Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 840 ggr
[[Månen@]]
0

säljer mest?

Vart får ni era smycken mest sålda? Får panik snart, har klara smycken som ska säljas och pengar som måste in. Vart??? Etsy va tydligen inget?

Cessy
0

Jo etsy är något om du orkar promota o jobba in dig på forumen o se till att komma in i gemenskapen, men då krävs det också att du är aktiv o även för fram andra , för att de i sin tur ska vilja föra fram dina smycken.

Jag säljer ärligt talat väldigt lite smycken. Det är mest till vänner o bekanta o på beställningar. Använder även min frissa (Hon har smyckena  i frisörssalongen o de smycken som säljer de säljer o sedan tar jag hem de som inte sålt. Hon får 25% på de smyckena hon säljer) till att ha smycken hos, men där är absolut ingen stor omsättning. 

Förr hade jag även en del smyckesparty. Att jag åkte hem til någon som bjudit hem några vänner/arbetkamrater o denna stod alltså för "lokal" o fika. Jag gav altid extra rabatt till den som hade "smyckespartyt", men man kan också göra så att man istället ger vaärdinnan ett av de smyckena hon köper o resten får hon betala fullpris för.

En del skickar sina smycken med släkt/vänner så får de ta med dem till sina jobb. (också mot att antingen får de en viss rabatt på de smyckena de själva köper eller så får de %-på det de säljer.) Några använder säljgrupper på fb, men jag vet inte om de lyckas sälja något direkt där o själv har jag inte brytt mig.

En del säljer på marknader o jag har stått på några, men tycker att det är alldeles för random om man säljer eller inte o är massvis med jobb som i bästa fall man i alla fall får ihop till bordshyran + lite vinst, men det är tveksamt om man får ihop så mycket pengar att man eg. känner att man verkligen tjänar på det o får betalt för allt jobb man lägger ner.

Sedan ska man i o för sig inte underskatta värdet av att synas o att man gör folk medveten om att man finns vilket ju kan leda till framtida köp o vill man synas så är ju marknader en bra grej.

[[Månen@]]
0

okej.. lät segt men skulle kanske kunna sälja via någon butik??..

Cessy
0

Jo det kan gå. En hel del butiker vill dock att du har f-skattesedel för att du ska få sälja hos dem o oftast säljer de mot provision o den ligger i regel mellan 25-30% (vissa tar mindre andra tar mer) o att de inte köper in kollektionen av dig - utan du lämnar in smyckena o det som säljer det säljer o restan tar du hem igen efter en viss tid.  Du får gå runt o visa dina smycken o se om du får napp.🙂

[[Månen@]]
0

F-skattesedel? vad är det för något? jag behöver inte skatta än då jag ligger långt upp på plus sidan eller minus sidan eller vad man ska säga, jag har handlat mer än vad jag troligtvis någonsin kommer att sälja, vill bara bli av med det jag har färdigt och sen är jag färdig med säljandet

Cessy
0

Har inte att göra med det utan är att du registrerat ett företag o detta för att butiker ska kunna sköta bokföringen korrekt. Man behöver inte gå med vinst o behöva skatta för att man har ett registrerat företag, men man ska då reovisa både såväl inköp som försäljningar. Det händer faktiskt att skattemyndigheten också går runt o kollar på marknader om säljarna har f-skattesedel. Detta för att det då är en garanti att man åtminstone redovisar eller kan redovisa sina utgifter kontra inkomster. Det handlar alltså inte om att man måste gå med vinst.

Niwa
1

Jag säljer väldigt minimalt,försöker locka släkt och vänner att köpa och sedan få dem att tala om för sina vänner vart de köpt sina smycken (dvs hos mig). sedan kan jag få någon enstaka förfrågan från FB, kanske ett per år så det är inga mängder. Däremot har jag MASSOR  av smycken att ta av om jag skall på kalas 😃

Hälsa gärna på mig på Facebook.