Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlor-tråd
Läst 2499 ggr
micki7878
0

Pärllim

Hej!

Jag har en fråga till er, jag undrar vilket lim som är bäst när man ska limma knutar som ska gömmas i en pärla. ( elastiska armband) Jag använder i nuläget ett snabbtorkande lim och då går inte knuten in i pärlan. E 6000 eller Hyper cement? Väldigt tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

Cessy
1

Inte E6000 men Hypercement borde funka. Sedan finns det ju en rad olika Loctite lim vet dock tyvärr inte vilken som fungerar med elastisk gummitråd, men det finns någon sort som gör det.

Sökte o http://www.loctite-consumer.co.uk/en/products/superglues/power-flex/power-flex-gel-control.html borde funka

micki7878
0

Tack för svaret! då provar vi hypercement:=)

Mmadeit
1

undvik alla snabbtorkande superlim på elastiskt de brukar innehålla starka lösningsmedel som skadar tråden. jag "limmar" med transparent nagellack…

micki7878
0

Ja, jag har märkt att det snabbtorkande limmet skadar den elastiska tråden. Men håller verkligen nagellack?  Ska testa innan jag köper nytt lim. Tack för tipset?

En fråga till Cessy, eller någon annan: Vad gör att hypercement limmet är bättre än E6000? (till att limma knutar på elastiska armband) Läste att E6000 har en längre torkartid än Cement, och det är ett plus, men är det så att hypercement limmet är mjukare och gör mindre skada på den elastiska tråden?

Cessy
2

E6000 har jag då jag limmar hängfässten på mina cabbar o det är suveränt där o håller kanonbra om man låter det torka 24 timmar innan man sätter kedja eller någon annan rem till hänget. Dock är E6000 inte speciellt bra ur hälsosynpunkt då det anses innehålla komponenter som är hälsovådliga.

E6000 blir helt enkelt för klumpigt o syns för mycket på gummitråd o kan dessutom skada gummitråden. Jag har använt hypocement på mina gummitrådsknutar o det har jag inte sett att det skadar gummitråden/elastisk tråd o det är lättare att aplicera så att det blir osynligt.

micki7878
0

Tack så mycket för svaret:)

mestparlor
1

Tack för att du delar med dig av dina kunskaper Cessy!

Mmadeit
2

Precis fått lära mig att loctites gel lim "power flex controll är fritt från lösningsmedels så det borde vara fritt fram även på elastiskt, det är dessutom inte supersnabb torktid så man kan hinna limma och dra in knuten i pärlan innan det härdat.

micki7878
0

Toppen! Då ska jag prova det limmet nästa gång, jag har hunnit köpa hyper cement, men jag tror den också är bra. Ska även prova nagellack som någon rekomenderade. Tack för alla tips.

Tack!