Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: silver-chainmaille
Läst 9675 ggr
Zariah
1

Pris på smycken?

Jag gör smycken i silverlera och skulle vilja prova att sälja lite.Men det är svårt hur mycket man ska ta betalt för smyckena.

Hur gör ni? Man vill ju tjäna lite på det så vill man ju inte vara för dyr heller för då får man inte sälja nåt.

Eventuellt vill en kvinna som har en butik köpa smycken av mig och då vill ju hon kunna tjäna lite på det, så vad säger ni?

Jag lägger in en bild här på ett smycke som är ett jag gjort till mig själv. Smycket väger 4,2gram gånger 18:-.Så materialkostnaden är ungefär 75:- för silvret i smycket.

Vad kan man ta betalt för ett sånt smycke?

Mmadeit
0

nu ser jag ingen bild på smycket så kan omöjligt bedömma om det är Mycket eller lite jobb bakom MEN tycker man skall ha som grundregel att inte lägga sig under material kostnaden x3 detta för att inte dumpa priserna på marknaden.

Zariah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aj då jag glömde lägga in bilden, så det var därför du inte kan se den. *S* Men nu kommer den. :-)

Så materialkostnaden gånger 3 är lagom. :-) Tack.:-)

Mmadeit
1

det är ju inte alltid det blir "rätt" när man räknar så tex om man syr med pyttepärlor kanske material kostnaden i sig blir ganska låg men det ligger massa arbete bakom då får man ju räkna upp det lite… och ibland kanske man måste göra tvärt om och räkna ner lite, men jag räknar alltid så sen gör jag en rimlighetsanalys på resultatet. dvs skulle jag betala 225:- för det smycket i butik? ja, nej för dyrt, känns lite billigt… och så prissätta efter det.

Hade kanske sett en annan rem till ditt fina smycke men tycker att räkne sättet funkar 225:- för ett finsilver hänge skulle absolut vara prisvärt.

Cessy
0

mm … jag brukar ta x2 - x3 beroende på hur dyrt materialet är. Är det väldigt dyrt material så tar jag x2 men sedan lägger jag på för arbetstiden också o fint halbandhänge ser ju ut att tagit en del tid, så jag hade nog tagit någonstans runt 350-450 kr för det.

noora
0

225:- är väldigt lite för detta smycke. Jag skulle snarare säga minst 400 kr. Det är ju ett smycke i silver och inte en modeaccessoar som man köper billigt på H&M och slänger när den inte längre är mode Glad

Jag har begärt 400-500 kr för liknande alster i silverlera utan att folk har klagat.

SusannAlg
0

Instämmer med Noora!!!!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Zariah
0

#3 Det lät bra med att göra en rimlighetsanalys. Det ska jag med göra.:-) Har du några förslag på remmar? Kan vara roligt att prova med nåt annat. :-)

#4 Tack. :-) Jag inser att jag tagit för lite betalt för halsbandet så jag ska lägga på mera när jag gör de andra smyckena. :-)

#5 Ja jag känner nu att jag tog för lite betalt när jag skrev till hon som var intresserad av att köpa av mig. Men jag ska lägga på mera på smycken jag gör i fortsättningen. :-)

annierosen
0

Ett bra mått för att prissätta hantverk (gäller alla sorter) är att ta antal timmar du lagt ner (glöm inte designtid, efterarbete m.m) gånger en timpeng på 350kr (om du kör "vitt" vilket man bör göra…), sen lägger på materialkostnad och förpackning, frakt m.m. Då har du priset som du BÖR ta. Sedan får man ju ställa sig frågan om det är rimligt och jämföra med liknande produkter på marknaden. Ska du börja sälja med en återförsäljare så får du lägga på ytterligare iallafall 20% (vilket brukar vara minimum en återförsäljare vill ha).

Så formeln ser ut ungefär såhär:

Tid i timmar x 350 kr + material och förpackning x 1,20 vid återförsäljare.

Lycka till! 🙂

Fredrik_Lundberg
0

Så formeln ser ut ungefär såhär:

Tid i timmar x 350 kr + material och förpackning x 1,20 vid återförsäljare.

---------------------------------------------

Jag tar mig friheten att "rätar" din formel efter vad jag tycker; )

(Tid i timmar x 350kr + material x pålägg(2,2-3) + förpackning) x 1,25 (1,25 är momsen och skall multipliceras med hela summan)

Sen får återförsäljaren lägga på vad hen tycker att hen vill tjäna.

Detta om man vill sälja vitt (dvs har företag och momsar)

Hobbyföretag kan väl "strunta" i momsen, men det är väl bara ett finare ord för att sälja svart? ; )

(ps, jag lägger ingen som helst värdering i mitt sista påstående)

/Fredrik Lundberg
www.lenaochfredrik.se

Tralle3
0

Hur många här har studerat en formell utbildning gällande dessa grejer? Det känns som att det är mycket gissning här gällande priser, och i dagens läge har man inte råd att gissa. Vore intressant att se hur mycket butiker säljer dessa för, och även göra en analys hur mycket som säljs. Är priset för högt, vem kommer köpa då? Vi måste vara realistiska gällande detta, jag förstår att det är eran passion att tillverka hobbysmycken, men då behöver ni heller inte göra någon megavinst på det heller eftersom det är inte målet med att tillverka och sälja själv.

Jag ser detta från en kunds perspektiv och jag kan säga så mycket som att ditt smycke riktar sig till en ytterst liten grupp, och frågan är om den gruppen är villig att betala 1000:- för det i butiken (vilket jag gissat butiken kommer begära)?

Du säger att du vill "tjäna lite", hur mycket då, och vad ska du göra med dessa förtjänster? Använda det till att investera i tillverkningen, eller att få en extraknäck? Om du inte kan se något direkt samband mellan försäljning och pris så kan det betyda tre saker. 1. intresset för smycket finns där och kunderna tycker priset är rätt. 2. Intresset för smycket finns där och priset är antingen för lågt, lagom eller för dyrt. 3. Intresset finns inte ovsett pris. Detta betyder att priset inte styr utan intresset för grejen.

Men vi kommer aldrig veta så länge butiker inte delar med sig av försäljningsinformation.

Denna bransch är ungefär som urmakarebranschen. Alltså något som man knappast kan leva på utan att ha ett extrajobb, trots relativt dyra priser för kund, för de tjänsterna som erbjuds.

Lösning? Ha realistiska förväntningar och mål.

Lorita
0

#10 det finns ett unikt smycke och då krävs det bara en kund som vill betala begärt pris.

jag tror att mycket blir dyrare än 1000 kr om man ska räkna rimlig timtid, moms och material så i butik blir priset ännu mer för den som säljer i butiken vill också ha en timlön.

Som kund kan man inte bara tycka att priset är för högt och därför vilja köpa det billigare så säljer jag hellre efter ett tag till någon som uppskattar mitt arbete och inte bara vill köpa billigt.

Jag håller på med ull och där vågar folk inte ta betalt och jag har räknat ut att min arbetstid skulle värderas till 22 kr / timmen om jag sålde till dom låga priser som importerat kostar och som många tar betalt även för hantverk. Jag tycker jag är värd mer än 22 kr /timmen därför säljer jag inte utan gör bara till mig själv eller byter med andra hantverkare.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tralle3
0

Och tillverkar man ett smycke och säljer till en person så kan man ju knappast tjäna på det. Visst man kanske tjänar enstaka engångssummor men då kan man lika väl sälja på tradera/blocket för skoj skull. Min uppfattning var att OP ville ha någon form av verksamhet där hon villverkar flera grejer och säljer.

Sure du kan tycka att  du är "värd mer" men dina personliga åsikter spelar lite roll om man ska sälja komerciellt. Man ska våga ta betalt, men utefter rimliga riktlinjer som fungerar. Annars så kan man göra som du gör, inte sälja alls. 22 kr timme är egentligen rätt bra betalt om man har hobbyverksamhet, då meningen enligt mig inte är att göra förmögenhet. Jag har själv sålt en del grejer som jag inte använder på olika forum och jag har inte gjort någon vinst alls eftersom det har varit personliga artiklar. Men som sagt, allt handlar om intresset för grejerna och även priset, och hur snabb omsättning man vill ha.

Vill man "tjäna" i min bemärkelse så ska man inte hålla på med dessa aktiviteter. Hobbyverksamhet kan genenrera pengar men kanske inte inom detta område.

Lorita
2

22 kr i timmen är inte bra betalt 

Vad har man för glädje av att sälja ett smycke för ett under pris till en köpare som inte tycker att det är vart pengarna då uppskattas inte mitt arbete. Däremot ger jag gärna bort saker till dom jag vet gillar mina smycken men inte har råd men ska någon (som jag inte känner) köpa då vill jag ha betalt ………… annars finns Glitter för den som inte uppskattar hantverk  👍

Tralle3
0

Vem säger att 22 kr timme inte är bra? Det är en förutfattad mening i ditt huvud och du låter känslorna styra ditt omdömme.

Om du låter känslorna styra så behöver du inte sälja, vilket du heller inte gör, och det är positivt. Saken är den, som jag nämnde ovan, man kan knappast tjäna pengar och glädje genom att sälja semitillverkade smycken.

Folk uppskattar hantverk, iallfall vissa, det är ett säljargument i 90% av alla masstillverkade grejer :). Däremot så har dessa lyckats att marknadsförs sig som att de ger mycket värde för pengarna. Kolla på rolex, extremet dyra och masstillverkade ändå har de lyckats penentrera marknaden genom bra marknadsförding. De ha lyckats att övertyga en stor mängd människor att klockan verkligen är värd "hantverket", men det finns skiljda åsikter om det.

Lorita
1

#14 tycker du ett pris är för högt så är det för högt för dig och då ska du inte sälja men att tycka att hantverkare och konstnärer ska rea sig det är fel.

Jag är inte till salu för 22 kr timmen och mycket du än vill köpa det jag gör för för 22 kr timmen så har du missat en nolla 🤫 och det räcker att jag får sålt en 1/10 del till rätt pris för att få samma inkomst och ett smycket till rätt köpare som uppskattar vad jag gör eller 10 till dom som tycker mitt arbete är värt 22 kr i timmen valet är lätt 😉

Tralle3
0

Well, det är förtfarande sin personliga åsikt. Och dessutom man köper ej dig, utan dina tjänster ;).

Lorita
2

#16 du köper min tid och mitt konstnärskap och mitt konstnärskap är min själ 😊och min själ det är jag 😉

Tralle3
0

"du köper min tid och mitt konstnärskap och mitt konstnärskap är min själ Förlägenoch min själ det är jag Skämtar"

- "Söt" och smart marknadsföring, men jag är inte övertygad ;)

Lorita
1

#18 det behövs inte för jag bestämmer priset och du kommer inte köpa 😎

Tralle3
0

"det behövs inte för jag bestämmer priset och du kommer inte köpa Cool"

- Slura ragga på mig pls…;)

Svarttusch
1

måste hålla med om att 22 kr inte är bra betalt. För 22 kr skulle jag hellre vara med mina barn och min make. Skulle ett smycke bara vara värt 22 kr i timmen skulle jag hellre använda det själv eller ge bort som present. Sen får väl alla värdera sin tid själva.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Tralle3
0

21:

"Okej"

Cessy
5

Vilka priser man ska ta o vad man ska sälja för finns i huvudet hos var o en o man har inte rätt att säga att det ena är fel eller rätt. Oavsett hur man sätter sina priser så måste det kännas rätt för den som säljer. Jag gör t.ex. sällan numera sydda smycken annat än till mig själv eller när andan faller på för att jag tycker att det är kul. Att göra sydda smycken - ja då får jag inte tillräckligt betalt för tiden o om jag ska sälja ett smycke med priset för 22 kr i timmen - ja det gör jag bara inte. 

Alltså blir det inte många sydda smycken för min del trots att jag ändå inte tillhör dem med jättehöga priser men jag vägrar att sälja för en spottstyver, för då ger jag hellre bort smycket eller behåller det själv, men det finns gränser för hur mycket smycken man kan lägga på hög. Så någonstans handlar rätt pris om var var o en sätter sin gräns för där man tycker att man säljer sin själ. En del säljer för materialpriset o i princip ingenting för arbetet. Andra säljer för att de värdesätter sitt arbete o då blir priset därefter.

Själv säljer jag som sagt var för någonstans mitt i mellan, men jag gör det bara sä länge det är kul o jag har också en grej som jag tycker är vettig. Priset jag får - kan jag då tänka mig att göra om smycket/glaset för samma pris igen. Kan jag inte det ja då är priset fel. Sedan är det också så att köper någon flera saker så lämnar jag viss rabatt o de som återkommer får alltid lite lägre pris.

Ska man däremot se det ur affärssynpunkt så säljer jag för för låga priser, men huvudsaken för mig är alltså att jag känner mig nöjd o att jag inte säljer min själ o kan jag tänka mig att göra om saken till samma pris - ja då är det ett bra pris Däremot vägrar jag sälja bara för materialpriset o i princip ingenting för aretet. Den som inte värdesätter hantverk överhuvudtaget kommer troligtvis ändå inte köpa det jag gör, för de tycker jag är för dyr. Andra kommer ändå tycka att jag är för billig, så riktlinjen för mig är som sagt var att så länge jag själv är nöjd, så är det ett bra pris. För mig går det alltså inte säga ett pris som är hugget i sten, men jag har så pass bra koll på materialpriser o så länge jag känner mig nöjd o att jag har kul när jag skapar, så länge är priset rätt. Vad det priset sedan är för någon annan spelar ju eg. ingen roll.

Tralle3
0

23:

Ja, jag håller med.