Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: pärlor-tråd
Läst 2667 ggr
Svarttusch
0

Vilka tänger behövs?

Jag gjorde misstaget och köpte en avbitartång. Och den använder jag till ALLT, vilket är det största misstaget. Hur många avbitartänger behöver man och framförallt, vilken passar bra till memorywire, som jag använder ganska mycket? 

Jag använder mig av: artistic wire, har tänkt köpa smyckeswire och använder som sagt även memorywire. Och hattnålar då såklart. Kan jag använda en större till memory och artisticwire eller behövs det två olika? Och hur stark behövs till smyckeswire (tänkte köpa sån där 47-trådars eller vad det var Cessy tipsade om i en tråd :) )? Kan jag köpa en "mindre" och en större starkare till memory?

Hoppas ni förstår hur jag menar :P

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Cessy
0

Ja jag länkade till två olika tänger hos Biltema o läser du texten på tängerna så ser du vilken grovlek o hårdhet på tråden de är menade till. Den mindre är bra till vanlig smyckeswire, till artistic wire o tunnare o mjuka hattnålar. Den grövre till hårda till memorywire o hårda hattnålar o den riktigt grova smyckeswirersena. Båda dessa sidavbitarna har 10-årsgaranti.

Svarttusch
0

Tydligen läser jag inte tillräckligt noggrant, förlåt för att du får upprepa dig 😞 Men stort tack för tipsen :) Så med dessa två borde jag "klara" mig?

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Cessy
0

Inte alltid så lätt att uppfatta länkningar för man lusläser ju inte inlägg på sådant sätt utan man läser ganska tjockt - i alla fall jag, så det är lätt att missa o inget du behöver be om ursäkt för. Ja om du har de här två så klarar du dig länge. Jag har även en annan tång som s.a.s. är mitt i mellan dessa båda, men att jag har den är mest för att då hade jag ännu inte köpt den grövre biltema tången o ville ju skona min lilla sidavbitare o inte klippa i grövre/tjockare wires. Fast numera behöver jag faktiskt köpa en ny grövre tång, för jag har tagit den  jag har till att klippa mina tunna glasstänger (stringers) med😇😃

Svarttusch
0

Vad bra att "bara" behöva ha två avbitartänger (hur skumt låter inte det då, för ett par månader sedan behövde jag ingen :P ). Och till biltema är det gångavstånd :D

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Cessy
0

Vilken lyx att ha biltema på gångavstånd 😉 Nästa gång jag kommer dit ska jag som sagt var köpa en ny av den grövre tången o jag ska nog slå till o köpa den andra också för att ha en i reserv om den andra skulle bli skämd. Förvisso är det 10-årsgaranti, men om de går ett häcklefjäll så beror det ju oftast på att jag klippt fel med den☺️ o eftersom de är så billiga så blir det ju bättre att köp en ny än att hävda garantin. I o för sig är jag bara inne på min andra, men den jag hade i reserv ville ju en annan pärlare köpa o jag hade den med mig på n pärlträff, så nu står jag utan en reserv i förrådet, så ska jag ändå dit för att köpa en gövre så kan jag väl lyxa till det o köpa den tunnare också 😇 så har jag ju min backup.😉😃

Svarttusch
0

Tack så mycket för tipset Cessy, nu har jag införskaffat tängerna. Den mindre, som är den som kommer användas mest känns det som, ligger ju perfekt i handen!

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Cessy
0

Kanonbra Svarttusch🙂 Se bara till att inte använda den lilla sidavbitaren till alltför grov eller hård wire, för det är då du ska använda den andre. Nå ifall man jackar sin tång oavsiktligt så behöver man ju inte gråta såpa, för 36,90 är ju liksom ett överkomligt pris o då får man helt enkelt köpa en ny.😇😃

Svarttusch
0

Ska tänka på det, men artistic wire kunde jag klippa med den lilla va?

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

sanne62
0

skulle inte rek. att klippa tjockare än 22 G med den lilla….

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Svarttusch
0

tack för infon Sanne :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

SaGas
0

Och jag som aldrig lär mig, hur tjockt är 22 G i mm?

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken

sanne62
0

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

SaGas
0

Tackar och bockar!

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken

Svarttusch
0

Med 49-trådars smyckeswire, ska man använda den lilla eller den stora tången då? (Jag skulle ju kunna göra det lätt för mig och bara använda den stora men den lilla är ju smidigare ;) ). Jag har lite 7-trådars också, vilken tång rekommenderas då?

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Mmadeit
0

beror på tjockleken på wiren och strl på klämpärlan…

Svarttusch
0

Bägge är 014, flexrite. Det är alltså vilken avbitare jag ska använda jag undrar över :) Kan jag använda den lilla till bägge?

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Mmadeit
0

jag skulle använt den lilla eller en vanlig sax… (men en speciell sax som är avsatt till wireklipp)

Cessy
0

Jag använder den lilla till sådan wire, för till det fungerar den perfekt.😃

Svarttusch
0

#17 #18 Tack för svaren, det var det jag misstänkte :) Toppen, för där kan man ju behöva att den är "liten" :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida