aceton på superlim?
Vad händer om jag häller aceton på superlim?
Nu har jag gjort det! få se om limmet släpper
Svarade inte av den anledningen att jag inte har en aning om vad som händer. Det borde vara så att vissa sorters superlim löser aceton. Andra sorter löser det inte o att det beror på beståndsdelarna i limmet. Har dock aldrig testat att försöka lösa lim med aceton så berätta gärna hur det gick sedan - om det funkade o gärna då också att du berättar vilken sorts superlim du använde.
Det funka inte:) jag hade använt loclite super glue
Pröva värme om föremålet tål det.
ibland kan man rädda metall delar från lim genom att koka eller att frysa (olika för olika lim)
Okej tack för tipset:)
Jag brukar ibland limma ihop två silverplåtar när jag vill fila dem exakt lika mycke. Jag brukar värma isär dem med gasollåga. Om du gör så ska du hålla bort huvudet från ångorna som bildas, de är inte roliga att andas in….
/Fredrik Lundberg
www.lenaochfredrik.se
Loctite själva rekommenderar aceton/nagellacksborttagningsmedel, men det har du ju redan testat…😮: http://www.loctiteproducts.com/remove-super-glue.shtml. Har inte testat själv. Har endast fått på fingrarna, och då "krattat av" så gott det gått.
Här är min hemsida.
Ta bort superlim på fingrarna brukar funka med vatten.

#2: Det finns inga olika sorters superlim. superlim är bara en populärbenämning på Cyanoakrylat ett lim som togs fram under Vietnamkonflikten för att limma ihop sår som annars lätt blev infekterade i det klimat som rådde där, det är därför den är så bra på att limma ihop fingrar.
Cyanoakrylat limmet är praktiskt när man behöver en snabb tillfällig fog men är inget att lita på i det långa loppet, det händer ibland att en detalj som "sitter som järn" direkt efter limningen en tid därefter är helt lös så vill man ha en fog som håller över tid bör man välja ett annat lim
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jo men det finns olika märken o Loctite har dessutom flera olika sorters superlim som de rekommenderar till olika saker, men visst då heter de ju i regel något mer men visst finns det olika sorter.

#11: Fortfarande samma lim men med olika tillsatser som gör att det är alltifrån flytande till gel och med olika applikatorer
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag skrev exakt som det stod på limmet och det stod inge mer
#12 Jo men det förändrar ju egenskaperna hos limmet trots att basen är densamma o därför kanske det fungerar att lösa någon av dem med aceton, andra fungerar att frysa eller koka o andra kan man slita med till döddagar för man får ändå inte loss dem o detta beror ju också på vilka material limmet är limmat emot (glas, metall, plast, feta plaster, papper, porslin m.m.). Så jo även om limmet då är samma så har det ändå lite olika egenskaper p.g.a. tillsatserna o därför blir det missledande o säga att alla är samma sak.