Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterglasfusingsilverlera
Läst 717 ggr
kvaristan
0

Lim till glas

Bästa limmet till glas-smycken?

Artafale
0

E6000 - om du tänker på att använda för att limma på hängen och liknande.

Cessy
1

Ja E6000 använder även jag, men vill du ha ett miljövänligare alternativ så ska Loctite repair extreme fungera precis lika bra dock ska man inte använda det på transperant glas där man ser hänget igenom glaset för det gulnar med tiden. Fördelen med Loctite repair extreme är att den är lätt att få tag på för den varianten av Loctitelim finns i princip överallt där de säljer Loctite (t.ex Maxi, Eko, Ö&B, Clas Ohlson o.s.v.) Sedan är detta alltså ett betydligt miljövänligare alternativ o hälsosammare än E6000, Men det ska vara just Loctite repair extreme o inte någon av de andra  Loctites superlimsvarianter. 

Sedan har jag testat Loctite Glass också en ganska dyr variant då en liten tub bara innehåller 2 gram (Loctite repair extreme innehåller 20gram) men den funkar utmärkt att laga kristallglas med o limmet syns inte (blir helt transperant) Har dock inte haft det limmat mer än ett halvår så jag kan inte säga något om den långsiktiga hållfastheten eller om det gulnar på sikt men hitentills har det inte gjort det o håller finfint. Köpte min tub på Clas Ohlson o vet inte om den finns i fler butiker. Möjligtvis Ö&B för de har ett rätt stort utbud av de olika Loctite limmen.