Hur gör du? :)
Hej jag har märkt att efter att jag lärde mig göra smycken så har jag inte haft en gnutta lust att köpa smycken, jag gör de jag vill ha och ser jag något fint försöker jag göra det själv ist:) är det samma för er? :) Ni som är "Hobbysäljare" hur ofta och för hur mycket får ni sålt? Är det varje månad?, hur gör ni "reklam" för era smycken? Jag säljer bara de jag själv inte vill ha, men som nu så har jag ett smycke som jag har gjort men som jag aldrig kommer använda så tänkte om någon annan ville ha det, men vet inte hur jag ska kunna sälja det?
Frågan är väll snarare hur du ska attrahera kunder att köpa din "tid och skäl", vilket egen smyckentillverkning handlar om. Vissa kör hemsidor, andra via tradera eller de gratis annonssiter som finns. Andra kontaktar lokala smyckebutiker och fråga om de vill sälja. Rik blir man nog inte, och överlag är jag osäker om man tjänar pengar med tanke på alla utgifter som krävs.
Mm..okej… öömm.. inte riktigt vad jag hade i tanken… Men berätta lite om du får sålt och vem som brukar köpa. Jag vill inte sälja en massor och tjäna pengar på detta! Ville veta lite allmänt om hu andra gör och lite så. Svara på de jag först fråga då om du inte kan svara på det andra:)
Många säljer lite till sina släkt, vänner o arbetskamrater/skolkompisar. En del försöker sälja via någon butik dit de lämnar sina smycken. Om butiken säljer det får de provision t.ex 25% av priset. Om de inte säljer smycket så tar du tillbaka det efter en viss avtalad tid. Viktigt att du har detta på papper o likaså att du dokumenterat (t.ex. foto) vilka smycken du lämnat till butiken.
Jag säljer framförallt till släkt o vänner men inga jättesummor. På nätet dyker det ibland upp köpare o framförallt till jul brukar ju en del vilja ha t.ex lyktor. Jag har ingen hemsida, men väl en blogg. Några har hittat mig där. Andra har hittat mig här eller på fb. Det är inga stora summor jag säljer för o än så länge köper jag in för mer än jag tjänar på försäljningen. Hade jag inte gillat att skapa med glas o ibland pärlor o att själva skapandet i sig ger mig något, så hade det hela varit en urusel affär. Nu ser jag istället varje gång jag säljer något som en vinst o som jag självklart genast investerar i nytt glas eller pärlor.😇😃
Jag säljer också mest till vänner och bekanta. Har gjort några försök att stå på marknader med varierande resultat. Jag har även några kompisar som tagit med sig mina smycken till sina jobb och sålt lite åt mig.
jag säljer också till vänner o bekanta. Försöker göra mig synlig på bla jabbo.se. En del ger jag bort i present.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk