Roliga iskubsformar nr2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
den förra blev så lång så jag gör en ny nu. Den gammla tråden finns här
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
vad fin din silikonform blev goldenbeadcat
!
noora, visst finns det intresse om det skulle vara så att det går att dela av bitar av formarna!
själv har jag idag hämtat ut inte mindre än två paket chokladformar som slumpade sig att komma samma dag - det är dels ett par såna där supermjuka silikonformar men mest såna som mer liknar innanmätet i en chokladask , jag hoppas att de ska vara flexibla nog att använda - annars blir jag väl tvungen att börja tillverka praliner då 
Blir ju jättenyfiken på hur dina chokladformar ser ut Kissidor o var du har köpt dem? Hoppas att de blir riktigt lyckade till iskubspowderfusning
Här har jag fusat några kvarvarande iskubspowderformar som blivit kvar i frysen o det är ingen god idé att förvara dem länge i frysen. De frystorkar helt enkelt o faller i princip i sönder bara man petar på dem
Måste också säga att fusa idag var heller ingen god idé för det är alldeles för varmt för att köket o huset ska tåla ytterligare uppvärmning
Däremot har jag också stoppat powdersörja i dina silikonformar Goldenbeadcat, men undrar lite om en form kan vara för grund? Det verkade nämligen som en del torrsprack redan innan jag fick in dem i frysen. (sprack då jag läskade bort vattnet o försökte få bort bubblor/vatten) Nå det återstår o se hur de är när de kommer ur frysen. Ska i alla fall bli jättespännande o se hur de blir när de kommer ur formarna. Fast är det så här varmt som nu resten av veckan så får det nog räcka med att köra 2 burkar per dag för värmens skull.
Ska bli spännande att se. Anar att det är den lilla fjärilen som är för grund eller är det katterna? I så fall kan jag försöka trixa till så de blir lite djupare. Dock tittade jag på den vita katten med svarta prickar, som du fick på foto, men den är som de andra katterna som du köpte, ganska tjock i baken och så ligger öronen långt upp på huvudet, så jag tror inte den blir så bra. Men jag ska leka lite med leran och se om jag inte kan få till en liknande form, som är mera jämndjup
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Jag kan prova att dela på någon av formarna. Största risken är väl att den blir lite instabilare, men det går väl att palla upp dem med något i så fall.
Jag har också en del chokladformar i plast, så berätta gärna hur det går med dem :-)
Nu måste jag nog fusa resten av det som ligger i frysen så att dom inte frystorkar. Det som inte får plats på ugnshyllan nu får jag väl prova att vira in i plast. Attans huvudvärk igår, jag hade ju räknat med att slänga in första lasset i ugnen igår kväll.
Noora: Några dygn är ingen fara men om de blir liggande mer än 3-4 dygn så börjar det märkas o de som jag försökte ta igår o idag har ju legat nästan 14 dagar o de är supersköra, men de klarar alltså finfint några dygn innan skörheten (frystorkningen) sätter mer in.
Goldenbeadcat: De som torrsprack var den stora fjärilen o ena katten så det är de jag först o främst ska försöka fusa imorgon för de blir ju ännu skörare om de får stanna länge i frysen. Återkommer imorgonkväll med hur de var att få ur formarna o likaså hur fusningen blev, men jag hoppas verkligen att de funkar för de var ju jättefina formmönster.
Ditt returkuvert kom på lådan ikväll innan tömningen så förhoppningsvis har du det imorgon om posten sköter sig.

Ah, vad bra. Då kanske jag kan frysa några till imorgon att fusa tillsammans med det som inte fick plats i andra lasset idag :-) Jag vill prova att inte fylla formarna helt.
Jo fjärilen gick i alla fall bra, men att jag aldrig lär mig att ge tusan i att fusa på förmiddagen. Då står solen in genom fönstert o jag kan inte läsa glöden riktigt ur burken o ser i regel att det kommit igång för sent.
Så den stackars fjärilen blev fusad för länge
Nåja - det viktiga var ju att det fungerade både att få ur den ur formen o att den inte sprack alldeles så att det inte skulle gå o fusa den alls. Nu vet jag ju att det fungerar med dina fina silikonformar Goldenbeadcat o jag har ju formen kvar, så när jag om några dagar fusat resten ur formen så blir det ju till att göra en ny fjäril.
I e.m. ska jag testa o fusa katterna också (en i taget) men sedan blir det nog inte mer fusat idag p.g.a. värmen. Men det är jättekul att det verkade fungera så pass bra med dina fina formar Goldenbeadcat o än en gång tack för dessa
Goldenbeadcat: Vilken fin form du gjort
Har varit sugen länge på o göra egna formar, men det ser lite svårt ut
Vad använder du som "mall"? Jag håller ju inte på med glasfusing, men med fimolera och nu även silverlera.
Köpte en fotoramform på Slöjd-Detaljer Lite hårdare plast, men superbra till silikon.
Och katterna som jag gör är avgjutnigar av magneter, som jag placerat i lock av passande storlek.
Ska även göra lite fimoformar och från dem silikonform.
Köpte även en form för tvålgjutning med en massa fjärilar.
_
Både dessa katterna o formen med fjärilen o snäckorna blir jättefina fritfusade cabbar av. Har precis stoppat ner ny pulversörja i fjärilen o ska fusa den i morgon e.m. (Nu ska jag def. vänta tills ingen sol lyser igenom köksfönstert så att jag ser glöden direkt) o sedan ska jag fota alsterna från Goldenbeadcats fina ramar. Hinner kanske inte med det imorgon men förhoppningsvis på söndag, så bilder kommer.
Var på ÖoB i Kristianstad idag, men de enda iskubsformar de hade där var vanliga rektangulära isbitsformar. Däremot hittade jag två olika på Biltema. Tyvärr var den ena hjärtanen som jag redan har o den andra var däremot en flerform (Stjärna, hjärta o cirkel med hål i typ donut). Just cirklarna om de blir bra känns som de kan bli väldigt roliga för då skulle man ju kunna länka ihop ett armband med dem o fördelen är att dessa inte heller kräver så mycket powder. Han dock inte med vare sig Rusta eller Åhlens idag, men två utav fyra var ju ändå rätt bra
där fanns det mycket som lockade alex
!
ååååååh goldenbeadcat, katterna
!!! var på vippen att fråga redan när jag såg avgjutningen av ramen du gjort, men nu kan jag bara inte hålla mig längre - det går inte att få köpa ett par formar av dig…
?
innan vi alla springer iväg och köper upp hela det globala utbudet av chokladformar ska jag säga att gårdagens frysomgång blev inte lika bra
. jag valde då en ganska detaljerad form med olika havsmotiv, det var sjöhästar och olika snäckor och krabbor och humrar och sjöstjärnor - men där fick jag skrota flera av isbitarna för att delar av detaljerna blev kvar i formen. men jag vet inte om det var jag som slarvat med pudersörjan eller frysningen eller nåt, för jag fick även problem med en annan form som gått bra förut
. jag får försöka igen och rapportera, så man vet om man bör akta sig för formar som har alltför mycket skarpa detaljer på väldigt liten yta.
ja glaslänkar vore ju oerhört användbart cessy
!
Kissidor: Aj då - det där lät ju inte kul. Prova att trycka ut cabben ovanifrån försiktigt Brukar först ha formen vänd mot mig o försöker se till att ispowdercuben i alla fall släpper i sidorna först o sedan vänder jag upp o ner på den o håller den väldigt när thinfirepappert o så lirkar jag ut biten genom att trycka ovanifrån. Förvisso riskerar man bucklor i hårdare plastformar då men de går ju i regel o räta till igen.
För ibland hänger cabbarna vid o då får jag alltså dels lirka loss den genom dra bitarna sidledes o dels genom pressa försiktigt uppifrån, för många bitar sitter alltså fast i toppen - i alla fall i mina formar.
o sedan Kissidor angående formarna - det finns kanske redan någon som tänkt så långt med tanke på en viss födelsedag
Jag vet det pratades om formar från chokladkalendrar här för ett tag sen. Igårkväll slog det mig att det ligger två kalendrar här, med Hello Kitty-motiv även på formarna. Är det nån som vill ha dem? Jag kan nog övertala trollen att lämna från sig plastformarna mtp att det snart är advent igen…
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
jagga-ewe:Ja tack
o jag tror vi nog är minst 2 som gärna delar på en sådan Hello-Kitty bakgrund
Så om du kan övertala dem så är jag mycket intresserad av några av de 24 bakgrunderna. Min mail är cessylovescats@yahoo.se eller om du hellre vill PM:a mig så går det lika bra.
Vet inte när jag får hem mer silikon, men jag ska ha dig i åtanke Kissidor…
_
det låter toppen goldenbeadcat
, och tills vidare så låter det ju om jag inte misstolkar saker helt och hållet som att nån annan kanske redan haft mig litegrann i åtanke… 

Precis Kissidor
tyckte det var bättre så här Goldenbeadcat, annars blir det lätt så trassligt. Hade väl mest hoppats att idén inte skulle slå dig Kissidor förrän om några veckor, men men det blir nog bra ändå
ursäkta att jag spräckte överraskningen litegrann cessy 
, jag ska försöka glömma bort det 

Jo förresten Kissidor - såg du jagga-ewe´s inlägg #14 eller Hello Kitty är inte intressant för dig? Jo kalenderbakgrunder är i grundaste laget men det går hyfsat från en hel del av figurerna ändå.
men åååhhh
visstja, jag glömde alldeles av att skriva nåt om det - det är klart man är intresserad av hello kitty-formar
!
Jag ska kolla med trollen om jag får skicka iväg de där plastformarna. :)
Ebmfh
Trollcaféet

Åh, Kissidor. OM du får en Hello Kitty form, får jag då ställa mig på kö för ett halssmycke till min lilla Tilda, som nog är det störsa Hello Kitty-fan man kan hitta i Sveriges långa land. Skulle kunna bli BÄSTA julklappen till henne.
fattas bara annat bitte
, och om nu ewes troll gråter förtvivlat vid tanken att släppa ifrån sig sina kära formar och bönar och ber att få ha kvar dem så finns det garanterat köpeformar med kitty också som gott och väl hinner ordnas hem i god tid före jul - du kan betrakta den julklappen som avbockad på listan 
nu ska vi se om jag lyckas skära till ett ovalt litet uppläggningsfat som ska dekoreras med ett stooort fint blad med små söta grodor på - tillverkade i denna underbart givande frysteknik 
Åh foto Kissidor
, för det låter helt underbart
Jag måste säga att den större fjärilen från din fina form Goldenbeadcat är förtrollad. Förra gången såg jag ju inte när glöden började p.g.a. solskenet som blänkte i microvågsugnsdörren, så den blev fusad för länge. Denna gången efter laggt upp den i botten på burken, så blåste jag försiktigt för att få bort småsmulorna som alltid blir då man tar powderiscabbarna ur formen o jag brukar göra så här. Denna gången for lite av gammalt thinfirepapper upp o la sig på fjärilen o i o med att en ispowdercabbe är fuktig så suger det ju åt sig thinfiren o har nu när den förvisso ser ut att kunnat bli perfekt i fusningen,lämnade thinfiren efter sig fula vita fläckar på fjärilen. Försökte borsta bort det innan fusningen med en pensel, men det hjälpte tyvärr inte
Ja ja - ska se om jag kan fota alla cabbarna som kommit ur formen ikväll o då blir det denna fjärilen också, för den såg som sagt var ut att vara precis lagom i glöden då jagnu precis tog ut den från micron o har fint kvar mönstert från formen, så man ser ju ju hur fin formen är om man bara ger tusan i att klanta sig o blåsa upp thinfire fnas på den

Åh så snäll du är Kissidor. Hon skulle bli tokglad då min lillskrutta. Hon har till och med en keps med Hello Kitty på som hon nu för tiden måste ha på sig när hon sitter på toa. För då får man extra mod i barm, så man törs torka sig själv där bak när man gjort nummer två. Hon är väl för härlig mitt lilla troll. Jag vill gärna att du limmar på en ögla i silver så jag kan sätta den på en silverkedja.
Om jag ber riktigt snällt kanske en sådan där stor skabbare av den metallic-orangefärgade sorten också hinner tillverkas innan jul. I så fall får du gärna skicka en sådan i samma paket. Fastnade för den helt ljuvliga färgen.
Ser framemot bilder.
_
Fjärde bilden är den stora fjärilen där jag dabbade mig o blåste upp thinfirepulver på fjärilen som jag försökte borsta bort med pensel men som inte gick eftersom cabben suger fast pulvert
Likaså har fjärilen även drabbats av lufthål - vilket jag tidigare alltid lyckats undvika.
Färgerna på fjärilarna o de andra cabbarna är Deep cobalt opal, Egyptian blue o Turquoise opal. De vita är Neolavender shift o det innebär att i dagsljus är dessa snäckorna ljuslila, i lampsken ljust gråblå o i kameraljus alltså nästan vita

Men vad mycket skoj du hittar på. Sjödjuren är jättefina. Ja fjärilarna också särskillt den mellanblå.
Idag var verkligen ingen bra dag med fusningen. Först blåser jag thinfirepulver på fjärilen som inte gick o få bort. Sedan såg jag luftbubblorna när jag fusat. Varit förskonad från detta tidigare. Sedan hade jag försökt låta bli o fylla fjärilsformen ända upp till kanten för att undvika vassa kanter på cabben, med påföljd att jag inte fick båda sidorna jämna o det är ju inte formens fel utan helt o hållet mitt som inte fått ut powdert lika på båda sidorna.
Sedan hade jag fått en ljus idé om att prova finefrit i ankformen. Efter Nooras experimenterade med klister (tapetklister o glaspuder) så tänkte jag. Kanske kan man ta klister (fusinglim) o finefrit då o göra en gul badanka trots allt (Hade kanariegult fine frit från den frit-stix-packen jag köpte allra först för att testa o fusa med frit o formar). Vågade dock inte ta klister o finefrit o lägga i formen eftersom jag var rädd att ankan skulle fastna i formen. Så jag blandade alltså vatten o finefritt. La blandningen i formen o frös den som ispowdercabbarna.
När jag skulle ta ur den ur formen idag, så vände den sig upp o ner o landade med framsidan i - just det - thinfiren. Nu visste jag ju att det inte skulle gå o pensla bort thinfirepulvert, så det fanns inget annat val än att skölja cabben. Därmed accelererade jag ju upptiningsprocessen, så istället för att pensla ankan med fusinglim så bara hällde jag på fusinglim o in med ankan i burken o in i micron.
Jag visste ju sedan förra gången jag försökte fusa finefrit som ispowder att det gick bra fram till slutet då finefriten rasade ihop till en hög istället för att bli en anka så idén var att jag skulle ta ut finefritankan ur frysen. Pensla den försiktigt med fusinglim. Låta limet torka lite så att det skulle bilda ett skyddande hölje som skulle hålla ihop finefriten tills värmen började gör sitt o smälta ihop friten.
Nu blev det ju istället panikläge o det gällde bara o försöka starta fusningen med en gång för att se om idén kunde vara värd o testa igen d.v.s. att jag skulle göra en ny anka o inte vända upp o ner på den i thinfiren o sedan pensla ankan försiktigt med lim. På dåligt humör var jag ju redan o så plötsligt när den gick mot det sista av fusningen började det lukta rejält. Ingen brandrök utan stark doft av limmet som förångades o då fick Zelda panik. Hon blev panikartat rädd o började springa fram o tillbaka vilt skrikande (Hon reagerade alltså precis som om det brann) o ville bara komma undan.
Påföljden av detta var att jag försökte få tag i henne o lugna henne o därför höll jag inte koll på hur det gick med glöden i microburken o när jag tittade på den så glödde den - för mycket givetvis, så ankan hade tappat detaljerna (fusat för länge) men det hade ändock blivit en anka om än diffus sådan.
Sedan tog jag Zelda i koppel, öppnade fönsterna helt o gick ut med henne så att hon skulle lugna ner sig (köksfläkten hade jag startat direkt det började osa). Jag är övertygad om att det här skulle kunna fungera (att man isfryser fine frit o sedan glaserar den med lim o fusar) men med tanke på Zeldas reaktion så kommer jag aldrig mer testa att fusa med någon limblandning eller glaslera.
Så efter hon lugnat ner sig o det inte längre osade bränt lim i köket så tänkte jag att mer iscabbar pallar jag bara inte o fusa idag, så jag avslutade dagen med att fusa en liten fritcabbe (återfinns i min smyckestråd) med en kattdekal o jag tänkter med min otur idag på fusingfronten så avslutar jag väl dagen med att bränna bort dekalen också. Dessbättre så gick den fusningen bra i alla fall, men dagen idag på ispudercabbfronten har verkligen inte varit en bra dag
Tack BitteS 

Det verkar som det inte enbart är en dans på rosor att ägna sig åt detta hantverk
.
Men förhoppningsvis lär du dig väl av misstagen också. Du är snäll som tänker på kissens väl och ve i alla fall. Kanske hon kan vara i en annan del av huset när du exprimenterar, för både hennes och din skull.
Ena trollet släpper från sig sin kalender. Vi har identifierat att det är fyra olika motiv, så det finns sex omgångar. En omgång vill vi ha själva, för att göra tvål i. Det bestämde lilltrollet. Så fem omgångar finns att tigga till sig. ;) Cessy o Kissidor har redan tingat, de andra tre finns kvar…
Ebmfh
Trollcaféet
Jagga-ewe en hitåt för att göra cernit figurer i tack
#34 Stackars kisse. De är ju smarta djur, så antagligen blir det något som inte är bra varken för dem eller oss människor, när du bränner lim, så lyssna på din kloka kompanjon.
Kul att se resultaten av formarna. Jag ska försöka göra kanterna på katterna lite rundare och mjukare och formarna lite djupare. Håller på och leker med leran nu och att det regnar och är lite svalare idag hjälper till.
Håller även på med att spegelvända sjöhästen och en annan katt
_
jättefina figurer av goldenbeadcats formar cessy
, och det blir säkert tredje gången gillt med fjärilen 
och det är lika spännande med ditt experimenterande med formtillverkning goldenbeadcat
!
men hudå stackars liten zelda
! ja då är det inget att be för, om kissen blir så från sig om man bränner fusinglimmet. vi får hoppas att noora experimenterar fram en blandning som inte luktar så farligt för kissar!
vad snällt av det ena trollet ewe, tänk vad många tanter som blir glada nu
!
det ska vi ordna bitte - och en stor orange bagge till dig med, jag skriver upp det på kölistan 
Så fina vissa blev.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
åh, det var lite mer jag skulle skriva här - blev lite vill på i vilken tråd jag skrivit om att det inte hade gått så bra med en av chokladformarna som var ganska grund och detaljerad, att det fastnade kvar gucka i formen. men det var ju alltså här och då ska jag väl rapportera uppföljningen här också. jag gjorde en ny blandning och omfrysning av det powdret som jag ju då aldrig brydde mig om att fusa då de figurerna var så skadade, men det som kom ut ur frysen imorse och ligger i ugnen nu - det lossnade hur fint som helst
. troligast hade jag nog haft dem i frysen lite för kort tid första gången, för de var så väldigt grusiga och känsliga.
cessy jag ska försöka ordna bild på det fatet med frysfusad groda på dito stort blad
. jag fusade plattan igår och hoppas hinna slumpa själva fatet idag, om ugnen svalnar tillräckligt fort efter de powderfigurer som ligger inne nu.
annars knallar man omkring med en glasbit i foten och munter min här nu. det ar ju ett ovalt fat - och att skära ovaler är inte nådigt och jag fick ta en hel del med slipmaskinen, och det sprätter 20 gånger värre av ofusat glas än av fusat med det grova sliphuvudet. men som sagt jag är glad och obekymrad och har inte aaaaalls nånting vasst i foten som pinar mig för varje steg jag tar, för jag vill ju inte ha glasbearbetningsförbud i köket… 

Kissidor. Jag är ovanligt glad och förväntansfull inför julen i år
. Tur för dig att det är långt dit, men tanke på alla baggebeställningar du får.
jagga-ewe: Kanon
Vad bra att där var 4 olika motiv, så att det blev 6 omgångar att fördela. Hälsa trollet o tacka
Kissidor: Oh aj, aj, aj
Men du kan ju inte gå omkring med glasbiten i foten utan måste ju få väck den. Fast självklart förstår jag mer än väl att du försöker hålla god min, men bort måste ju ändå biten. Hoppas verkligen det löser sig o att du får väck den tyst o stilla
Ser fram mot bild på fatet då så småningom
o kanon att problemet med ispudercabbarna visade sig vara att de varit i frysen för kort tid. Fast det goda är ju att ispudert bara kan tillföra vatten på nytt o läggas ner i formarna på nytt. Att inte glaspulvert är förbrukat om det råkar bli så här.
Goldenbeadcat: Jo steget djupare skulle nog vara bra, men figurerna i sig är perfekta för alla detaljer ligger på bra djup
, så det är bara lite mer djup så att man inte behöver fylla formarna ända upp o därmed får finare o jämna kanter som inte blir vassa.
Ska göra om fjärilen en gång till sedan i veckan o denna gången ska jag fylla formen ända upp o jag ska sluta o försöka lägga den direkt på thinfiren, men eftersom den blir så pass tunn, så har jag varit rädd för att den ska gå i sönder då jag sedan lyfter den från diskbänken till burken, men jag har en gammal skärbräda o trycker jag försiktigt ut den på denna o sedan petar över fjärilen med spateln jag har, så borde detta gå bra. Sjöhästarna, sjöstjärnan, hjärtanen o snäckorna o den lilla fjärilen blir ju jättefina i detaljerna, så det är eg bara den stora fjärilen som antagligen är mest känslig beroende på att den är större än de andra.
Emo: Tack
Nej någon mer glaspuder eller finefrit ihop med lim blir det inte här, för dels p.g.a. vad jag själv tyckte om doften som uppstod o dels p.g.a. Zeldas reaktion, så känns det inte som ett experiment jag tänker upprepa. Vi har tyvärr inte ett så stort hus att jag tror på att stänga in henne någonstans, för hon kommer känna doften ändå o har hon då dessutom blivit instängd - vilket hon aldrig brukar bli, så kommer dels instängningen o dels doften antagligen bara utlösa ännu mer panik hos henne, så glaslera med lim är numera avskrivet från min lust att experimentera med
Däremot kommer jag givetvis fortsätta med isglaspuder i olika formar o frit i andra brännbara formar, för där finns mycket kul kvar att fortsätta o göra, många fler formar som väntar på att bli köpta o detsamma gäller ju glaspowder o friter o dekaler/dichroslide

Jagga-Eve: har du nån kvar? Skulle gärna vilja ha, köpa, en omgång (ber snällt!)…..till fimolera t ex
Har en omgång Kittysar kvar då… ;)
Ni som bett om dem kan väl PMa mig era adresser, så postar jag iväg dem i veckan, när jag ska till stan nån dag.
Ebmfh
Trollcaféet

Hur luktade det brända fusinglimmet? Tapetklister luktade bränt papper men fusinglim kanske har en annan lukt. Stackars katten som blev så rädd
Jag hoppas att det inte är mitt fel som lockade dig att testa. Jag varnade väl i alla fall att det luktar bränt om klistret?
Jodå Noora - du varnade o det var därför jag tänkte, men ceramas fusinglim brukar ju inte lukta så mycket, men denna badankan blev ju dränkt i lim o det luktade både starkt o bränt samtidigt. Dock utan någon som helst rökutveckling i alla fall, men Zelda blev som sagt var jätterädd för doften. Så felet var verkligen helt o hållet mitt eget o jag kommer som sagt var inte testa på nytt eftersom hon blev så oerhört rädd av doften.
Jag tror att fusinglim o finefrit kan fungera, men även om man drar ner mängden lim o på så vis antagligen minskar den obehagliga doften, så kommer det ändå att lukta, så detta kommer jag inte experimentera vidare med i alla fall inte så länge jag håller till i köket. Kanske testar jag om några år om jag nu får eget rum att hålla till på i källaren o kan stänga av uppåt huset o öppna dörren ut, för det här kan säkert funka att göra formfigurer på i finefrit.
WOW vilket underbart fat
_
Fantastiskt. Så kul du har.
Wow, underbart läckert fat!
tack snälla ni
(jajamen emo, det har du helt rätt i
!)
Helt ljuvligt fat
. Bladet o grodan är ju bara så fina detaljer. Är de från chokladformar?
tack cessy
, jag är ärligt talat ganska nöjd själv
.
jajamen det är de - från denna: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=380354191668&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_500wt_1180
som du ser har jag fått mycket vitt grums i bladet, men jag tycker att när det har vänligheten att placera sig sådär bra så ger det bara mer liv i figuren
Vilket fint fat. Vad fint grodan och bladet blev ihop. Hur stort är fatet? Har inte provat på något runt fat ännu, då jag vet hur svårt det är att få till det. Men du har verkligen lyckas.
Kissidor: "Vänligheten att placera sig sådär bra" *fnissar* men håller helt med.
För när det placerar sig så här bra som det gjort på lövet så ger det ju bara ett intryck av att nästan vara ett riktigt löv o det vita ditplacerat med mening. Ja den där formen var verkligen inte dum, för att få både grodor o näckrosblad i ett då blir ju proportionerna dem i mellan perfekta. Sedan har du ju fått fina gröna färger på dem också - ett riktigt lyxfat helt enkelt.
tackitack
! liz du menar ovalt va? för fatet är ovalt, 32x23cm. och ja, det är asjobbigt att skära ovalt
. jag funderade på om jag skulle ta sågen, men denna gång iaf valde jag att försöka skära, det fick jag göra i en massa små etapper - och sen gno som en räv med slipmaskinen efteråt. men slipa hade jag fått göra lika mycket om jag hade sågat istället, för en sågad kant är inte fin som den är. cirklar däremot är ganska hanterliga om man har en bra cirkelskärare, och de knäcker ut sig snällare ju större de är
. så om du menade runt (det skulle ju lika väl kunna vara runt att döma från bilden ur den vinkeln som jag fotade det) så ska du inte gå och våndas för runda fat mer i såfall
.
ja cessy, den formen är jag glad för
, även om det hade kunnat få vara två grodor mindre och ett blad mer. det är så himla roligt att det här funkar så bra tycker jag 
WOW vilket magiskt FAT!!!! *vart är gilla knappen? *

Cessy, jag har en teori om att bränt lim luktar värre om det inte är torrt när man börjar bränna det. Jag fick den känslan av tapetklistret i alla fall, men jag kan inte bevisa det (än).
Jag har några tapetklister-alster till i ugnen just nu. Den här gången var de helt torra innan jag började men jag kan inte säga så mycket om lukten eftersom jag nu slog på ventilationsfläkten på en gång när jag började. Det är en rejäl fläkt som suger ut oset effektivt. Det luktar inte det minsta utanför rummet där ugnen står och där inne luktar det mest bränt thinfire.
Kissidor, jätteläckert fat!
Noora: Ja om det är så så är det ju värt o lägga på minnet, för då kan man ju i alla fall undvika en del av lukten, men jag kommer nog inte testa blanda lim o finefrit förrän jag i så fall kan göra detta i källaren o bättre hindra doften från att sprida sig i resten av huset. Ser fram mot bilder o dina erfarenheter av det fortsatta experimenterandet med klister o göra glaslera
Kissidor: Jo det hade ju låtit som en mer optimal fördelning i den formen. Det finns ju bara så många fina chokladformar o tänk så mycket fint du kan dekorera, fat, skålar o vaser med genom ispowderfusning.
Måste också säga att opalfärger är lättare än transperanta färger att få utan så mycket "vitt" i dock beror det också på själva formens utformning. Nackdelen med opalfärgerna är ju att de ser mer ut som om de vore gjorda av keramik o de transperanta ger mer glasutseende. Vet i alla fall att nästa gång jag beställer frit så ska jag ta en stor burk (450gr) av clear powdert också. Dels för att kunna leka med nyanser men också för att kunna dryga ut de små 100gr. burkarna lite mer, för de tar ju slut så attans snabbt.
WOW, vilket underbart vackert fat du fått till Kissidor!
Här har vi rensat ut i köksskåpen, och maken lade en iskubsform i "kastahögen". Jag tänkte på er tjejer och räddade den snabbt
. Det är IKEAs silikonform med donutmotiv (cirkel med hål i mitten). Någon här som är intresserad? Annars kastar vi den.
Här är min hemsida.
Vinkar o viftar o säger ja tack. Om fler är intresserade så kanske vi kan klippa i den o dela den?
Undrar bara om posten skött sig o det kommit fram några Kitty-formar? Är de användbara för er?
Ebmfh
Trollcaféet
Har inte fått dagens post ännu jagga-ewe, så jag kan inte svara, men lovar att jag skriver så fort de kommit fram
tack mmadeit, noora och flower
! det kanske blev tokigt att lägga fatet här förresten, men syftet var ju att visa ett användningsområde för de vackra små figurerna en del av oss trillat dit på att göra 
precis cessy, glaserad keramik snarare än glas är det intryck mycket av det ger - vilket dock i vissa fall kan vara ännu häftigare
. så det får väl bli som vanligt att man måste ha alla sorter 
donuts låter som man kan ha mycket kul med
!
är på jobbet ewe, så postgången får jag återkomma om 

Nu har jag testat att frysa i en styvare plastform och det funkade utmärkt :-) Just den här var ganska djup men powderisen lossnade hel och behållen i alla fall.
Jagga-ewe: Nej tyvärr inte idag, men skriver så snart det dyker upp.
Noora: Kul att det funkade ur den formen. Tror att är ytan tillräckligt glatt o hård så kan det funka, men om powderisen fryser fast i ytan så kan det vara omöjligt o få ut den.
Ingen post här idag heller. Fast man får väl vara glad för att det inte dök upp några räkningar iaf.
_
nej inte här heller, men det kommer säkert imorgon 
Ja, nu ser jag Kissidor att det var ett ovalt fat du hade gjort. Var helt inställt på ett runt, så det var det jag såg. Men fortfarande lika fint.

Det blev väldigt blanka figurer ur den hårdare plastformen. Jag tror att en del av mina vanliga iskubsformar är lite skrovliga i strukturen.
Det blir nog till att fylla fler frysformar idag. Nu när jag har testat att den hårdare plastformen funkar kan jag testa resten av mina hårdare plastformar
Det är alltså inte choklad/tvålformar utan ännu tjockare formar som enligt tillverkaren passar till att gjuta resin, forma silverlera eller polymerlera och liknande. Jag hade tänkt ha dem till silverlera men de visade sig vara för stora för det. Då är det bra att de funkar till frysfrit i stället.
Noora: Kan du inte ta med en sådan form till PUSS (den hårda formen) för då blir det lättare o veta vad som är värt att investera i framöver i formväg. Chokladformar vet jag ju funkar, isformar fungerar också. Metallformar fick jag däremot inte o fungera, så det är ju intressant o få nys om vad man ska investera i för att få tag i lite roliga former att fusa. Roligt att du fick användning för formarna som du köpt om än till annat än du tänkt ursprungligen.
……. öh, kvack kvack……… mållös…………. men så FANTASTISKT Kissidor, vad du kan……….. oh så fint, så fina detaljer 

Jagga-Ewe: Kom idag, så söta :) Tack o bock
OOoh glömde ju skriva här! Vilket underbart grodfat du gjort, kissidor. me love 
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
Puffar om donutformen igen. Det går att göra 16 donuts i taget med silikonformen. Som jag förstår är både Cessy och Kissidor intresserade, och jag kan klippa den mitt i tu så att ni får 8 var. Den verkar ganska stabil. Är det fler som är intresserade? Annars skickar jag den till er. Jag hittade inga adresser till er, så det får ni gärna PM:a till mig, så kommer brevbäraren med formerna. 
Här är min hemsida.
tacktack flickor, jag håller med om att detaljerna blev ganska "ååååhhh" men jag tar inte åt mig äran för det - det blir såhär bra med den här tekniken helt enkelt och det var det jag ville visa 
åh, var det hela 16 donuts att dela påi formen
! flower jag pm:ar dig imorron, och så får vi se om några fler vill och hinner hålla sig framme 
idag kom det söta små kittysar ewe, tacktack 
Jagga-ewe: Formarna kom idag o de är jättesöta. Frågan är bara om detaljerna är tillräckligt djupa för att synas i glaspulvert, men jag ska testa med lite lila pulver i nästa vecka. (Vi ska ta ved nu i 4-5 dagar, så då blir det inget fusat
)
flower: Ja tack, men vill fler ha så räcker det med 4 o blir det många som vill ha så räcker det med två. Blir jätteglad för varje ny form som kommer i min ägo
PM:ar dig strax.
Kul att posten skött sig trots allt, jag var lite skeptisk när det tog sån tid! Hoppas ni kan använda dem, blir det inget så är det ingen fara. Lite skönt att ha fått bli av med EN chokladkalender som fortfarande ligger framme… ;)
Ebmfh
Trollcaféet
Jo det kom ett litet brev i pallet på Flis igår. Tack så mycket jagga-ewe. Hälsa lilla trollet att det snart kommer något kul tilbaka. PM;a mig din adress bara
_
Flower: Kan man få anmäla intresse på en donutform?
Alex05 - det går alldeles utmärkt
. PM:a din adress till mig. Nu är det helg, så jag väntar med att skicka tills på måndag.
Nu har man visst blivit lite skadad av att ha läst den här tråden…
Idag var jag på stan och kom förbi affären Ting, som säljer lite av varje. I skyltfönstret hade de iskubsformar i silikon med älgar. Design, så de kostade 89 kronor styck (tror det var 8 st likadana älgar i varje)… Kollade på deras nätshop www.tingshop.com men där fanns de inte. Jag tyckte det var dyrt, men OM någon här är intresserad av en sådan, skall jag in till Lund igen på fredag…
Här är min hemsida.
Hm nej 89 kr låter lite väl mycket även om älgar i sig inte varit helt fel, så jag tackar o niger för erbjudandet flower men tror jag avstår denna älgformen.
Jag tror jag lärt mig något om iskubsfusning i hot pot idag, men betoning på tror. Vet gör jag inte ännu, för att veta återstår ännu ett antal fusningar innan jag vet om det finns ett samband eller om det var ett lyckokast.
För några veckor sedan fusade jag en fisk ur fisk-ikea-iskubsformen fick i o för sig inga sprickor men synliga revor (eller vad man nu ska kalla det) o sådana där synliga stråk av powdert. Färgen var transperant o antingen var det gold purple eller violett striker o jag tror det var den sistnämnda (Lila nyanser blir så oerhört mörka i powderform) o jag suckade o tänkte bara att tjockare powdercabbar går bara inte i microburk. Kvar i formen låg en fisk i clear o jag har inte haft lust o fusa den så den har blivit stående i frysen.
Nå idag så skulle jag frysa in Hello Kitty o då tog jag ut fisken o tänkte först slänga fisken i en kopp o låta den tina o sedan tillföra nytt vatten o låta den bli en annan form helt enkelt. Men då jag tittade på fisken i koppen så tänkte jag att den såg ju rätt fin ut trots allt, så jag tog upp den o in med den i burken o fusade den.
Tänkte att jag kan ju experimentera o se vad som händer om man kör en sådan här lite tjockare form på lägre watt o längre tider. Kanske förlorar den formen då, men vad tusan den kan ju inte bli sämre än den lila ändå. Så jag körde 10 min på 500W, 10 min 750 o sedan vet jag inte hur länge jag körde på 1000W men det var längre än 10 min o jag lät den också gå ett steg längre i glöden än jag brukar o den blev faktiskt jättefin.
Visst den krympte mer o förlorade mer i formen, men inget som på något sätt störde. Så kanske ska man helt enkelt fusa längre tider o starta lägre i watt-talet än vad jag brukar för att få både bättre form o finish på dem. Särskilt om de är tjockare i formen. Vet inte om denna iaktagelsen är riktig, men det är värt o testa om de blir "snyggare" om jag startar lägre o håller dem längre på lägre watt än när jag kör upp dem snabbare, för fisken blev faktiskt fin.
Jag såg älgiskubsformarna på turistbyrån i Ulricehamn, och där tror jag de kostade 49 kronor. Ska titta eller be kompisen som bor i närheten titta in där om det var intressant?
_
Goldenbeadcat: Lite svårt o veta om den är intressant eller inte för det där beror lite på hur detaljerna ligger i formen (hur tjock figuren måste vara för att allt ska komma med) o med tanke på att jag nu ska köpa en hel del inför Joakims skolstart o så lite glas också förståss, så får det nog vara lugnt på formfronten just nu, men tack så jättemycket för erbjudandet
Jag kommer ihåg att jag tänkte att den skulle vara perfekt för glasfusing då formen var riktigt bra, alla detaljerna på samma djup om man säger så och rätt så höga formar, men du behöver ju inte fylla hela vägen upp.
Vi får väl se hur det blir med Ulricehamnsresa lite senare
_
Ja igår fusade jag som sagt var några powderiskubar som legat i frysen rätt många veckor. Gissa om de var frysskadade, men om man släpper ner dem försiktigt på diskbänken så faller det torkade fryskadade pulvert väck o så gick det faktiskt att fusa dem ändå
för det som varit mer lufttätt (sidorna o botten) har inte blivit påverkat, utan bara det som ligger öppet mot luften.. Har i alla fall 4 Hello Kitty i frysen nu o ska i alla fall försöka fusa ett par av dem idag o ett par imorgon. Har lite hjärtan o annat som jag också måste börja beta av (beställningar) så därför fryser jag inte in så mycket just nu för jag vet att jag inte hinner med att köra så mycket sådant nu. Fast det jobbiga är ju inte att ha dem i frysen eller att fusa dem. Det jobbiga är att röra ihop powderisen o få det i formarna o försöka få bort så mycket vatten som möjligt.
Väl i frysen klarar de ju uppenbarligen ett antal veckor o äter inte bröd där de ligger. Tänkte ju att jag skulle investera i clear powder nu också o i stor burk, men då jag kollar på Warmglass så är de stora burkarna slut. Lite surt för de lila färgerna skulle behöva bli lite ljusare o då kan man ju mer dryga ut färgerna lite också
men som sagt var - man kan tänka o planera men det blir ändå sällan som man tänkt
jo, här är en till som upptäckt att clear i stor burk är slut på w-g 
mm … surt säger jag, för den o studio-pack fine frit var ju det jag absolut skulle ha den 18:e *suck* Tja Kissidor det blir som sagt var sällan som man tänkt sig. Glad i alla fall att jag tog mediumfrit studio-pack förra månaden, för nu är den också slut, så ibland har man turen/ödet på sin sida o ibland inte. Nå får hoppas att clearpowder finns i storpack tills nästa månad istället, fast då kanske den kommit in o hunnit ta slut igen

Aj då, jag som började fundera på att köpa lite mer glas för att min burk med clear-powder redan är på upphällningen (både gold plum och cranberry pink behöver spädas rejält). Jag får väl göra något annat ett tag då…
tja det går ju att köpa småburkar, men det är ju inte så roligt att betala 32% mer per gram utan anledning 
ok har vart ute på iskubsformsjakt igen 
nej då men Ica maxi hade ett två pack där det var hjärtan, stjärnor och "munkar" blandat. de var "rätt" grund och kantig i formen dvs raka kanter. 39:- tror jag priset var i fall ngn skulle vara intresserad 
Hälsa gärna på mig på Facebook.
Undrar om det inte är samma form som jag köpte på biltema - den här. eller?
Jag har fusat några av dessa biltema mönsterna o de blir ganska platta eftersom de saknar mönster/struktur, men med dekal på eller dichroslide så blir de jättefina - i alla fall stjärnan o hjärtat. Bild på detta kommer. Bara jag blir färdig o fota
Den stora fjärilen från din fina form Goldenbeadcat har det gått troll i. Den första fusade jag för länge. Den andra vände jag upp o ner på i thinfiren så att den fick fläckar på sig som inte gick bort vid fusningen. Den tredje som jag fusade ikväll såg jag hade en spricka i sig på baksidan, men då jag tog ur den ur formen så var den hel på framsidan o jag hoppades att sprickan skulle självläkas o gå ihop vid fusningen, men icke. Istället sprack den helt isär *stön* Det verkar helt enkelt inte vilja bli en fjäril från den fina fjärilsformen
Jagga-ewe; Har gjort Hello Kittys men inte blivt färdig o fota dem heller.
Ska se om de också blir fotade imorgon, så om du kan pm:a mig din adress så får trollet dessa sedan.
Cessy om jag gör en fjäril i cernit och gör den lite tjockare så blir det kanske bättre?? Då blir ju formen djupare. Kan det vara något?
_
Jo jag tror att formen skulle behöva vara steget djupare, men det är bara fjärilen jag haft problem med. Kanske för att den är så pass stor?Fast jag fick ju i alla fall lära mig något o det är att när man ser att något spricker så ska man inte försöka fusa det utan ta ur det ur formen (enklast dock att göra om man fryser det först, för då kommer det enkelt ur formen sedan) o låta det tina o sedan på nytt blanda upp det med vatten o börja om. Man lär sig av sina misstag - förhoppningsvis
Goldenbeadcat: Vänta lite med det, för en sak slog mig - att kanske är mjukheten/rörligheten i silikonet ett av problemen. Om jag sedan när sjötjärnan o en del annat som ff. är kvar i formen i frysen är fusat försöker skära i sönder formen i tre delar, så att fjärilen blir ensam, så minskar man ju risken för att jag råkar böja fram sprickor i powdert, för det är detta jag tror hände. Att när vattnet är uppläskat så blir det ju en väldigt skör massa som ligger i formen o är formen stor är det ju lätt hänt att man böjer till den då man lyfter den o ska in med den i frysen. Så ser jag till att fjärilen inte sitter ihop med de andra formarna så tror jag att det löser sig. I varje fall värt o testa innan du lägger ner jobb på att göra fler formar.
Här kommer den bilden på Hello Kitty formarna från din adventskalenderbakgrund jagga-ewe. Eftersom jag såg på ispowdercabbarna att de inte hade så mycket detaljer på sig när de kom ur frysen, så valde jag medvetet att underfusa dem något, så att de inte skulle riskera att forlora någon minsta lilla detalj. Därför ser glaset lite rått ut o har inte den blanka glasytan, men hade jag låtit de gå så långt hade de förlorat de detaljerna som fanns.
Färgerna är petal pink opal o gold purple opal men eftersom jag inte hade någon clear att blanda ut gold purple med så blev den ju väldigt mörk. Kan du pm:a mig din adress jagga-ewe eller maila den till cessylovescats@yahoo.se, så jag kan skicka dessa till ditt troll.
Här är från biltemas form. Två hjärtan o en stjärna som blev väldigt platta o intetsägande eftersom formen saknar struktur o linjer. Då kom jag tänka på de cabbarna som Noora powderisfusade o la dichroslide på som ju blev jättebra, så jag tänkte att det kunde vara värt o testa o både det prickaga hjärtat o den blanka stjärnan blev ju oändligt mycket bättre med dichrosliden (Japp finns hos Silvergrejs
)
Dichroslide är nog det dekalmaterial som jag testat som är absolut lättast att lyckas med i burk, för det är inte känsligt för höga temperaturer o till stora bitar som hjärtat o stjärnan är det ju lätt o handskas med o eftersom man kan ta ut glaset allt ifrån glaset precis börjat glöda tills full fullfus så har det ju ett väldigt stort spektrum i vad det tål o det blir väldigt finns yta på dichrosliden.
På det andra hjärtat provade jag att sätta en av folkares kattdekaler på. Eg borde cabben varit ett steg ljusare för att katten skulle komma till sin rätt, men så här blev ändå rätt ok. Med dekaler eller dichroslide så blev plötsligt biltema-ispowdercabbarna betydligt roligare o de skulle blivit fina örisar om jag gjort två av dem.
Sista bilden är också från biltemas form. Trots att jag bara fyllde ringen med lite powdersörja å blev den turkosa lite för kraftig/tjock så vid nästa försök hade jag bara pyttelite powdersörja i formen o då blev de bättre. Eftersom dichroslide blev så bra på stjärnan o hjärtat så försökte jag sätta dit dichroslide även på ringarna men gav snabbt upp. Eftersom bitarna var små o ytan de skall fästa på är välvd, så räcker tyvärr inte mitt tålamod till här, utan däcken får nog se ut som de gör om jag gör fler i framtiden.
Fina cabbar Cessy. Kul att du kom på hur du skulle göra dem mer personliga
_
det är iaf en väldigt vacker färgkombo med det riktigt mörklila till det blekrosa. jag har inte fyllt mina kittyformar än, väntade på lite nya färger - men jag såg att det var väldigt små detaljer som kunde bli kniviga att till att börja med få ut från formen och sen att behålla under bränning. jag tycker du har gjort ett mycket bra jobb med dem, vi får se om det är lite lättare i ugn - även om det är att alls få med sig detaljerna ur formen som jag oroar mig mest för.
blev ju alla tiders med lite piff på de enkla formerna
, och ringarna är nog tillräckligt läckra som de är enfärgade bara. vad är det för färg du använt i den rödrosa?
Tack Goldenbeadcat o Kissidor
I de formarna jag hade fanns tyvärr inte mer detaljer för inget satt fast i formen, utan bättre än så här kan jag tyvärr inte göra det. Det jag skulle velat är att fusa dem ett steg längre, för att få bättre glans i dem men jag vågade inte för då skulle ju samtidigt detaljerna slätas ut mera, men där kan säkert en ugn få upp glansen bättre utan att förlora detaljerna.
Den rödrosa ringen är samma som i det prickiga hjärtat - Pink Striker. Den förändrar verkligen färgen ju längre den får fusa o går från ganska blek rosa till denna kraftiga rödrosa. Rätt häftig färg.
De "enkla" cabbarna blev ju jättefina.
Verkar jätte intresant det här med form frysa och sedan fusa det måste jag prova på
Vad jag förstått så ska man väl blanda glas puder och vatten lägga det i formar och frysa sedan ta ur det ur formen och låta det torka och sedan fusa, har jag förstått det rätt eller har jag missat nått ?
Cessy vart får du tag på Dichrosliden du annvänder dom verkar intresanta, är dom dyra?
lena här är länken till den tut jag ursprungligen hittade om frysfusing: http://www.glassartpatterns.com/proddetail.asp?prod=FreezeNFuse
sen tror jag det var goldenbeadcat som snokade upp den här youtube-tuten: http://www.youtube.com/watch?v=FKAuIkFFKPY
youtube-videon kanske är mest lättillgänglig i vart fall om man brukar tycka att man lär lättast från såna videosar, men den första är mer fullständig
dichroslide finns både här och var, närmast - och inte hutlöst dyra heller jämfört med utländska priser om man räknar med frakt och ev införselavgifter - hos pmc: http://www.pmc.se/dichroisk-film/36
Även silvergrejs har dichroslide till bra svenskt pris
Ebmfh
Trollcaféet
Åhh, hittade fler nördiga iskubsformar på ThinkGeek! Nästan så jag kan köpa hem bara för att låta er andra glasa i dem åt mig… ;)
Pi
Tetris
Döskallar
Svärd
Schackpjäser (idéen i sig, att spela snabb-schack innan pjäserna smälter är ju underbar!)
ufo
"kulor" till AK5 (Jag har faktiskt sånna isformar, perfa att lägga i flaskor men antagligen svåra att få ur glaset ur)
Robotar
Hjärnor
Ja, jag erkänner, jag är grymt förtjust i nördiga saker… :D
Ebmfh
Trollcaféet
visst ja, det hade jag glömt - silvergrejs har dem också nu
. och silvergrejs har fraktfritt över 150 kr, så tar man bara lite mer än en dichroslide så blir det billigare där 

Åh, Kissidor. Var det så Hello Kitty-formen såg ut (#98). Det kanske är svårt för en femåring att se att det är Hello Kitty, eller vad tror du? Jag trodde att det bara var figuren, inte en platta runt omkring.
Om du inte börjat med min beställning så vill jag nog avboka den (om du inte beställt hem material enkom för den förståss) för då kör vi på som det var sagt. Scabbaren vill jag väldigt gärna fortfarande ha om du vill göra en sån där stor orangefärgad som du hade gjort tidigare.
Jag hoppas att jag inte krånglar till det för dig. Tycker du det så gäller min beställning som den var från början.
jo det tror jag det kan vara bitte, ärligt talat hade jag hunnit glömma att du frågat efter en av de kittysarna
, men jag tror nog det kommer hem andra kittymodeller i brevlådan före jul ser du
. det finns kittychokladformar med lite större och tydligare konturer som blir lättare att få till, så tappa inte hoppet 
ja jag tror fingertopparna kanske kan tåla en skarabéomgång till i helgen - det var ju lite köbildning på den där största kopparröda, men jag har en halvfärdig åt bimse och nästa är din 
he ewe, jo jag har sett de där "nördformarna"
- men jag nöjer mig personligen med att läsa nördböcker och se nördfilmer, jag är inte lika sjuk efter prylarna 
BitteS: Man behöver inte göra plattan. Jag valde o göra plattan för att framhäva figuren o om du tittar på måttbandet så ser du ju att figurerna är ganska små. Med platta är de ju ca 2x2cm, men så kommer de ju också från en adventskalender.
Jagga-ewe: Oops jag har varit så stressad med att göra alla dekalcabbarna att sedan föll det bort ur minnet att skicka HK-figurerna.
Skickar dem imorgon.
Jo där var en del roliga figurer. Hade Joakim varit yngre så hade jag nog satsat på robotarna o schackpjäserna var ju superhäftiga
Åh *Grrr* Jag försökte köra 2 rosor i burken o körde extremlångsamt. Alltså visste jag ju att jag borde vara med o ta ut dem så fort de började visa tecken på glöda eftersom när de har fått gå så länge så går det ju ännu fortare att de formförändras. Nå jag missade glöden med ca 20-30 sek. o rosorna hade börjat smälta samman o tappat formen. Det enda goda man kan säga som kom ut av mitt misstag är - att ja om man kör ispowderfusning i en Hot Pot eller liknande så ska man fusa ispowdercabbar mycket långsamt o försiktigt. Färgen blir klarare o powdert mer sammansmällt. Det är inte bara tillfälligheternas spel att jag sett det fenomenet innan utan de ska helt enkelt inte köras snabbt o på full speta som jag gjorde från början om man vill få en fin finish på dem.
Sedan lärde jag mig en annan sak också på kuppen - jag hade gjort den ena rosen i Deep Red Opal o den andra i Red Opal för att testa vilken som var mest lik riktigt röda rosor o det visade sig vara red opal, för deep red opal i powder blir tydligen nästan svart röd. Nå trist att rosorna inte blev som jag hoppades men de bekräftade i alla fall att långsam stegring är rätt o att red opal är det jag ska stoppa i rosformarna nästa gång
tillägg: Tja båda färgerna är ju def. rosröda, men eftersom jag mer var ute efter rent rött o den röda nyans som brukar användas oftast, så motsvarade red opal mest den nyansen. Ingen av färgerna var heller utspädda, för jag ville se hur de såg ut i ren nyans.

Cessy, det var ingen kritik till Kittysarna du gjort. Jag tänkte bara på hur Tilda ser på en Hello Kitty-figur. Blev lite ängslig att hon inte skulle förknippa den med Hello Kitty.
Kissidor, jag har absolut ingen brådska med någon av grejerna. Så du kan lugnt vila/läka dina fingrar. Det är låååååååååååångt till jul. Och är de inte klara då så finns det fler tillfällen att ge bort dem. Tilda kommer nog inte att välja bort Hello Kitty på väldigt länge. Och scabbaren tänker jag njuta av sjäv när den är klar. Så du behöver absolut inte känna dig stressad.
BitteS: Åh jag tog det inte heller som någon kritik. Utan jag bara förklarade varför jag valde att göra plattan bakom dem var för att framhäva dem bättre. En adventskalender är ju som den är o hittar kissidor större formar t.ex. chokladformar så kommer ju givetvis figurerna synas bättre.
Har gjort 2 nya rosor idag o vaktade dem som en hök så denna gången blev det lagom fusat. Hade använt mig av violet striker o cranberry pink o eftersom båda färgerna blir jättemörka så valde jag att denna gången "spä dem" med crystal clear. Blev nog i storleksordningen 80% crystal clear o 20% av färg o nästa gång ska jag nog försöka öka färgen något. Inte så mycket att det blir 50/50 men mer än 80 i alla fall för färgerna blev lite för bleka. Däremot är jag väldigt nöjd med hur fina rosorna blev i formen o helt klart är clear powder en väldigt god idé att investera i då så många färger blir så mörka när de fusas, så mer clear powder står def. på önskelistan nästa gång jag ska handla på warm-glass
En anna iskubsform jag råkade snubbla över på min semester efter PUSS.
Någon mer än Cessy, som är intresserad. Kan isåfall införskaffa flera, för jag tror att den är lite för mjuk att dela på
Såg också att de fått hem chokladpralinformar på MAXI. Läckra stjärnor var det
Då måste jag också nämna att väninnan hade hittat en ask med belgiska sjöfrukter och den var av annat märke än de jag hade köpt, så hon trodde att hon löst våra problem och det trodde jag med i fem sekunder innan jag hunnit lyfta på flra bitar. Fyra formar var helt okej, men i de övriga var det hål i mitten :(
_
Idag hittade jag en bokstavsiskubslåda på 10-kronorsmarknaden hos City Gross. Höjden på bokstäverna är 2,3 cm. Tyvärr finns inte alla bokstäver med, men vissa av dem, t ex C finns i två olika bredder. De har skrivit ut följande ord med separata bokstäver: COOL FRESH ICETEA JUICE DRINK COOL.
Här är min hemsida.
Åh då måste jag titta nästa gång jag är på City Gross om den iskubsformen även finns här. Tack för tipset flower
Skriver här oavsett om de har den här i karlshamn eller inte så vet du o tackelitack flower
flower: Om de ff. har kvar bokstavsformarna på ditt City Gross kan du då köpa 2 sådana bokstavsformar till mig? För här håller de på att bygga om o bygga till vårt CityGross o nu har de flyttat runt allt o 10 kr marknaden är borttagen tills de öppnar upp den nya biten senare i vår
så om de ff. har formarna kvar så är jag jättetacksam om du vill köpa 2 till mig. Tack!
Kan bara tipsa om att det finns en hel del roliga formar för den som vill ispowderfusa på ebay Håll bara koll på frakten så att den inte är jättedyr bara för att formen är billig. Enklast är det att helt enkelt välja o kryssa i free shipping-rutan men då blir utbudet mindre. Jag använder mig av detta om det nu inte är något specifikt jag letar efter för då brukar jag titta på allt, men hålla noga koll på vad frakten kostar. Ibland är det ju värt att ta frakten (betala för) o ibland inte. Det beror helt på vad man är ute efter.
Jaha, då slog köplusten till igen……men än så länge har jag lyckats låta bli att trycka på några knappar (men det är väl bara en tidsfråga är jag rädd).
He he - ja nog finns köplusten där alltid, för där finns ju så många roliga formar så någon kommer jag nog köpa på mig då o då.☺️😇😃 Får dock köpa en ny back att förvara dem i, för den gamla backen är helt full. Kanske vore dax o ta fram powdert o börja röra ihop lite igen o stoppa i frysen. Kliar faktiskt lite i fingrarna nu😃
o för den som inte orkar leta bakåt i förra tråden så lägger jag upp länken igen som Kissidor en gång i tiden tipsade mig om hur man kunde göra roliga former till att ispowderfusa med, för att ispowderfusa går ju också jättebra att göra i micron även om jag inte förnekar att det är mycket lättare att göra detta i fusingugnen, för där sintrar powdert ihop bättre o håller formen. I en hotpot får man ju sekundpassa för att det ska bli riktigt bra o där kan inte heller ispowderfigurerna vara allt för tjocka för det fungerar inte då, men väl fungerar tjocka figurer bra i ugnen.
https://www.glassartpatterns.com/proddetail.asp?prod=FreezeNFuse
Nu spammar jag ihjäl er ☺️ men jag vill bara visa två formar som ligger i min varukorg o som jag funderar på att köpa. Får se om jag gör det eller eller om jag bestämmer mig för att avstå. De har legat o korgen nu en tid, o får se om de finns kvar när jag får påfyllning i kassan igen den 18:e, för finns de kvar så slår jag nog till då😇 Det är den här o den här som ligger o väntar.
konstigt att det var kattmotiv ! 😉
Ja var det inte konstigt😇🤪
Jag borde kanske lämna tillbaks sambons plastkort iallafall, har "glömt" att lämna tillbaks det sen han överlät beställandet av fototältet åt mig. Har fungerat jättebra, använde det att beställa displayerna och gravyrpennan med och har för mig att det var något mer som också handlades på det kortet (men minnet sviker mig - kan inte komma på vad det var) Jodå Niwa, så fort jag får till något jag inte skäms för att visa upp ska ni få se bilder.
Vänta till du ser mitt första gravyrförsök!!!!
har ni fått era pennor???
nope men jag var sen med att betala tror det kommer i morgon ev.
hon skulle ta 28:e i går eller i dag tror jag hon skrev.
fast jag har hittat cernit lera att leka med så länge.
Ska vi starta en tråd med våra stapplande 1:a försök med i olika tekniker kanske så vi inte behöver "skämmas"🤪
Hälsa gärna på mig på Facebook.
ja alla kan väl behöva ett gott skratt….😂
Har inte fått min penna heller, räknar inte med den förrän nästa vecka. Tycker iden med en egen tråd för våra första försök låter bra - synd att man inte kan lägga upp anonymt….
En första försöket-tråd kunde vara kul:) Jag håller just på med mitt första chainmailleförsök… Ett par enkla örhängen. Och era första gravyrförsök vill jag hemskt gärna få se!! Fast det slutar väl med att jag också "måste" ha en gravyrpenna…
Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken
är det våra första försök med gravyrpennan vi visar, får du säkert inga "måste ha"-känslor….🤪
Ha ha, jodå, antingen för att jag tycker att det blir så fint, eller för att jag tänker "är det verkligen så svårt";) Men jag tror faktiskt att ni kommer lyckas bra, ni är ju duktiga på så mycket annat!
Jag tippar på att "måste ha" upplevelsen kommer från"kan det va så svårt"!
Tror ni inte att denna svanen - nr7 kan vara rätt fin som vas/skål/fat-dekoration? Vann den på en auktion så den blev ju 1£ billigare än som här på köp nu.
Den var en jättefin svan!
absolut…kan bli perfekt på t.ex. ett fat …
Ja o den känns som den skulle vara möjlig att göra i utrört glaspuder också o att t.ex få rosorna röda o svanen vit, så denna kändes som en vettig form o en rolig annorlunda dekoration😃
o så blev det jordgubbarna också som också känna som en form som borde fungera för powderis o kunna fungera som dekoration på lite olika sommarförmål eller hängen.. Katterna får ev. komma sedan men de här (svanen o jordgubbarna) känns mer användbara för en bredare "publik"😇😃
Oops trodde jag länkade i natt men glömde tydligen☺️ Nå här är jordgubbarna. - om den inte visar sig så gå till gardinen o klicka på strawberry.
Ja, helt klart har de många roliga formar här. Både svanen och jordgubbarna är läckra.
Ja men inte alla lämpar sig dock för ispowderfusning, men en del av dem borde kunna fungera o kul att få tag i lite annat. Fast funkar det inte så är det inte hela världen för dels håller jag på o bjuder på auktionerna o försöker få ner priserna mot köp nu priserna (jo det blir till att kolla mycket fram o tillbaka hela tiden, för jag är ganska glömsk ☺️) o dels så ingår ju frakten i priset o då är ju priset i sig helt ok speciellt om man jämnför mot vad det skulle kostat o ta dem från USA istället😮 så jag tar hem ett gäng nu o funkar de så kommer jag antagligen köpa på mig lite fler formar efterhand, för det är rätt kul att kunna göra 3D dekorationer av olika slag 😃
Såg nu på facebook att på warmglass har de tydligen haft en kurs i helgen just med att dels göra formar själv o att powderfusa figurer i formar o det är den typen av formar jag länkat till (jordgubbarna, svanen o kattformarna d.v.s. silikonformar) Så det bör alltså fungera utmärkt att göra glasfigurer från dem😃Ska i alla fall bli kul o testa lite sedan när de kommer o jo jag har tagit de båda kattformarna också😇