Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettannat-pyssel
Läst 1169 ggr
[rolnor]
2

Rubin/guld/platina

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har designat den här ringen i RhinoGold, jättekul program. Det är inte alls så svårt att lära sej. Jag är inte så bra på att avgöra hur stor en sten ska vara i förhållande till ringen men det finns ju inga strikta regler utan det är en smaksak. Jag är nöjd med inläggen av borstad platina som ger lite karaktär till ringen.

[rolnor]
1

Här är en annan variant, det är enkelt att byta metaller och stenar. Den här är med palladium/aquamarin

anki1
0

vilka snygga ringar. helt underbara.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Niwa
2

jätte fina ringar, men hur gör man om man vill gå vidare och göra en riktig ring av dem? lämnar man in bilden till guldsmed eller ska du göra dem själv??

Hälsa gärna på mig på Facebook.

[rolnor]
0

Tack!

Man skickar en fil till en firma som 3-D printar ut ringen utan stenen, då får man en modell av polymer eller vax som en annan firma gör en form av och sen gjuter dom smycket i den metall man vill. Sen får man montera stenen/stenarna så det blir lite guldsmide. Det är svårt att göra en ring av flera olika metaller som den jag har på bilderna så den kommer jag inte att gå vidare med. Stenar finns att köpa online men dom är såklart inte billiga om man inte väljer halvädelstenar.

[rolnor]
0

Den här liknar såna bilder jag har på kvällarna när jag ligger och blundar inför natten, en del pyssel att få allt rätt;

Niwa
0

Du kanske ska fundera på silverlera el liknande så du får ut dina desiger irl :-D

[rolnor]
0

När jag är nöjd med en ring ska jag få det utprintat. Jag förstår att det är lite tråkigt att det inte är IRL men det är bara en tidsfråga!

Niwa
0

tråkigt vet jag inte. jag vet bara från mig själv att bara jag fått en idé så skall jag helst ha ett färdigt alster klart helst igår 😉
fast vill man ha det i "äkta" dyrare material så gäller det nog att veta att hur man vill ha det.

[rolnor]
0

Jo, jag är också otålig, men jag behärskar inte det här området ännu, handlar om att lära mej mjukvaran som är komplex, samtidigt så försöker jag få in mina fantasier i smyckena lite vid sidan av. Det är dyrt med ädelmetall och stenar (självklart) så jag måste vara säker på att jag är nöjd. Jag kommer nog att skicka nåt till printning snart för att få en uppfattning om kostnad och lära mej även detta. Man kan köpa en egen printer men med dom krav som jag har på smycket så ligger dom på 30-50 tusen, MEN, jag fyller ju år i Maj ;)