fire polish pärlor på sträng?
Hej vart kan man köpa hela strängar med fire polish pärlor? man får typ bara 30st eller 50st för 30kr, jag vill ha på sträng typ 150 pärlor av 6mm
Vet inte om du hittar sådana strängar någonstans. Ofta säljs just 6mm i 25 eller 50 pack. Jag har köpt strängar från Fire Mountain Gems o de är 16 inch (ca 40 cm) o det bör bli 65-67 pärlor per sträng av 6mm men längre strängar än så har jag aldrig sett av 6mm. Däremot 4mm säljs ibland även i 100-pack.
Kanske bör tilägga att både hos FMG o på ebay kan man däremot köpa 6mm fp i storpack, men då handlar det om 1200 pärlor o det är ju rätt mycket pärlor att köpa om man bara ska köpa för egen del o då få alla i en o samma färg/lyster
Fru pärla har mycket firepolished! Vet inte hur långa strängarna är dock.
Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken
okej:) någon som vet vad skillnaden mellan facett och fire är?
Vanliga facett pärlor o fp är båda slipade i facetter/rutor. Fp pärlor är dock inte helt rundade utan svagt ovala. Facettpärlor har skarpare kanter dock inte vassa, medans fp pärlor har just blivit firepolished efter slípningen. (upphettade i ugn till firepolishedtemp som ligger mellan 679-721 grader) Det gör att kanterna efter slipningen blir lite lätt mjukt rundade istället för vassa o de får en annan mjukare finish på ytan. FP-pärlor är helt enkelt en lite lyxigare variant av facettslipade pärlor.