Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 1021 ggr
[[Månen@]]
0

Vad för låsning?

Tips på avslut till halsband som inte innehåller metaller, vill inte ha någon metall av något slag i mina smycken, det ska bara vara tråd och pärlor. jag håller just nu på med ett halsband som jag inte bara kan trä över huvudet och behöver då ett lås av något slag men hur fixar jag det utan metall lås?

SaGas
1

Hade underlättat med en bild på halsbandet. Men kanske någon större pärla som knapp el nåt?

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken

[[Månen@]]
0

det är ett enkelt med pärltråd/nylontråd som ska sitta nära halsen

Cessy
3

Jo men på ena sidan kan du ju ha ett par tre pärlade öglor (sydda öglor med pärlor på tråden) ungefär som liggande 8:a om du nu vill ha två öglor - beror på om du vill ha förlängningsmöjligheter eller inte om du ska ha mer än en ögla.

Sedan använder du en knapp eller en pärla för att kunna trä igenom öglorna så att de fungerar som lås eller så pärlar man en stav så att det blir som ett pärlat toggleslås.

Niwa
0

jag använder pärlat lås eller knappar till lås om det skall vara metallfritt

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Veda
1
[[Månen@]]
0

Ja okej men jag vet inte hur man gör öglorna? Vill ha två eller tre

Cessy
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den allra enklaste varianten är att du trär många pärlor på en avslutet av halsbandet, så långt som halsbandet ska vara. Sedan fortsätter du o trår några pärlor på tråden o där det är en lagom ögla går du in i en eller två pärlor (seed beads av något slag) o ska du har flera öglor så fortsätter du ner bredvid tråden o återigen in genom några pärlor på första tråden där öglan bli lagom stor. Så att de två öglorna ser ut som en liggande åtta o ska du ha fler öglor upprepar du detta. Sedan går du in o säkrar allt o slåt ett par knutar i själva halsbandet o sedan går du upp igen med tråden genom dina pärlor o sedan ner igen o du bör förstärka i alla fall 3-4 ggr. 

Detta är den enklaste varianten o du kan göra öglorna av någon kraftigare variant. Tror du kan hitta olika varianter o förlag på pärlade avslut om du söker på You Tube. Här har du en tut o det finns säkert många fler.

Cessy
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Denna video visar tre loopar/öglor men också hur man gör blomlåset o sunflower, men du kan ju spola fram o se hur hon gör öglorna om du inte vill se allt annat. Du kan som sagt var säkert hitta många olika typer av pärlade låslösningar på You Tube