Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterglasfusingsilverlera
Läst 3967 ggr
kvaristan
0

slipa smycken

Vad slipar ni med ,jag har inte råd att köpa en slipmaskin för flera tusen när jag bara behöver slipa bort vassa kanter  på smyckena ,det måste ju finnas något manuellt slippapper/kloss ? Har kollat på Biltema ,Hornbach ,baerhaus

kvaristan
0

Glassmycken alltså ,glömde jag att skriva

Cessy
0

Jo det finns, men om det är mer än lite taggigt så är det ett sjutusan till jobb att slipa för hand, men små taggar går ändå att göra. Det finns olika typer av slipsvampar. Cebex har det de kallar diamantsvampar - scrolla ner på sidan så ser du de 3 de har.
http://www.cebex.se/glasverktyg-c-66_362.html?page=3&sort=p.products_model&vat_disp=1

PMC hade förr men verkar inte ha det längre o warmglass har både diamantsvampar o filar o sicklestone
http://www.warm-glass.co.uk/tools-supplies-hand-grinding-and-polishing-c-177_161.html

Måste ändå säga att om du är fast i glasfusingen så visst är diamantsvamparna bra o ha. Jag har själv 4 olika (olika grovlek) o jag har filar också, men föredrar diamantsvamparna. Men om du tänker göra mycket cabbar så är en slipmaskin av något slag en ganska nödvändig investering. Jag skaffade min slip medans jag hade hot pot:arna o faktum är att skaffa en slipmaskin är nödvändigare än en ugn, för att kunna slipa o snygga till en form på en cabbe är livsnödvändigt om man håller på o fusa.

Det finns flera olika sorters slipa o många som är både fina o dyra, men man klarar sig långt med en enklare slip som typ den här:
http://www.warm-glass.co.uk/inland-kristall-2000s-glass-grinder-p-308.html
o eftersom den inte är så tung, så går det fint o få hem den från england för ca 270 kr (beror på vad pundet står i) i frakt o då kan man passa på o stoppa i lite glas också för fraktklassen är ju 2-30kg, så det kan åka med en hel del glas också. Vill man inte köpa större skivor så har de bullseyeglas i 2mm där de har små skivor d.v.s. 10x10cm, så kan man prova lite olika färger o få hem en del till vettigt pris.

Mmadeit
0

jag är lat är det stora "taggar" slipar jag med diamant slipstift till dremmeln…

kvaristan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tror ni om de?

kvaristan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller den?

Cessy
0

Ingen aning tyvärr, men det är ju bra priser. Hur de sedan är kvalitémässigt är en helt annan sak. Dock är de säkert ett betydligt bättre alternativ än diamantslipsvampar o så länge man bara ska slipa till taggar o lättare ojämnheter fungerar en dremel säkert alldeles utmärkt.😃

anki1
0

jag har små "juvelerarfilar dom köpte jag för en del år sen när jag gick kurs i silverlera. De kommer till pass här med. slipa av vireändar o pinnar som jag knipsat.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mmadeit
0

doxck bra att minnas det blir inte slätt /blankt där man slipat det måste sedan firefusas eller på nått sätt poleras för att bli blankt igen…

(hur man polerar vet jag ej)

anki1
0

Jag har även en polersten av vilket sten kommer jag inte ihåg. Det var ett tag sen jag gick kursen. drömmer om att få möjlighet att gå steg 2 osv. kanske tom lära mig glasfusing.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk