem på canvas för det syns inte så mycket, o e det någon som undrar så får jag väl låssas att det ska va så. Men jag gör inte om det.
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka
Jo men jag slipade hela framsidan på min cabbe o körde den sedan i fp-fusning, 710 grader hålltid 10 min., utan antidevitgucka o det fungerade perfekt. Cabben blev klar o fin igen.

Ok! Då har det antagligen bränts in istället !! :(. Detta var från en trasig glasskål men det är ju lite irriterande. Har ingen större slip för att slipa ner ytan annars hade jag nog testat det. Annica C - vad är det för skotavlor du gör ?

Ja nu blev det dubbelt men .. Cessy vad menar du med att köra formen upp och ner? Du menar kanske bara glaset ( som legat i formen?)
Du körde formen upp o ner o det var det jag menade.
Nej jag körde cabben som den är o den sidan som jag slipat på var givetvis uppåt. Det jag använder då jag slipar på ytor som jag inte kan använda min lilla slipmaskin är sådana här slipsvampar.
http://www.pmc.se/diamantslip-200-grit-eller-400-grit/1174-0
http://www.warm-glass.co.uk/set-of-four-3m-diamond-hand-pads-p-1840.html
Den jag använt mest är den röda från PMC för den är betydligt grövre än de från warmglass o behöver man inte slipa mycket eller direkt forma glaset fungerar de rätt bra.

Tack Cessy. Tänkte inte på möjligheten att vända på formen. Ska kolla på det :). Har slipkloss men väldigt fin och behöver nog ny också.
Om du kollar i min tråd http://smyckestillverkning.ifokus.se/discussions/51eaa5b9ce12c43b6600098d-annickas-glasalster-3?discussions-1
så hittar du dem nästan sist :)
Mvh.Annicka