pärlvävstol
Jag har köpt mig en pärlvävstol (Panduros) och nu undrar jag hur man gör för att göra band som är längre än vävstolen? Beskrivningen var ju minst sagt knapphändig 🤔 och där står bara att man ska rulla upp den färdiga väven på tvärpinnen, men inget om hur man fäster en längre varp! Jag är även osäker på hur jag fäster varptrådarna när jag är klar… men attans vad kul det är! 😃
Att göra längre band än vävens längd är otroligt svårt, jag vävde i flera år och fick det aldrig bra… jag har sagt att jag inte tänker väva något mer förrän jag har skaffat mig en bra väv, en mirrix eller liknande.
Beroende på hur tjock varp du har så får du antingen slå en knut med 2 ändar och dra ner det till väven, sen syr du in dessa eller så klipper och väver du ett avslut med varptrådarna… egentligen finns det väl hundra sätt att göra det på men dessa har jag använt mig av.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Nä, funderar på att göra flera separata delar och länka ihop dem på nåt sätt. Mer värdelös beskrivning har jag nog aldrig sett… Och de instruktioner till pärlvävning man hittar på nätet använder ju helt andra stolar, så de är ju inte mycket till hjälp. 🤔
Det går fint att tillverka en egen vävstol av stadig papp, för längre pärlband har jag använt locket till en stövelkartong.

Köpte en variant på TGR för 30 kr. Mycket enkel men fullt fungerande. Säkert tänkt för barn, men gillade priset. TGR är en butik som är ny i Uppsala och finns på flera håll i Stockholm. Vet inte om den finns på fler ställen.
Vad ska man ha som signatur tro?
Love TGR!
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.

Finns i Halmstad också. Kul att titta på alla möjliga å omöjliga prylar som finns där!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken