Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: problemhörnan
Läst 1100 ggr
[[Månen@]]
0

Paypal? någon som kan?

Hej finns det någon här som förstår sig på paypal.se?

Hur sätter jag in pengar på paypal? eller är det smidigast att koppla mitt kort? hur kopplar man kortet och vad innebär det?, om jag kopplar mitt kort idag kan jag handla idag?

sanne62
0

enklast är att du kopplar på ditt kort. du "ansöker" hos paypal och sen, om jag inte minns fel, så tar det ett par dagar innan det är klart…MEN sen är det hur smidigt som helst att använda…

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

[[Månen@]]
0

okej så när jag betalar med paypal sen så dras det automatiskt från mitt kort?

mialycktman
0

ja jag har så och det är SÅ smidigt!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

[[Månen@]]
0

okej:).

Sen en annan fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med, finns på länken http://privatekonomi.ifokus.se/discussions/5339943d8e0e746630000026-tullen

Artafale
0

Införselavgifter som tull och moms betalar man när man hämtar ut paketet. Deklarationen är då gjord så du behöver inget göra (mer än att betala när du hämtar ut paketetSkämtar) .

[[Månen@]]
0

aha? trodde att paketet kom med posten som vanliga brev och paket? jag fick hem några mellandelar från kina för en månad sen som kosta 80kr och det fick jag ju hämta ut men jag behövde inte betala nåt?

om man måste betala hur mycket ska man betala då?

Artafale
0

Det kommer med posten men får lösas ut. Hur mycket det går på boerorr på vad man köper, på vissa typer av varor är det införeselavgift och sen är det moms på allt. Jag har aldrig åkt på att betala när jag köpt för några hundringar och har ibland fått igenom paket för betydligt mer. En del paket "slinker igenom" tullen om man har tur. Kan tyvärr inte ge dig ett bättre svar. Men räkna med att få betala minst 25 % på det du köper (inkl frakt) så blir chocken inte så stor i alla fall. Har du väl fått paketet i din hand lär du inte få någon mer räkning.

[[Månen@]]
0

frakten behöver jag väl inte betala två gånger?

Cessy
0

Nej men du ska räkna att om paketet åker i tullen så räknar de på hela försändelsens värde d.v.s. inklusive frakten o så bara för att tullen gjorde dig äran att ta ditt paket så tar de 100 kr för besväret. Jag brukar räkna 33-35% på paket från USA när jag ser varukorgen (kan alltså inte de exakta procentsatserna) o det brukar stämma ganska väl. Handlar det om småköp från ebay från Kina med omnejd så brukar inget hända för värdet på försändelsen är för lågt. Är det dock ett större köp o värdet totalt sett överstiger 500 kr så kan även sådana Kinaförsändelser intressera tullen.

[[Månen@]]
0

okej så borde jag göra små köp hos samma företag? tänkte handla för en 1200kr

Cessy
0

Vet inte om det lönar sig, för det där beror på vad frakten blir på vart o ett av paketen jämnfört med vad det blir om allt fraktas tillsammans o här vill jag eg. säga bu eller bä, för jag vet inte om 500 kr gäller inklusive frakten utan det där får du gå vidare o söka på tullverket för att se vad som gäller exakt.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

[[Månen@]]
0

Ja det stod 1300kr då skulle man slippa tull avgift men moms behövde man alltid betala

Cessy
0

Mm då blir det 25% + 100 kr då om det är under 1300 o att inte det man handlar omfattas av varor som kräver införseltillstånd.

[[Månen@]]
0

hur vet man om man behöver tillstånd då?

Cessy
0

Det fanns en lista inne på den sidan jag länkade till (en ny länk) över vilka varor som omfattades.

[[Månen@]]
0

det stod inget om vilka som va tillåtna

Cessy
0

Det står så här: "För att veta exakt vilken tullsats du ska betala måste du veta hur varan klassificeras enligt tulltaxan, det vill säga vilken varukod varan har. I kolumnen Varukod ser du hela eller delar av varukoden. En komplett varukod ska ha 10 siffor. För de varor där inte hela varukoden är utskriven kan resterande siffror variera beroende på till exempel varans material eller egenskaper. För att få hjälp med de återstående siffrorna kan du ringa TullSvar på 0771-520 520."

Det står inte specat i tabellen på vanligt förekommande varor vad pärlor o smyckesdelar kostar o det enda som står är Smycken o där är %-satsen på tullen 0-4%. Antar att du får kontakta tullverket o fråga för att vara säker på vad tullsatsen är på pärlor o smyckesdelar över 1300 kr. Kan vara att den är 0 men den kan ju också ha någon specad summa eller så varierar den beroende på materialet i smyckedelarna/pärlorna.

Men momsen kommer man inte undan o den är  25% o då omfattar den allt d.v.s. både varorna, ev. försäkringar o frakten o så då 100 kr för att de har hanterat paketet som de alltid tar ut. Sedan är det tydligen så att är det sammantagna värdet under 500kr (varan/varorna+ev.försäkringar+frakt) så bryr de sig inte, men överstiger det detta så ska man räkna med 25% + 100 kr på totalen så vet man vad man ska betala o är totalen under 1300 kr så slipper man i alla fall ev. tullavgift.

[[Månen@]]
0

okej, vissa säger att de inte behöver betala moms, att det är bara är ett stickprov? (om dom öppnar mitt paket, så ska jag betala moms men inte om dom inte öppnar det?)

Cessy
0

Tja ska man följa lagen så ska man momsa o def. måste man göra detta om man ska sälja det man för in o kör affärsverksamhet, men jo de tar inte alla paket o dels beror detta på summan o dels på att det är stickprov. Fast om jag tar glas från USA - oavsett om det överstiger de 1300 eller inte, så är det med 99% sannolikhet att jag får momsa o betala den där 100-lappen. Tar jag dekaler eller pärlor från USA, så är det 50/50.

Nu storköper jag aldrig från Kina (läs ebay) så jag överstiger inte de där 500 i totalen, för det är bara billiga små köp jag gör därifrån. Förr var vi däremot ett gäng som slog oss ihop o mer handlade på typ Pandahall o andra kinesiska shopper typ 2 ggr per år, men då delade vi pärlsträngarna sinsimellan o hade dem till vår egna smyckestillverkning. Det finns dock de som tar hem typ 50 strängar av en pärla o behåller 2 o säljer 48 o detta faller faktiskt under illojal konkurrans o har man då inte ens momsat pärlorna så är man def. på den olagliga sidan.

[[Månen@]]
0

okej, om jag har räknat rätt så kommer jag att få betala 800kr för frakt och moms, men jag tjänar ändå att handla från usa.. så tycker inte att det gör så mycket. Kommer inte att behöva köpa så mycket på ett tag. Jag handlar juh annars för ca 2000kr i månaden och får nästan bara damm egentligen, för typ ett eller två smycken senare så är pärlådan tom och jag säljer inget

Cessy
1

Jo huvudsaken att man räknat på vad det ev. kan komma o sluta på så att man har med det i beräkningarna o då vet om det ff. blir prisvärt eller inte o nu vet du ju det. 🙂

[[Månen@]]
0

.

Cessy
0

Nej det är det nog ingen som gör.

[[Månen@]]
0

hej igen:) nu har jag fixat ett visa kort och kopplat kortet, hur gör man när man ska betala då? kan man ta bort sitt kort från paypal sen om man inte vill ha det? 

tänkte ringa dom på paypal och fråga men dom har stängt nu

Cessy
0

Du väljer paypal vid checkout från butiken eller om det är ebay så väljer du att betala säljeren o lotsas per auto till paypal. Då får du logga in o väl inne ser du då varorna o summan du ska betala o längst ner ser du då summan omvandlad i svenska kornor. Är allt ok så klickar du på pay now (har för mig att det står så - det står i varje fall pay). o sedan är det klart.

Du får ett bekräftelsemail från paypal o där ser du transaktionen. Detta är ditt kvitto, men du kan också logga in på paypal när som helst o kolla dina transaktioner o även titta närmare på varje transaktion om du så önskar. Du kan när som helst ta bort det kort du anslutet till ditt konto o du kan byta kort om du vill det. Finns inget bekvämare sätt att handla på. Kanske t.o.m. lite för bekvämt☺️o så slipper du visa upp dina kontouppgifter på nätet varje gång du ska handla vilket man ju gör om man handlar med kortet direkt, så det är en väldigt bra säkerhetsåtgärd helt enkelt.

[[Månen@]]
0

Har betalat och det var enkelt:) men på order mailet stod det att jag hade betalat en summa och på mitt konto stod det att jag hade betalat en annan summa och på mailet från paypal sto det också en helt annan summa men det skilde kanske bara en tia mellan, men vad stämmer? ja asså den billigaste summan hade dragits från mitt konto ..

Cessy
0

Hm konstigt. Gjorde ett köp på ebay idag o då var jag uppmärksam på detta o det visades samma summa då jag betalade som på mailet jag fick sedan o det var den summan som drogs från kontot. Hade för mig att det brukade var så men ville vara säker. 

Varför du fått tre olika summer begriper jag inte, men det är ju den summan som dragits från ditt konto som är den viktiga, så det är ju den du bör rätta dig efter.

[[Månen@]]
0

ja, jag ska väl inte behöva ringa dom?

Cessy
0

Nä har de fått för lite så lär de höra av sig. Så jag hade i varje fall väntat o sett tiden an.

ommok
2

#26 Om du handlade via ebay eller något företag utomlands så kan de olika summorna bero på vilken kurs de räknar med, och den enda korrekta kursen är ju den som du får betala via paypal, då det är den växlingskurs som gäller. Den kurs företagen anger stämmer inte med bankens, utan det skiljer för det mesta en del. Paypal är din bank i detta fall, och det är de som avgör den för dagen korrekta kursen. Hängde du med… 🤪🤔😇

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.