Knutet halsband
Hej!
Jag är lite sugen på att göra ett knutet halsband som är ca 80cm långt med pärlor och knutar mellan varje pärla. Har dock aldrig gjort ett tidigare. Undrar om någon vet hur mycket tråd som behövs till det? Tråden jag kommer använda är 0,5mm nylontråd. Tänkte om ni visste på ett ungefär så man inte klipper förlitet eller för mycket tråd.
Med vänlig hälsning
brukar klippa ungefär 3x längden när jag skall göra ett knutet (knyter med dubbel tråd)
Tack för tipset! Då provar jag med 3 gånger längden och sen viker den på mitten. Stort tack för tipset:=)
Har man väldigt små pärlor så behövs lite mer då det blir fler knutar och tvärt om ifall man har stora men man får testa lite,
Det är sant, tack för infon!
Vad använder ni för tråd, namn och tjocklek, ska göra ett långt halsband med knutar mellan varje pärla alternativt halvädelsten. Har letat på nätet men hittar ingen info om vad man kan använda för tråd.
jag använder syntetiskt pärlsilke som jag köpt på större rulle utav tingkai (hon har ingen webshop men man kan maila henne)
man behöver för det mesta olika tjocklekar på tråden till sötvattens pärlor och sten pärlor då hålen i sötisar är extrem små och stenpärlorna i regel har lite större hål.
Tex smyckerian har pärlsilke i mindre förpackningar.
tack , ska kolla med henne.
Dom är för korta vanliga pärsilke, bara 2 m, funkar till vanliga längder om du menar typ Griffins med tråd o nål. men dom tjorvar mycket blir knutar på tråden osv…väldigt trist när man nästan hunnit klart ;D
Nu kanske det blir lite sent med svaret, men klipp inte alls av tråden. trä på alla pärlor och börja att knyta från slutet. Lämna några oknutna eventuellt om du behöver justera längden och hur låset skall fästas.
Tack Veda för bra tips!:) Och det var inte alls sent svar,jag har inte börjat med halsbandet ännu. Tack! Jag ska göra exakt som du skrev.
Funderar, hur gör man igentligen med knutarna när man inte vill ha ett lås till halsbandet? tänkte göra ett långt halsband och då behövs inget lås.
Låt de första pärlorna (och de sista) vara lösa utan knutar till dess att du är klar. Sen trär du igen tråden från början genom pärlorna på slutet och tvärt om (men då har du förstås klippt av tråden också, klipp inte för nära). Sedan knyter du med den lösa änden runt den som sitter fast, trär igenom nästa pärla och gör likadant. Förutsätter att tråden går igenom två gånger. Knepigt att förklara. Hoppas att du förstår.
Jag tror jag förstår vad du menar, tack för svaret:=)