Armbandsmått?
Har gjort ett långt enkelt trätt halsband som även funkar som 3-radigt armband på min handled. Nu fluktuerar ju längden som behövs för att få det treradigt beroende på hur stora pärlorna är (alternativt hur bulligt armbandet är), men hur tusan ska man kunna beräkna hur långt armbandet ska vara till andra? Är ju rätt tråkigt att behöva trä om om det blir helt fel.
I det armbandet är pärlorna 6mm, 8mm o elvor i mellan o för att då passa min handled som efter jag mätte den visar sig vara 16cm o för att fungera på min handled behövs längden 55 cm inkl. toggleslåset, Problemet är ju då att hur ska man beräkna 3-radigt armband för för grövre eller smalare handled. För att ovanstående armband ska passa min 16cm handled så krävdes alltså 18,33 cm per varv. Gjode också ett enkelt trätt dubbelradigt armband med 10mm pärlor o för att det ska passa min 16cm handled så måste det vara 19,5cm ink. tublåset.
Känner mig tämligen förvirrad nu, för tidigare när jag hade 18,5cm handled så fungerade min arm som relativt bra måsttstock, men nu känns det som om jag ska göra enkla trädda halsband som ska kunna funka som 3-radiga armband så är jag helt ute o reser. Hur beräknar ni långa treradiga armband t.ex. wrappade eller trädda?
Om det är samma pärlor så skulle jag räkna med algebra och ta mitt handledsmått delat på längden på halsbandet och sedan personens handledsmått delat på x. Vi säger att personens handled är 19 cm:
16 / 55 = 19 / X
0,29..x = 19
X = 19/0,29..
X = 65,5 cm
En annan variant är att använda radien.
Radien på din handled är 2,55 cm, radien på ditt treradiga armband är 2, 92. Differensen är 0,37, så då plussar vi ihop 19 cm handledsradien med 0,37.
0,37 + 3,02 = 3,39
Såsom 55 förhåller sig till 2,92, så förhåller sig X till 3,39.
55/2,92 = X/3,39
18,8… x 3,39 = X
X = 63,9
Så mellan 65,5 och 63,9 skulle jag göra halsbandet.
Men jag är ingen pärlexpert, gillar bara matte. 
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Oj …..😮 o jag är inget mattesnille alls, so you lost me - även om jag förstår grundtanken i det du säger. När jag räknade själv utan formler, så fick jag det till att armbanden då ska variera (16cm -> 19cm handled) mellan 54,9 - 63,9 beroende på handledsstorlek o det verkar ju inte helt fel i alla fall. Tack för din hjälp VildaVittra!🙂
Jippy - fick syn på mina koner som jag köpte från Panduro för att ha o göra de där garngranarna på då jag gick ut för att leta upp pärlor i förrådet. Tog in en o mätte o jo då de kan fungera utmärkt som armbandsmandreller. Så nu ska jag bara anlita någon av husets herrar till att hålla måttbandet, så att jag kan märka ut olika handledsmått på den, så har jag plötsligt min handledmandrell. 😃
va bra! ja, ibland finns lösningarna närmre än man tror……man ska bara få dem att poppa upp i huvudet också….🙂
Precis Sanne. Niwa föreslog rulla tidningspapper o det hade ju också fungerat o varit ett billigt alternativ, men då får man ju göra flera olika. Med denna konen så får jag ju flera mått på samma. Hoppas dock på att kunna övertala sambon till att svarva till en sådan här så småningom när han har verkstan färdig i källaren
ja en sån är ju naturligtvis bättre men jag tror du klarar dig länge på konen….varför måste du ha någon att hålla måttbandet förresten ? tejpa fast ena änden vet jag….och sen markera….
….själv e bäste dräng…😉
Har du sett den här? Lite dyr tycker jag, men med rabatten blir det ju lite bättre. http://caraga-butik.se/visa_produkt.asp?t=Storleksm%E4tare+f%F6r+armband+1+st&id=1767&lang=sv
Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken
perfekt !!!!!
btw…jag fick sms om att plexilådorna var komna nu….spännande….
Jo jag såg den men hittade en i trä på ebay som faktiskt blir billigare inklusive frakten (england) så den budar jag på för att få hem något hållbarare. Fast om någon bjuder över så vet i tusan om jag inte släpper auktionen, för nu när jag hittade min papperskon som jag hade hemma, så känns ju inte behovet så stort längre, för som du säger Sanne så klarar jag mig säkert ganska länge med den. O ja bra idé med tejp - tackelitack Sanne. 🙂 Nu ska jag gå o märka min "nya" armbandsmandrell😃 Fast vill Göran göra en sådan jag visade på bild ovan så småningom så kommer jag ju inte tacka nej😉
Här är styrolitkonen o här är papperskonerna (de sistnämnda säljs i två-pack). Är fraktfritt hos Panduro t.o.m. 3 februari o jag tror det är lättast o skriva på papperskonerna.
Jag har ett måttband, som jag fäst ihop så det inte ringlar ut sig. sista biten är bara löst så jag kan "ställa" i storleken med hjälp av ett gem. Men jag funderar på om en stor slangklämma kan vara nåt. Om det finns i omkrets mellan 15 o 25 cm. ska undersöka saken. eller be maken kolla upp det.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk