Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettsilver-chainmaille
Läst 4214 ggr
Myling
0

Verktyg?

Var köper man verktyg, typ tänger billigast. Vad är de viktigaste verktygen och använder jag särskild tång till klämkulor/tub…säger jag rätt nu? :)

MariesSilversmycken
0

Om det är någon typ av "standardverktyg" så brukar det ofta vara så att det är billigare att handla dem andra ställen än specialaffärer för pärlarbete/silversmide. Jag har t.ex. köpt många av mina tänger, filar och sådant hos Clas Ohlson och Bauhaus (när man köper tänger i vanliga verktygsaffärer ska man bara tänka på att kontrollera att de inte är räfflade, så sätter de märken på t.ex. silver).

Vissa specialverktyg kommer man naturligtvis att behöva köpa på andra ställen. Jag har handlat en del på www.sargenta.se, men de är absolut inte billiga. www.folkare.com har också en del verktyg. Både Sargenta och Folkare är mest till silversmide. Affärer för verktyg till pärlarbeten finns det förmodligen andra här i forumet som kan tipsa om.

http://www.marie.gaillard.se

Mmadeit
1

förr sålde Jula ett underbart sett med 5 st elektronik tänger men de har slutat med det settet.

det viktigaste är att få tag i en smal rund tång, en platt tång med SLÄTA käftar dvs inga räfflor som skadar metallen

jag har ett set tänger som är en special utgåva från pagoni som jag kan sälja billigt (oanvända i fodral) fotar ock kollar pris om intresse finnes.

jag har redan favorit tänger så här kommer de ej till nytta tyvär (vann i en tävling jätte fina)

Niwa
0

Caraga kanske?

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Myling
0

Kollar gärna på tängerna :) har en liten kombitång men känner att den inte räcker riktigt. Det finns nåt man sätter på för att det inte ska bli märken, passar det till alla eller speciella till de olika fabrikaten. Det kändes flummigt men ni fattar nog :)

Mmadeit
0

"gummi tuttarna" som man kan sätta på tänger brukar vara olika till olika märken. finns ett medel oxå som heter tools magic som man lixom doppar spetsarna i så får de en gummi beläggning, prövat men var inte super bra, tyckte det satt dåligt så tog bort det.

MonikaLundberg
0

Vad gäller skärare är detta ett det billigaste jag hittat. Visserligen är de sex stycken, men de slits ju och nya skärhuvud är erkligen inte billiga.

http://www.ebay.com/itm/Stained-Glass-TOYO-ACRYLIC-COMFORT-GRIP-GLASS-CUTTER-/330302248959?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ce78c57ff

Gosa
0

Monika…om du läser i texten så är priset för en skärare… bilden visar bara färgerna Flört

MonikaLundberg
0

Hmm, har tydligen inte varit så noga med att läsa beskrivningen. Tur att någon är uppmärksam!

Mmadeit
0

och någon skärare lär ts inte behöva till silver & chainmaille men bra tips för den som jobbar med glas :-)

Myling
0

Hade du några att sälja Mmadeit….kollar gärna foto och vad vill du ha för dom? :)

Mmadeit
0

det är detta set jag har liggandes från pagoni. helt oanvänt  vill ha 130:- för det + porto 49:-  (butiks pris 249:-)

Myling
0

Ja, men jag köper gärna detta av dig :) Vilket lim är det bästa?

Mmadeit
1

Pm:ar dig konto etc.

Ang lim så oj det finns nog ine ett enkelt svar på den frågan det beror helt på vad du skall limma.

jag använder Loctite super attack både med och utan borste. finns på stora mataffärer claes ohlsson etc. använder detta när jag limmar knutar på läder läder mot metlall etc.

Panduros Panokit ett vitt hobby lim som påminner om trälim blir transparent när det torkar. Limmar tex vaxad bommul med detta.

Loctite gel. när jag vill ha ett super lim som inte rinner.

locktite super repair när jag skall limma glas mot metall tex

E6000 när jag skall limma sten samt när jag limmar på baksidan på broderier och skall sy igenom det som limmats då den inte blir stenhård.

Hypo cement, när man limmar knutar på tex elastisk tråd elelr behöver exakt precition.

transparent snabbtorkande nagellack. till syntetiska "trådar" som rattail slamcord mm

[Rocksteady]
0

Maries silversmycken, Vilka verktyg var det du köpte på clas ohlson? var det ett set med lödpenna och tillbehör? :)