Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettmedlemsgalleriet
Läst 8985 ggr
Artafale
2

Artafale forts 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, då vad en tråd till full

den förra hittar du här :http://smyckestillverkning.ifokus.se/discussions/5197fdce8e0e74777a000cbe-artafale-forts-1?4d7123cfb9cb4621410441c7-1

Jag inleder denna som jag slutade den förra men problembarnet galler / corall lyktor.

Klart nöjd med formen när jag nu helt enkelt inte lyckas få till "corall". Började med ett brun/vit/klart glas som jag inte hade tillräckligt av 😞så det fick bli lite lila också (för lila är väl aldrig fel🤔?) 

690 grader / 20 min, 12 cm och 6 strängar.

Artafale
3

Grönt kan säkert vara skönt men icke att jag tycker det om dessa men formen är det inget fel på.

690 grader i 25 minuter, 12 cm och 6 strängar.

mialycktman
0

De gröna är jättefina! Gillar!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

sanne62
0

fina alla 😃

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Gosa
0

Jättefina!!! men vad gör du med alla lyktor?? Är det stor efterfrågan på att köpa dom eller har du hela huset fullt nu 😉

Annicka.C
0

Jag gillar de gröna jättemycket😃men de första ser inte så bruna ut…mer grå/svarta men kamrorna brukar ju luras ;)

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Artafale
1

Tack tjejer, även om jag inte är säker på att jag håller med dig mialyktman😉.

Gosa, jag har fått sålt så det jag har i lager har "betalt sig"  men har fått order om att "lagra" av min äldsta vän (skrek ihop i barnvagnarna) för hon vill stå på julmarknad med mig och dottern. (har inte godkänt detta än men att det blir lyktor tills / om jag får till corall lyktor kan jag leva med)  Sen är det givetvis några som vill ha de färger jag "sålt slut på" så jag har några "jag måste göra" också men det är ju inte alls lika kul.

Cessy
0

Både de första brun/klar/lila o de klara/gröna är ju jättefina i formen o om du ska stå på marknaden så stort lycka till!👍😃

anki1
0

De var så fina allihopa

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Artafale
0

Tack🙂!

Jag är inte så där jublande glad över att stå på marknader men lovade i ett svagt ögonblick efter massiv övertalning att "visst kan vi göra det". Annars är min erfarenhet av marknader att det är kallt (ja, jag tillhör ju dom som fryser när termometern går under +25C).

Artafale
1

Fick ju en ☝️ igår när jag såg Cessys snölyktor. Är lätt irriterad över att jag är så trögfattad😟 men jag fick ju ett gäng lyktor på vägen. men visst det har sin tjusning att närma sig målet efter lite slit.

Funderar nu mest på vilken färg jag ska göra nästa kvartett i och om jag ska höja temperaturen eller tiden med 5 då🤔?

Här är resultatet av första testen😃. 675 grader i 15 min 5 strängar.

sanne62
0

najs! 😃

Cessy
0

Nej men titta! Nu har det ju blivit jättefina korallyktor😃 Fast jag hade inte höjt tempen i nästa fusning utan ökat tiden till 20 min o blir det sedan inte tillräckligt så hade jag höjt tempen nästa gång med 5 grader.

I min ugn går just nu 3 system96 o 1 bullseye på 655 grader o 20 min. o jag kollade ett par gånger för  jag var ju nervös för att det skulle bli för mycket. Bulleye körde jag ju sist på 655  (islyktorna)så där visste jag att de blev ok o där var ju 660 lite mycket så då får 655 räcka, men jag körde 650 förra gången på system 96 o tyckte de blev lite för kompakta, så jag ville testa 5 grader högre. Ska bli spännande sedan o se om de blev bättre nu.

Artafale
0

Jag håller tummarna givetvis!🙂. Blir ju supernyfiken på vilken skillnad du får på bullseye/96 med tanke på Ceramas kurvor för bortsett från vad dom anger förväntar jag mig en tydlig skillnad. Men då kanske inte denna typ av lyktor är det bästa testet, de uppför ju sig lite som de vill om de bara så får aningen lite för mycket värme och var den gränsen går återstår ju att lista ut.  

En sak som ju faktiskt är riktigt bra nu är ju att även jag har fått gå ner i temperatur. Hade jag slumpat som vanligt hade detta blivit en rejäl krasch, det är jag säker på. Alltså är det formen det handlar om och då främst att det sticker ut lite flikar vill jag påstå🤦‍♂️ och eftersom du har mer erfarenhet av korall än jag lyssnar jag givetvis på rådet och ändrar tiden 5 minuter till att börja med👍. Hade det inte varit för att jag klantade mig en del i skärandet igår skulle jag satt igång igen men det är så bökigt att limma med fingrarna fulla av plåster😞.

Cessy
0

Hm nej visst töjde sig S96 mer än bullseye på 655 men samtidigt var ju bullseyeglaset ett irid-glas o de är ju hårdare o vassare än vanliga glas o töjer sig inte på samma sätt. Det som dock var helt klart var att när jag fullfusade pattorna på 800 för främst S96 skull så mådde bullseye iridglaset väldigt bra av det o det var bara en sänkning på 3 grader (är alltså accordian irid clear - vinterlyktorna) så marginalerna för att få olika effekter är små. Men det går alltså inte o dra några slutsatser om skillnader just p.g.a. att bulleyeglaset var irid, så jag får återkomma när jag kört mer ett vanligt bullseye glas på 655. Dock tror jag faktiskt att s96 borde tåla 660. Får testa några lyktor på 660, men jag vet ju att bullseye blev väldigt krokiga på den tempen, så jag vill först testa vanligt bullseye på 655 innan jag plockar upp dem ett steg i temp igen - ja om jag nu gör det.

Nu har jag tittat på dina lyktor igen Artafale o jo du har nog rätt att de faktiskt klara 5 grader till. De borde inte krascha av det för så uttöjda är de inte. Skönt o höra att jag inte är ensam om att skära mig på glaset, för man ges ju väldigt många tillfällen att göra detta när man skär till en massa stripes😉

Artafale
0

Två av dessa korall lyktor finns nu inte längre i min ägo🙂.

Jag satser på att höja 5 grader istället då, har en förhoppning att jag ska kunna avlägsna några plåster i kväll och att jag då kan göra en ruch vid skärbordet.

mialycktman
0

snygga!

Lyckomia 

Cessy
0

Grattis till försäljningen!👍😃

Kan säga att nu när jag skärskådat de två lila-klara som jag körde på 650 jämnfört med de två jag körde på 655 så är där i princio ingen skillnad mellan dem som är synlig för blotta ögat. Så Nästa omgång system 96 som jag kör ska def. upp till 660 nästa gång.

När det gäller bullseye så funkar iridglad på 655 men jag ser på de båda jag blandade iridglas med "vanligt bullseeyeglas" - där har det vanliga bullseye glaset runnit rätt bra, så frågan är om det ska vara 655 eller 650 om det inte är iridglas🤔 Får väl testa vanligt bullseye glas sedan så småningom, men mina vinterlyktor i iridglas kommer jag i alla fall forstätta med 655, för där funkar den tempen😃

Artafale
0

Jag tror att när glaset uppnår en viss temperatur så förändras egenskaperna långt över min fattningsförmåga. Innan det når den temperaturen rör det sig hyfsat snällt och kontrollerbart men när man kommer över den temperaturen så går det fort.☝️🤦‍♂️🤔 Ungefär som en glasstrut en högsommar dag. Först, fast och fin (-grader), no problema, sen mjuk och gosig och fortfarnade hanterbar (få - grader) för att där efter förvandlas till ett rinnande litet helvete som kladdar ner allt och alla (+1C). 
Frågan är i så fall - vid vilken temperatur "skenar" bullseye/96?

Annars har jag haft en bra glasdag. Hade gjort ett minnesfat till en jobbarkompis som avtackades idag och han blev jätteglad! Hans dotter som var med frågade om jag gjorde mot beställning och ville ha kontaktuppgifter och det var ju om inte annat smickrande. Sen fick även andra paret i #10 en ny ägare.

Ja, nu har jag nya skärsår på fingrarna och 4 nät i ugnen, bör kunna läggas på en slump när jag vaknar i morgon.

Artafale
0

Tack Mia, Sanne och Cessy, glad att ni tycker om dom men oförskämt av mig att inte tacka innan jag utvecklar, ska försöka bättra mig 😞.

Cessy
0

Mjukglassteorin låter precis som det stämmer in på lyktorna. 

Ska bli spännande o se dina nya lyktor sedan. Idag har jag inte ens haft en chans o peta på glas. Hoppas jag hinner skära lite i alla fall imorgon.

Artafale
1

Jag höjde 5 + 5 av någon outgrundlig anledning när jag la dessa på slump (dvs, 780C i 20 min). Inte alls missnöjd med det beslutet men funderar på om jag ska våga mig på att höja till 785 i 20 minuter nästa gång eller om det är att utmana ödet. Känner att jag gärna vill hitta temperaturen när lyktorna skenar och där är jag ju inte än.

Petrolium blått har jag för mig färgen kallas och klarglas .

sanne62
0

jättefina…och färgen är underbar : )

Artafale
0

Tack Sanne 🙂

Annicka.C
0

Jättesnygga!! Tja det e väl bara att testa på ;)

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

mialycktman
0

härlig färg!

Lyckomia 

Cessy
0

Jättefina o dessa är de mest coralliga du har fått till. Jo jag hade testat 5 grader till men jag hade def. inte förlängt tiden o jag tror att du gör klokt i att passa o kollla vid 10 o 15 min. så att du snabbt kan stoppa det om det visar sig att detta är den kritiska tempen.

Artafale
0

Tack Mia, Annicka, och Cessy🙂 jodå, här testat det. Nästa gäng ligger nu i ugnen och de ska få 5 grader till, och nu förväntar jag mig att nå "rinn" punkten. Han använt orange och gråtrans. och klarglas så vackra lär dom ju inte blir oavsett form så detta glaset blir perfekt att testa med.  👍

Artafale
0

Fegade lite så jag höjde 5 grader men drog ner temperaturen 5 minuter. Blev i princip ingen skillnad i form mot de i #21.  Nästa omgång ska vara klara för slump i kväll, men de får gå i på samma tid / temp som dessa för de är lila och de vill jag gärna ska bli OK😉

Artafale
0

Ja, även de lila blev jämna och fina på samma temperatur. I kväll läggs nästa 4 på slump och då blir det + 5 grader. 👍

Cessy
0

Då är du nu uppe i samma temp som du slumpar de vanliga lyktorna eller?

Artafale
0

Nej, ikväll blir det 785 och det är 5 grader lägre än normalt men jag närmar mig helt klart normal kurvan. Jag förväntar mig nog ingen krasch men att jag får väldigt olikformade lyktor (skeva) denna gången🤪. Hur som helst är är dessa nät röda och gröna så det är inte hela världen om det inte blir bra🙂

Cessy
0

785??? Antar att du slant på tangenterna eller?😉

Artafale
0

Ja, helt klart ska det va 685🙂

Artafale
0

685 C i 20 minuter gav jämna lyktor som är snarlika i formen med #10.

Jag konstaterar därför - det händer inte mycket mellan 675 C i 15 min jämfört med 685 C i 20 min. 🤓🥵. Ja, ja, nästa försök får blir på vanliga slumpkurvan då men det får bli om någon dag eller två🙂

Cessy
0

Tja vanlig kurva har jag ju redan testat med i min ugn o då var det katastrof o 20 grader lägre med bullseye går, men 25 grader lägre ger mer jämnare o inte fullt så vilda lyktor, men sedan skiljer det mellan olika färger o coating men det är väl ändå där i spannet 20-25 grader lägre som mina bullseyelyktor hamnar.

System 96 krachade också på sin vanliga kurva, men 20 o 15  grader lägre ger förvisso mer jämna lyktor, men jag tror det kommer räcka med 10 grader lägre o beroende på hur dessa 10 grader lägre kommer se ut så testar jag kanske sedan även 5 grader lägre, men det beror ju som sagt var på hur testet på 660 utfaller😉

Fascinerande hur olika våra ugnar är Artafale, men också hur annorlunda det faktiskt är mellan bullseye o system 96 när det gäller just dessa gallernätslyktor/corallnätslyktor. Tänker på Cerama som rekommenderar samma kurvor för både bullseye o system 96  o det får jag ju verkligen inte o stämma o dessutom tycks det snarare vara så att ju lägre temp man använder destu större är skillnaden i topptempen för att få samma resultat med dessa båda glas.

Skillnaden mellan våra ugnar visar ju också på att man aldrig kan generalisera o att var o en kan behöva justera sin topptemp en hel del beroende på vilken ugn de har. Jag är ju van vid att det skiljer ca 10 grader mellan våra ugnar men här får vi ett helt annat resultat. Önskar bara att jag visste varför🤔

Artafale
1

Ska vi skriva en bok när vi förstått vad vi gör och varför det blir som det blir?

Cessy
0

Ja du så som vi testat, så hade det ju i varje fall varit värt en längre artikel 😉😃

Artafale
1

Uppenbarligen är mitt ugnstroll på semester🙂! Även idag med 690C i 20 minuter blev det fina lyktor. Kan inte påstå att jag ser en skillnad i form på dessa lyktor med tanke på temperaturen, snarare blir jag mer och mer förvirrad.

Orange-grå-klar - 685C i 15 min

Lila-lila-klar - 685C i 20 min

Rosa-lila - 690C i 20 min.

sanne62
0

fler snygga lyktor ! 😃

Artafale
0

Tack Sanne🙂

Lär väl sluta med att jag har ett berg stående innan jag testat klart eller gett upp🤔

Cessy
0

Nä där syns ingen skillnad. Varför kraschar mina på lägre temp om du kan köra dina på vanlig lyktkurva??? Fast lyktorna är ju jättefina o klart att du ska vara nöjd Artafale, men jag önskar att någon kunde berätta för mig varför jag måste köra lägre än min normala lyktkurva o varför de krachar innan jag ens kommit i närheten av normal temp.🤔🤪😢

Artafale
0

Jag fattar heller ingenting, det finns ju ingen rimlig förklaring😭 Djävla lyktor rent ut sagt. Men, jag har haft mer tur än du, dels har jag ju kunnat köra på min normal kurva men varit försiktig efter dina erfarenheter vilket i alla fall gjort att jag fått fina lyktor (om dock utan rinn😉) och inte kraschat mer än två (ja för två fick jag ju sålt trots kraschen 🤪)

Annicka.C
0

Snygga!! Skönt att han tagit semester ;) hoppas han flyttat för gott!!

Mvh.Annicka

mialycktman
0

Coola!

Lyckomia 

anki1
0

återigen fina lyktor.

Artafale
0

Tack Annicka, mialycktman & anki1🙂

Ja, Annika jag hoppas han den hittat ett bättre hem och håller sig borta😉

I natt körde jag 2 kuvertlyktor som jag hade en akut beställning på och passade då på att köra två korall lyktor samtidigt (i irr. klarglas) och jag tror aldrig jag fått så jämna kuvertlyktor och de två andra blev också bra. Jag behövde m.a.o inte ha sänkt värmen när jag kom på hur jag skulle få till korall stuket🤔men det var ju inte helt fel att göra det för nu vet jag att det inte händer särskilt mycket med glaset mellan 675- 690 grader🤦‍♂️

Artafale
0

Så här blev de jag gjorde i irr. klarglas. Tyvärr tar blixten bort skenet från lyktorna😕

sanne62
0

jättefina 😃

Cessy
0

Men å andra sidan så framhäver blixten det iridiserande skenet i lyktorna o lyktorna ser jättefina ut. Vintrigt isigt glittrande🙂

Är det alltså detta glaset? http://www.cebex.se/gskivairidclear-p-2084.html?cPath=66_67_315

mialycktman
0

super!

Lyckomia 

Artafale
0

Tack sanne; mialyktman & Cessy, Ja Cessy, det är det glas jag använt!

Artafale
0

Ja, lykt tillverkningen pågår och senaste testet var att göra blå (av samma glas även om det sitter lite olika) i full och tack fuse variant. Gjorde 4 av varje och skevheten blev det ingen skillnad på oavsett full eller tack. Jag körde 685 i 20 minuter. Tror dock de blir aningen jämnare utan att för den skull ändra i formen om jag sänker 5 grader. Blir att testa 🤔

Men jag blev plötsligt osäker på vilken sort jag gillar bäst, vad tycker ni?

Artafale
0

Gjort ett nytt gäng röda också som blev så här

mialycktman
0

fina!

Lyckomia 

sanne62
1

alla är fina men jag känner mest för de som är lite rundare i topparna 😃

Cessy
0

Jag tycker båda sorterna har sin charm o de tilltalar också olika, så jag tror inte det är fel att ha lite av båda sorterna. Personligen kan jag inte välja för det beror både på hur glaset blir o hur färgerna hamnar. På min ena bänk står en tackfusad o en fullfusad, så jag har de båda sorterna bredvid varandra o störs alltså inte av att de är olika för båda har sin skönhet. Dina lyktor är jättefina - allesammans🙂

Artafale
1

Tack tjejer!

Jag gjorde nät i irr.glas och fullfusade 2 med irr.sidan upp och två med irr.sidan ner. Vet ju att detta glas beter sig annorlunda beroende på hur det vänts men har inte riktigt tagit in det. Skivorna med irr.sidan upp såg tackfusade ut efter fullfuse. Slumpade sedan de med irr sidan upp så irr sidan kom ut och tvärt om med de andra. Har sänkt temperaturen till 680 grader (20 min) eftersom jag får mycket jämnare lyktor då. Tänker satsa på det ett tag och förtränga  hur fina de kan bli med visst rinn för där har jag noll kontroll🤪

Cessy
0

Båda två är jättefina, men vet inte om det är en fotogrej för glaset ser mycket glittrigare ut med annat djup i i den högra lyktan Dock är båda jättefina🙂

Artafale
0

Tror det beror på att det irriterande är inåt på den högra, är mest en fotograf vill jag uppstå men det blir ju viss skillnad ! Gör nu likadant med rosa/klar för sätt se om det uppför sig PP:s samma sätt.

Cessy
0

Jaha så klart iridglas blir så fint vänt? Har bara vänt färgat glas o då försvinner ju mycket av den iridiserande effekten men klarglas vann ju på detta. Hm ska försöka komma ihåg detta, men jag glömmer säkert det igen☺️

mialycktman
0

fiina!

Lyckomia 

Artafale
0

Tack mialyktman!

Iriserande är ju lite som dicroiskt, dvs, det får en annan effekt med klarglas på och är det med klar bas, så kan man ju använda det "upp och ner" och får då klarglaseffekt utan klarglas. Har haft en tendens att köpa på mig iriserande glas i alla färger men inte alls använt det särskilt mycket när jag gjort smycken så nu använder jag det till lyktorna istället. Nu får jag nog ta det lite lugnt ett tag för klarglaset är slut och Cebex brukar ta lite tid på sig att leverera😕. Men jag har ju fortfarande lite nät som ännu inte träffat ugnen och sen kanske jag kan förverkliga tankarna om vad jag ska göra med allt spill jag fått när jag tillverkat dessa lyktor😉.

Artafale
0

Har idag plockat ut de rosa och konstaterar att 680 grader i 20 minuter är en perfekt temperatur för att få jämna lyktor och att det rosa iriserande beter sig som det blå, dvs blir som tackfusat om det får ligga uppåt.🙂

Cessy
0

Vad bra att du hittat en bra temp som verkar fungera så pass bra o rosa iridglas låter ju vansinnigt lyxigt. 😃

Artafale
0

Det är det enda rosa, transparanta glaset jag hittat i 96 sortimentet och rosa är ju en "måste" färg. Men du har rätt, tror det är det av de dyraste glasen (borträknat dicrot då) men jag köpte en helskiva en gång när jag av någon anledning kände mig rik (skattepengar eller så) och det kändes bra att använda lite av den till lyktor!🙂

Kommer att hålla kvar vid 680 grader när jag slumpar lyktor, hoppas och tror att även kuvertlyktorna blir jämna då men det återstår att se🤦‍♂️

Artafale
0

Som ni ju vet håller jag på att bygga till huset för att få en egen plats till mig och glaset. Numer har jag ett helt oinrett rum på 23,5 m3! Utsidan är så gott som klar så när som på stuprännor (ja, den är även blå som resten av huset - nån som förvånas över att jag bor i ett blått hus?)

Nu börjar det med andra ord bli dags att inreda insidan och eftersom jag redan hunnit sprida ut mig, ja jag tog ju chansen när jag fick väggar och tak  + ett bord 2 x 1,2 m som sambon nog mest köpte på loppisen för att kunna stå på när det blir dags för inner taket.

Har ju samlat på mig lite glasmontrar, skåp mm men idag blev jag nöjd, 6 ställ för LP skivor anlände hem - satte en 30 x 30 skiva i för att illustrera vad jag ska ha dom till. Tror det blir mycket bättre överblick än det blir i den gamla stereobänk från 80-talet som jag använder idag

Cessy
0

Kanonställ att ha till 30x30 skivor. Hur förvarar du 60x60 skivor? eller skär du ner 60x60 direkt? Vilken lyx du har sedan när rummet är klart *ser lite avundsjuk ut*☺️😉😃

Artafale
0

Ja, det är en dröm som förverkligas när rummet blir helt klart. Lite lyxigt nu också men eftersom jag vet att jag måste röja ut när innerväggar, golv och tak ska på plats så har jag ingen ordning utan sprider mest ut mej.

60 x 60 skivorna står nu lutade mot en vägg (har inte så många) och jag funderar på hur jag ska lösa lagringen av dessa sen. Hoppas att sambon kan komma på en kreativ lösning för på något sätt måste de ju lagras.

Någon som har en smart ide?

(idag vill uppenbarligen inte smileys leka med mig)

sanne62
0

ser fram emot bilder när du har fått klart i ditt lyxarbetsrum …..😃

Niwa
1

vad kul m eget rum att husera i.
skulle man inte kunna göra ngt liknande till 60*60 som till 30*30 fast i playwood o träribbor

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Artafale
0

Lovar att fota vilt när mitt rum blir inrett och klart.

Tack Niwa för tipset, ska presentera iden för sambon!!

Cessy
0

Jag har också mina 60x60 lutade mot väggen bakom ugnen o det är ingen bra lösning. Mina 50x40 Bullseye skivor förvara jag däremot i ett par backar http://www.granngarden.se/product/f-rvaringsbox-smart-70-transp- o sedan lägger jag en sådan här DVD matta i backen http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10105370/ så att skivorna står separerade från varandra o bättre fördelar tyngden + att de inte kan glida + att det blir lättare att bläddra bland skivorna. 

Nej jag har inte jättemånga stora skivor, men även mindre skivor förvarar jag i andra hammarplastbackar o även där har jag cd eller dvd-matta i backen så att jag lättare kan bläddra mellan skivorna.

Artafale
0

Backarna har jag några stycken av men numer är de ockuperade av formar, ja, sambon jobbar ju delvis på en loppis och de brukar i värsta fall ta 10-20 kr / st så jag upprepar, vill någon ha  -  skicka mig ett pm ). Mattan ska jag helt klart kika vidare på. Samnbon tycks ha fundera vidare på din ide Niwa, men har lagt till någon typ av topp stöd.

För övrigt går jag på sparlåga just nu, väntar på leverans från Cebex eftersom jag mer eller mindre har slut på klarglas. Hoppas kunna hämta imorgon isåfall och då blir det nog skärsår igen

Niwa
0

ja det tänkte jag också så att de inte slår i varandra

Artafale
1

Jag hade förlikat mig med tanken att stå på en julmarknad tillsammans med väninnan och hennes dotter. Överlät ju bokandet till dem och hade väl någonstans långt inne i hjärtat ett hopp om att det skulle rinna ut i sanden (ja, jag är ingen säljare). Men nu är det bokat och klart, de tre kommande lördagarna ska jag få se Bohuslän! Med tanke på mitt lokalsinne och oförmåga att läsa karta lär jag nog få se en hel del - min GPS brukar heller inte vara till någon större hjälp, den säger mest att jag ska göra en laglig U-svängSkäms

sanne62
0

ohh…hoppas det går bra för dig 🌺… själv ska jag stå på en julmarknad i morgon…😃😊

Artafale
0

Tack Sanne, håller tummar och tår att du får rätt personer på din marknad så du får sålt braGlad

sanne62
0

håller tummarna för dig också 👍vad tänker du ta med att sälja?

lyktor är givet men vad mer ?

Artafale
0

Smycken! Har en hel del både ringar och hänge som jag tycker är helt OK. Återstår att se om nån annan också tycker detSkämtar

Cessy
0

Hm det framgår inte riktigt när du ska stå Artafale, men oavsett vilka helger - så lycka till o hoppas både du o dina kompanjoner får sålt riktigt mycket 👍

Artafale
0

Tack Cessy, behöver all uppmuntran jag kan få. Det blir de tre kommande lördagarna vi ska till olika ställen som jag förstått det.Galen

Snyblet
0

Hallå där! Jag avskyr också att sälja mina alster :( Har bokat in mig på en liten julmarknad på måndag och sitter här och undrar om jag inte ska låta bli att åka dit. 

Så, lycka till Artafale! Må vi sälja massor med glasbitar till alla hugade spekulanter!

Kram!

Artafale
0

Klart du ska åka dit och Drott lycka till!

Artafale
0

Efter föra helgens marknader hade jag ingen som helst lust att åka iväg igår till årets sista! Men, hade ju redan betalt bordshyran så jag tog mig i kragen och åkte dit! Förra söndagen kryllade det av folk men inte många som ens tittade åt mitt håll! Igår var det inte särskilt mycket folk men ett helt annat intresse och köplusten! OM jag någon gång i framtiden ställer mig på marknad igen tänker jag undvika de där det säljs mat i olika former! Påstår (rätt eller fel) att det går mycket bättre om man slipper konkurrera med ärbarheter!

sanne62
0

vilken tur att du ändå åkte iväg igår då, för jag tolkar det som att du fick sålt mycket. grattis ! 😃

ja du har kanske rätt angående matkonkurrenter men det är svårt att hitta marknader utan ätbarheter, sommar som vinter….

då får det bli rena hantverksmarknader/mässor.

Artafale
0

Tack Sanne! Ja igår gick det bra, fick sålt klart mer än jag hoppats på (nu var ju i och för sig  förväntningarna låga med tanke på förra helgens katastrof men åkte därifrån med ett leende). Marknaden igår var en ren hantverksmässa (ok, ett bord sålde äggost och brynost men de var de enda som hade ätbart bortsett från cafeet) och att konkurrera med broderade / virkade dukar, stickade tröjor och prydnadsföremål som tomtar var klart lättare tycktes det. Då kan det nog vara värt att leta reda på de rena hantverksmarknaderna, för att stå en hel dag och knappt få ihop till hyran / bensinpengarna lockar inte alls. Hur som helst har de 3-4 marknader om året på detta stället så jag kan nog tänka mig att beställa bord till nästa marknad där.

Cessy
0

Grattis Artafale!😃 Jättekul att det gick bra👍 Marknader är nyckfulla o det är därför jag inte gillar dem. Ena gången succé o nästa gång  får man kappt ihop till bordhyra o bensin o man får def. inget betalt för att man står där😕

Artafale
0

Tack Cessy, kan vara fel ute men påstår att tillgången till mat spelar en stor roll för resultatetFunderarför oss andra.

Artafale
0

Denna veckan började helt vidrigt Ledsen, hela världen var vit och jag är ju en väldans inbiten snöhatare så allt blev pest. Fick sedan hem senaste Cebex katalogen där de informerade att de stänger avhämtningsstället strax söder om Göteborg Ledsen. Påstår att de pressat fraktpriserna till Göteborgsregionen men är långt i från säker att de och jag har samma uppfattning om vad låga fraktpriser är. Varför kan inte Warmglass ha 96 glaset i sitt sortiment Ledsen.

Sen blev allt plötsligt och oväntat mycket ljusareGlad, snön är nästan borta och en av mina bästa väninnor (som har en uppsjö av mina glassmycken och en hel del pärlade också) ringde och sa att nu hade hon haft olika smycken på sig i två veckor som hennes arbetskamrater gillat. De hade frågat om hon inte kunde be mig att få ta med ett gäng smycken till hennes jobb så de också kunde få tillfälle att köpa ett. Kan lugnt säga att jag inte var särskilt svårövertalad!Glad

Sen ringde brorsans svägerska som också haft lite smycken liggande och sa att hon sålt 15 st! Ibland är livet bara för snällt Glad

sanne62
0

håller med dig till 100% ang. snö….

så roligt att dina smycken är omtyckta…julpengar e ju aldrig fel…

grattis till de som redan var sålda av "svägerskan".

Cessy
0

Ja snö är som du säger - vackert o titta på, men avskyvärt att köra i o jag hatar att skotta😡Har nämligen en sambo som i princip eftersträvar barmark, så det  är i princip skotta ihjäl sig som gäller här😢😕

Men åh vad tråkigt att Cebex slår igen sitt utlämningsställe, för jag tror inte heller på att jag tycker att deras frakt skulle vara prispressad. Sedan håller jag def. med om att det är jättesynd att warmglass inte också har system96 glaset i sitt sortiment, för då hade jag helt säkert haft mest system 96 o lite bullseye istället för tvärtom som det är idag p.g.a. att jag ju inte har så nära till Cebex. Antar att ni glasare i ditt område får slå er ihop o sambeställa så att ni åtminstone kan dela på frakten. Förstår mer än väl att detta är ett dråpslag.

Men vad kul med så mycket smyckesförsäljning. Stort GRATTIS till detta o hoppas det blir mycket mera sålt nu.👍😃

Artafale
0

Tack tjejer och låt oss hoppas på en grön vinter!

anki1
0

91, Jag tror din man är släkt med min. Han skottar halva tomten på landet. så gott som rent hela framsidan samt breda fin gångar ända ner till gräsmattan. Fast han gillar att ta i lite. Detta gäller även när han hjälper mig med städning. (här gnuggas det och gnos det och mycket vattenslaskande.

Artafale
0

Grattis till val av make anki1, sambon lovade när vi flyttade till hus att han skulle rensa rabatter, klippa gräset och hålla gångar och uppfarten skottade och jag mitt dumma spån gick på det Galen. Nu brukar han i och för sig jaga runt med snabeldraken och även fylla / tömma diskmaskinen men alla former av trasor skyr han som pesten (för att inte tala om tvättmaskinen, tror knappt han vet var den stårSkämtar. Alla former av renovering / tillbyggnadsprojekt tar han sig dock an men förtjusning förutsatt att jag fixar den ekonomiska biten (därför är mitt glas/hobby rum inte klart än - mitt fel med andra ord Ledsen.

Har nu lyckats få Cebex pressade" fraktpriser till postnummerområde    400 00 - 510 00 och köper man 20 kg så kostar det 400 kr. Köper man däremot en 1/4 pall (maxvikt 150 kg) så kostar det 455 kr. Vill man ha ännu mer så går en halvpall (och då räknar jag med att den rymmer det dubbla) på 516 kr. Är man då några stycken som går ihop om en sändning så erbjuder de sig att samfrakta, dvs, man får var sin faktura där de även splittat fraktavgiften så det kanske kan vara en ide Funderar för att jag skulle köpa 150 kg eller mer själv finns inte på världskartan!

anki1
1

Beträffande  trädgårdsskötsel är det gräsklipparen som gäller. Och den far han fram som en vettvilling med. Kör över allt som inte är avgränsat eller en käpp eller sten framför. En gång körde han över mina nysatta stockrosor  då var han i onåd. Om han ska rensa rabatter rensar han helt rent, i bästa fall står ogräset kvar. annars tycker han trädgårdskötsel är hur tråkigt som helst. det ska vara riktiga saker som att såga spika eller klippa gräs. skotta snö. Fast han har ju sina bra sidor. vi har snart varit ihop i 30 år (till sommaren)

Cessy
0

Ja men det där låter ju som en bra deal Artafale, för upp till 150 kg glas o att ni går ihop o delar sådan beställning o att de står till tjänst med att reda upp det med både med skilda fakturer o fördela frakten mellan er - ja då blir ju 455 kr delat på ett antal personer otroligt förmånligt faktiskt eller måste ni fylla upp 150 kg? Borde ju vara så att den frakten gäller från 21 till 150kg eller?

o nej vem skulle ta 150 kg ensam??? mina beställningar från warmglass brukar ligga mellan 5-10 kg o några få ggr mer. Blir faktiskt lite avundsjuk att höra att ni kan gå ihop o dela. För även om ni bara är 2 o att ni, t,ex tar 15 kg var så blir det ju 455/2 o bättre pris än så kan ni absolut inte få. Hade jag kunnat utnyttja en sådan frakt o dessutom kunnat dela beställningen med någon/några så hade jag varit överlycklig.

Artafale
0

Det stämmer att upp till 150 kg går på 455 kr och som du skriver är det ju överkomligt om man är flera. Jag frågade om 20 kg för det kändes som en rimlig vikt om jag skulle beställa själv så det är därför jag fick priset för det också. Nu är jag ju lite bortskämd med att kunna hämta och då slippa samordna med andra men det är ju något jag kan leva med. Hoppas trots allt att de ska hitta en avhämtningslösning för Göteborg, de påstår att det är deras mål att få till detGlad. Hur hämtar man en pall med 100kg glas eller mer?Funderar

Artafale
0

Idag har jag fyllt på glasåtervinningenArg. Hade en ide om ett nyårssmycke till utmaningen men inte blev det bra inte. Som alltid när jag får ideer så ville jag ju ha ett snabbt resultat så det blev microburken som kom till användning. I alla fall nöjd med det beslutet för nu fick jag ju snabbt klart för mig att det inte var någon bra ide. Skam den som ger sig. Skämtar

Artafale
0

Har inte fått gjort något skapande alls i år! All kreativitet tycks ha dött efter massproduktionen av ljusstakarna och julmarknaderna. Inte har det blivit någon framgång med mitt glasrum heller. Sambon har däremot "lånat" 75 % av golvytan till tavlor. Han köpte 11 pallar tavlor på loppisen och det visade sig vara för funktigt för garaget så de fick flytta in till mig. Sur? Jag? GIVETVIS!!!!

Cessy
0

Säg att han få bygga ett till rum - åt sig själv 😉Förstår att du är sur för det hade jag också varit. Har inte heller producerat något sedan lykt-racet o inte ens köpt glas😮 Fast nu köpte jag lite dekaler o det satte i alla fall igång tankarna lite på glas igen o att det började klia lite i fingrarna för att skapa lite cabbar😃

Artafale
0

Nej, inga mer byggprojekt, han har redan lagt beslag på hela övervåningen till sina andra loppisfynd. Varje gång jag tror att det tar på högarna kommer han slöpandes med mer 😕
Försökt hitta inspiration på glas sidor men får inte ens obotlig köplust och det är inte vanligt när det gäller mig 🤪. Normalt brukar ju fingrarna fixa att beställa utan min inblandning😉
Räknar med att skaparlusten återvänder med våren om inte innan och jag förväntar mig en tidig vår i år. 👍

Cessy
0

Hoppas verkligen på en tidig vår o låååååååång!😃
Jo fingrarna är lite klickgalna ibland. Glas har jag inte köpt men väl lite dekaler o så förvaringar o så faktiskt lite pärlor också😇

Artafale
0

Försökte ju motivera mig lite med pärlor innan jul men då gick min tumme sönder. Den är normalt inte snäll men när den förstod att den förväntades pärla med mig så gick den i strejk och vägrade samarbeta helt 🥵

Cessy
0

Aj då😕 Hoppas tummer kryat på sig nu när den sluppit pärla, så att den klarar samarbeta o skära glas sedan när andan faller på igen.😉

Artafale
0

Tack, jodå så fort pärlorna ställdes in i garderoben igen så blev tummen raskt mycket bättre. Kan inte begripa vad den har emot pärlor?🤔.

sanne62
0

dumma tumme !!!! 😡

Artafale
0

Sambon har beställt ett fototält till mig! Mitt förslag var att jag kunde få en glassåg men han tyckte tydligen att ett fototält var vad jag kunde få. Då jag var ju tvungen att beställa lite displayer så jag har något att hänga mina alster på inför fotograferingen. Återstår att se om jag kan få honom att ta den fakturan också - han kom ju billigt undan när det blev tält istället får såg.

Cessy
0

Tja förvisso är inte ett fototält riktigt samma sak som en glassåg, men visst kommer du få stor nytta av tältet. Jag har ju två olika o är på jakt efter ett tredje😇 o jag kan inte tänka mig att vara utan mina tält.😃 Hoppas att du får stor nytta både av såväl tält som displayer o nog borde han kunna ta displayerna också om man jämnför med vad en glassåg skulle kosta honom så är ju tält + displayer en bra deal för honom.

Artafale
0

Ja, han kom billigt undan när han smet från sågen. Väntar nu otåligt på tältet, ska bli spännande att se om jag får till bättre foton med det.

Artafale
0

Fototältet med tillbehör har anlänt och jag efter ett par dagar lyckades motivera mig att jaga fram ström (läs sambon gjorde efter lite tjat Skämtar) Hör är några magnet armband / halsband som jag hade liggande i gömmorna. Själv tycker jag att det blir klart bättre kortGlad.

anki1
0

snygga.

Cessy
0

Vilka härliga magnetarmband du gjort o visst gjorde fototältet susen o bilden blev ju jättefin.😃

sanne62
0

jag kommer inte ihåg hur dina bilder var innan men dessa blev iaf jättebra….och härliga armband med…

Artafale
1

Tack tjejer, det blir helt klart mer tester av fototältet. Nu har jag dock spånat in helt på nagellack och innan jag får ihop något smycke gjort av alla öglor lär dröja.

Artafale
0

Hittade lite skaparlust och startade en drop out i morse men den har kraschat såg jag när jag kikade. Den går håller till återvinning och jag går väl pröva igen. Suck

sanne62
0

tusan också …. men tappa inte lusten , nu när du hittat den igen….👋

Artafale
0

Ändå, nu ger jag mig inte förrän jag har en trekant droppat outfits i min hand! Nu är dessutom gravyr pennan på ingång - hjälp!

Artafale
0

Och så måste jag ju testa att väva! Ska nog ta en dust med leran redan i helgen . Tar ju lite tid för den att torka!

mialycktman
0

japp, håller med.

Lyckomia 

Artafale
0

Nu vet jag att drop-out måste passas - noga Looser. Gör man inte det är risken att de rinner aningen för långt och buktar sig utåt och då är de inget kul alls att försöka få loss ringenLedsen.

Hur som helst så är detta bara ett test, jag återvann det första kraschade försöket (som jag gjort av glas i återvinningenGlad). Var inte ett dugg noga med kanterna så det var väl egentligen inte en trekantig skiva jag la på den tre kantiga formen.

Hur som helst så här ser den ut. Funderat på att slipa ner kanterna och får den snygg upptill men jag låter den va som den är.

sanne62
0

jag tycker om den och skulle också föreslå att ev. slipa överkanten….😃

Cessy
0

Vilken häftig form det blev Artafale o ja slipar du till kanterna så kan du def. låta den vara som den är sedan.🙂

Artafale
0

Ja, jag får fundera på hur mycket jobb jag tycker den är värd. Men jag tror jag satsar på en ny istället i alla fall härnest. Finns en hel del skrotglas kvar som jag använda (lila och rosa finns en del sen lykttillverkningen och irriserande klartFunderar) och det känns mer inspirerande just nu.

Insåg en självklarhet idag när jag skulle måla några fler öglor med nagellack - det går inte med en ögla som är bredare än penseln är långLooser.

sanne62
0

kan tänka mig att du hellre ger dig på en lila-rosa-iriserad. 😉

och det blir säkert en läcker skapelse….

Artafale
0

Jag hoppas det - slipa är ju inte sådär jättekul och så jag vill inte döda inspirationen när den nu väl börjat hälsa på.

Artafale
1

Jag slapp slipa, barnbarnet tyckte den var perfekt, han gillar allt i glas,   oavsett hur det ser ut Galenoch vill inget hellre än att blir så stor att jag tycker han kan få skapa på egen hand så han fick den givetvis.

För utmaningen rotade jag ju runt i pärlgömmorna och hittade massorSkrattar. När jag kom till lådan med länkarna kunde jag inte låta bli att testa lite, var ju på tok för längesen som jag pärlade och länkar och 8:or tycker jag är rätt kul. Först ett kort.

Artafale
1

och ett långt

sanne62
0

snygga halsband båda…jag blev förtjust i de fyrkantiga, vågade glasspärlorna i #127…var har du hittat dem ??? eller det är så längesen att de inte lär finnas kvar ?!Ledsen

mialycktman
0

127 va min smak!

Lyckomia 

Artafale
1

Tack!

Rätt övertygad om att de fyrkantiga är ett tradera fynd, handlade vilt där innan jag drabbades av glas (och elak tumme.Ledsen)

Tur i oturen kraschade min lila-rosa drop out. Men eftersom jag bevakade den som en hök så blev den inte helt kass utan i mina ögon en rätt häftig ljuslykta Glad!

sanne62
0

helt rätt !!! sk*thäftig….😍…ibland är det bra att misslyckas 😉

[[Månen@]]
0

Hur gör du Glas lyktor? Måste man inte vara sån där som blåser glas och äldar och grejar?

Cessy
0

Fina länkade smycken o lyktan blev superläcker😃

Jag hade också sådana 4-kantiga länkar o det fanns på den tiden det begav sig runda, ovala, 4-kantiga i olika storlekar i de flesta webbshoppar, men det var ju några år sedan.

Artafale
0

Tack Sanne, jag är rätt nöjd faktiskt och önskar jag kunde göra flera.

Månen, jag börjar med att smälta ner en glas skiva där jag lagt glas i olika färger. Sen lägger jag denna skiva på en form (eller som i detta fall en drop out form) så formar sig skivan efter formen (eller rinner ner i drop outen). Glasklart? Yrar

Artafale
0

Cessy, såg inte ditt inlägg Visst, de har legat i gömmorna några år SkämsHar hela sortimentet, rund, ovala, fyrkantiga och stjärn- hjärt formade i oika storlekar, gillar dom!Glad

Cessy
0

Jag gillar också mina. 😃Javisst ja det fanns stjärnor o hjärtan också. Har inte tittat till mina länkar på några år, så jag hade hunnit glömma☺️Sedan fanns det ju olika lite grövre länkar också o sådana har jag också kvar av lite olika slag o formar. Får nog ta o göra lite länkade smycken senare i vår (läs efter BLM) för nu blev jag ju riktigt sugen😇

Artafale
0

Skrattar

sanne62
0

jag menade mest de fyrkantiga pärlorna….😊

Artafale
0

Japp, de fyrkantiga är säkert ett tradera fynd! Låg fint i en av lådorna här hemma och fick hoppa in i smycket Glad

Cessy
0

oj sorry - jag trodde det var de fyrkantiga länkarna☺️😇 Nå hur som helst känner jag fortfarande för att länka med dessa länkarna😃

mialycktman
0

wow, snygg!

Lyckomia 

Artafale
0

Tack mialycktman!

Artafale
0

Jag köpte denna formen på slumpy rean http://www.slumpys.com/Bargain-Basement/Bargain_Basement/Deep-Heart-Bowl och har nu gjort en skål. Men skålen blev ju inte på långt när lika hög som formen, nån som vet om man ska justera slump kurvan när man kör så här pass djupa formar?

ommok
0

Så spännande, Artafale! Jag köpte också en sådan form, men har inte provat den än.

Man ska använda en långsammare kurva, och inte heller så hög maxtemperatur, 649o C med längre hålltid i den djupare formen, enligt Bullseye Mould tips: Deep form three-step process. I och för sig kör de då i tre steg, vilket vi ju inte kan göra, då det inte finns flera höjder på denna form. Men det kan ju vara värt att prova. 😉

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Artafale
0

Tack Ommok, ja det blir väl att skruva lite på kurvorna och se vad som händer.

ommok
1

Jag tog nyss fram formen och primade den. Blev ju lite nyfiken på hur hög man kan få den färdiga skålen. 😃

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Niwa
0

åhhhh jaaaa Ommok har hittat glaset igen 🥳❤️

Cessy
0

Nu har jag inte den hjärtformen. Såg den men begav den, för jag tänkte att utan glassåg skulle den formen vara för svår o skära till. Hur har ni gjort? Ritat av formen o skurit efter det o sedan brutit ut den som man bryter ut en cirkel eller hur har ni gjort?

ommok
0

#147😃

Artafale, din drop out i #130 är jätteläcker! Kul med den trekantiga formen. Hoppas du lyckas få till en vas också!

#143 Apropå hjärtskålen, vore trevligt att få se en bild på hur din blev. 🙂

Cessy
0

Ja men hur skär ni ut glas till hjärtformen? - se #148

ommok
0

Jag har inte kommit dit än, Cessy. Ska prova i helgen. Bland annat därför vore det kul att få se hur skålen blev. 😉

Artafale
0

Tack Ommok, jag blir mer och mer förtjust i #130 och funderar på att försöka "misslyckas" i en annan färg / mönstring också. Men då blir det väl en vasYrar

Cessy, Jag la formen på glaset och ritade med tuschpenna. Skar sedan så gott det gick (mestadels raka skär), klippte lite med kakeltången och det lilla som blev kvar tog jag med slipen.

Här är skapelsen, aningen sned, ena sidan är väl 1 cm högre (så det syns att den är handgjord Skämtar) De diffusa hjärtana som ser blå ut är irl gröna men det var värstans vad de "försvann" jämfört med de guldiga Funderar

Cessy
0

Åh vad fin din hjärtskål blev.🙂 Är den gjord av dubbelt glas? o ja konstigt att guldhjärtanen blev tydligare, men jag tror att det blå är från sådant ark som eg. ska upp högre i temp för att bli bra. En del av de färgade arken som vi härinne köpte för ett par år sedan från Italien (har glömt vad det stället heter😞) o de kräver ju runt 740-800 grader för att bli tydliga o inte suddigt diffusa o dessa blå/gröna ser ut som de kom från ett liknande ark som alltså eg. kräver högre temp. Fast det fanns också ark där man inte ens fick gå upp i 600, men hur som helst ser de ut som det är fel temp för dem att bli bra vid din slumpingtemp.

Men skålen blev superfin Artafale o jag är djupt imponerad över att du lyckades skära ut glaset o få formen så fin.🙂

Artafale
0

Tack Cessy, ja den är gjord i grönt irr + klarglas. Kan inte påstå att det var särskilt svårt att skära /klippa/ slipa till den. Jag hade väl förväntat mig en högre skål men jag är lite glad att den trots allt faktiskt blev hjärtformad Glad.  

Hobbyland är det du tänker på antar jag? Dessa är därifrån. Grejen är den att jag provbränt alla dekalarken jag har i olika temperaturer utan att jag tyckt mig se någon större skillnad och dessa fick dessutom gå med på 800 C när jag fusade hjärtat inför slumpningenFunderar.

sanne62
0

mycket läcker Skrattar

då blir väl nästa lila då ? Skämtar

Artafale
0

Tack Sanne! Lila är ju aldrig fel men  jag skulle kunna tänka mig en i blåttFunderar

Cessy
0

Kanske tål de inte gå två ggr? att då blir de suddiga? eller så är det slumpingtempen de inte tål?  För mina blå blir extrem ljusa o suddiga vid slumpingtemp, för jag brukar sätta på dekalerna o låta dem åka med när jag slumpar något (gäller cabbar alltså) o då blir de blå diffusa o nästan genomskinliga. 

Ja just så hette stället - Hobbyland o vi var ju några härinne som gjorde en sambeställning då. Jag drömmer ju om att det ska bli en sambeställning till därifrån för frakten var ju inte att leka med. Skulle vilja ha både vita o svarta dekalark o så något av de mönstrade arken, så jag hoppas ju att någon mer kommer o säger att de också behöver mer dekalark.

sanne62
0

blått kan aldrig bli fel…speciellt inte blått glas…

Artafale
0

Jag känner också ett behov av lite mer dekal ark, mitt guldiga är nästan helt slut så det måste jag bara ha och sen finns det givetvis lite andra papper som också vill hem till mig. Är det någon mer som är intresserad av att sambeställa?

Cessy
0

Artafale: Starta en ny tråd som heter "sambeställning Hobbyland" o lägg en länk dit till dekalerna. Den gången var det ju många som var burkfusare som också ville ha o de ville dela dekalark o kanske finns det fler som är intresserade, men det kan ju också vara så att det bara är jag som är intresserad o denna gången vill jag ha hela ark av vitt o svart o sedan kan jag tänka mig att dela något mer mönstrat som det jag kallade tapetblommorna eller den här snirkliga, för dessa var fina. 

Men hur som helst så vore det trevligt att få dela frakten från Hobbyland med någon för den var ju inte så kul. Har för mig att Annicka skrev dit just om frakten, men tror att det ändå blev den där frakten typ 30 euro eller vad det nu kostade. Den gången blev vi ju trots allt några som delade den kostnaden, men även om det blir bara du o jag artafale, så blir det ju bara halva frakten (kanske Monika också vill ha o vara med?) o om du beställer så betalar jag ju sedan frakten från dig till mig inom sverige då.

Är det denna guldiga som du använder till hjärtanen i hjärtskålen? Har du testat den silvriga o hur blev den i så fall, för dessa båda är ju av dyrare sort.

Artafale
0

Ja, jag vill påstå att det är den guldiga jag använder och är super nöjd med. Har inte testat silver men den står på önskelistan (liksom lite andra färger). Jag gör en ny tråd om detta så får vi se om det finns något intresse.

ommok
0

Om ni gör en beställning från hobbyland är jag också gärna med. Det guldiga blir jättefint, och det vill jag ha mer av. Silver låter också bra, det vill jag gärna testa. Säkert finns det mer jag vill ha, minns att delar en hel del spännande formar också. ;-) Om jag beställer någon form kan jag tänka mig att sköta beställningen, så slipper jag extrakostnaderna att skicka den genom Sverige efteråt.

Artafale
0

Inga problem Ommok, titta på vad du vill ha så ser vi till att vi kör det så att det blir så billigt som möjligt för alla!

ommok
0

Det låter bra! :)

mialycktman
0

super!

Lyckomia 

Artafale
1

Blev ju rätt nöjd med misslyckandet i #130 så jag tänkte att jag gör två blå Skrattar. Gjorde kanterna aningen mindre och använde 6 mm glas precis som sist, samma ugn och samma kurva så det borde väl gå som en dans Yrar. Nu ska det erkännas att jag båda gångerna var dålig på att "hålla koll" men inte att dom smet inte, glaset låg stadigt på kanten och ringlade sig ner till botten av ugnen.

Funderar på om jag ska skära bort hörnen och köra någon typ av slumpFunderar.

mialycktman
0

supercoola ju!

Lyckomia 

Niwa
0

det blev ju läckert för att vara "misslyckande" 🙂

Artafale
0

Tack, kan hålla med att de har en viss tjusning med den rinniga botten. Frågan är om de går att göra skojigare - färgen är det inget fel på.  Att något måste göras åt kanten är ju helt klart men det är inget som jag tänker ge mig på förrän jag äger en glas såg (och en sån ska det tydligen bli i sommar om jag förstod deklarationen korrektSkämtar) Men en försiktig slump som bara böjer ner kanten lite grann? Vad tror ni om det? Har ju numer en äggklocka som inte slutar ringa förrän man stänger av den, så jag inte missar att passa igen alltså Yrar

Annicka.C
0

Din misslyckade dropout var ju jättesnygg!! Kul men lite nya spännande formar…hjärtat blev ju jättebra! De 2 sista dropparna var ju också jättefina 🙂Jag e iinte alls avundsjuk på att du lyckas med diina 😇🤪 medans mina bara går åt skogen!!

Mvh.Annicka

sanne62
0

lyckat misslyckande igen….är den hel i botten? (vattentät)

för isf hade jag behållt dem som de är…bara jämnat till överkanterna lite där de är "jackiga" ….

Cessy
0

Jag blir jättekluven - å enda sidan tycker jag att de är superhäftiga oå andra sidan stämmer inte formen geometriskt (borde varit en spetsig triangeltopp, men det är ju också det som gör formen mer spännande. Att den bryter mot logiken.😃

Artafale
1

Jag begriper ingenting Annika - vill jag "lyckas" är risken att de smiter överhängande, bred kant till trots. Men när jag vill att de ska smita så ligger de still - trots kant på 2 cm. Jodå Sanne, de är hela i botten bägge två. De får stå en stund så kanske jag kommer på vad jag vill göra med dem.

Artafale
1

Runnit in lite pengar på kontot så nu ska mitt hobbyrum få innertakGlad. Med lite flyt så är det klart i sommar. (ja, ingen kan skylla på sambon, han har gjort vad han kan men jag förväntas köpa in byggmaterialet och där har plånboken satt stopp) Hur som helst, så här ser han ut när han med ryggskott iförd långkalsonger monterar taketGalen

Artafale
1

och mot denna väggen hade jag tänkt ha massor av överskåp, diskbänk, slipmasin, skärskiva mm. ( ja tavlan ska bort)

sanne62
0

wow…vilket fantastiskt glasrum du kommer att få…och vilken snäll sambo som jobbar åt dig med ryggskott!!

ser att ni redan fyllt på rummet med prylar som ni ställt undan "så länge" ….

Artafale
0

Ja, precis så. Har liksom samlat sig på hög av sig självYrar men ut ska en hel del av det när väggar och golv ska in.Tummen upp

Men vissa orosmoln har samlats på min himmel, sambon vill ha in 2 STORA skåp att ha in för sina loppisfynd medan jag som strider för att pärlorna inte kommer att får platsGalen. Övertygad om att jag avgår med segern på nått sätt han bara inte vet det än Hjärta!

sanne62
0

klart du gör…men du måste formulera dig så att han känner att det är hans idé att det är bättre att pärlorna bor där….Skämtar

Artafale
1

Målet är ju att varken pärlor eller hans prylar ska in där - har nu pärlorna i en dubbelgarderob och den vill han ha bort eller ta över (kommer inte att få plats i rummetSkämtar). Men som du skriver, nu börjar arbetet att få honom att tänka om. Skrattar

Cessy
0

Ser ut att bli ett kanonfint glasrum du får Artafale o lycka till med bearbetningen!😃

Artafale
1

Tack Cessy, jodå jag räknar med att vinna striden även om det kommer att kräva ett visst arbete.

Artafale
0

Hade hit sonens sambo + hennes syster + barnbarn i helgen. Sambon hade i ett svagt ögonblick lovat vara barnvakt medan vi tjejer ägnade oss åt glaset! 10-åringen suktade och ville inget hellre än att vara nära glaset . På söndagen veknade jag och han fick göra en skål med pulver och frits. Sänkte slump temperaturen med 20 grader men resultatet blev fortfarande väldans skevt men denna skål blev högre (kvar på kanten på ena sidan) (Ni skulle sett sambons min när minstingen behövde ett blöjbyte)

sanne62
0

så stolt 10-åringen måste ha blivit av sitt egengjorda alster….

Cessy
0

Jättefin hjärtskål🙂

Artafale
0

Ja förhoppningsvis blir han jättenöjd. Jag kliar mig dock i huvudet och undrar hur man ska få den att bli jämn i en så hög form. Nästa steg blir väl att sänka ytterligare 10-20 grader och se om det gör någon skillnad.

Cessy
0

Ja sådant kan göra en knasig för mindre. Vilken topptemp o hålltid hade du på denna?

mialycktman
0

å vilken söt

Lyckomia 

Artafale
0

Ja visst har den viss charm Mialyktman och hsn kämpade länge (fick viss assistans med klarglaset! Cessy, 670 C - 20 min! Skev åt samma håll som den förra!

Artafale
0

Mitt hobbyrum är så gott som klart, ja gardiner och lite annat lull lull återstår men allt glas är nu på plats. Kylen fungerar och vatten finns det med. Så nu är det bara att leta reda på inspirationen och sätta igång. Ugnen ska stå på plats senast i morgon är det lovat (den ska stå mellan bänken och trappan! Trappa var det ja, den som ska vara på utsidan är inte ens påbörjad Förskräckt

Artafale
0

Så här ser det ut åt andra hållet. Kan ju tillägga att jag vann, det finns inte mycket plats åt sambons loppisfynd. Kompromissen blev ett litet väggskåp.Glad

sanne62
0

såååå fint det blev!!!!!! här kan det skapas mycket…och fint utställningsskåp o vatten inkopplat också! och många kontakter hoppas jag, så allt kan stå redo att bara användas…här kan du ju nästan bo…en säng bara, så e de klart…vi är många som avundas dig tror jag….

Cessy
0

Avis jag.🤔 Skakar frenetiskt på huvudet o håller fingrarna korsade bak ryggen😞. Nå hur som helst ser ju ut o bli kanonfint o det måste vara helt underbart att du nu har ditt eget glasrum👍

Artafale
0

Svågern ska på 50 års kalas och har present ångest och det drabbar ju självklart mig- Häst och blått var instuktionen och bild fick jag med - här är hästen som ska få lite mer färg men vad tror ni i  övrigt? ser det ut som en ok häst?

sanne62
0

den är helt ok artafale!!!!

snälla, låt oss se den färdig också….

Artafale
0

Kommer, kämpar att få dit texten men sambon bara underkänner den - men jag ger mig inte i första taget Funderar

mialycktman
0

absolut!

Lyckomia 

Artafale
0

Tack Mialyktman, då får hästen vara dock med viss tilläggsfärg och jag koncentrerar mig på att få till texten  ( slit och släp, tänk om man hade konstnärskapet i generna Ledsen)

Cessy
0

Är det texten sambon inte godkänner? För hästen tycker jag är jättefin o nej den hade jag inte fått till alls för jag tror inte ens jag skulle kunna rita av något jag la under glaset☺️ o text skulle jag absolut inte klara. Vad är det för färger du använder till hästen? o sedan till texten?

Artafale
0

Använder svart multipen till hästen, tyvärr är den något flammig. Tror och hoppas att jag ska kunna korrigera detta utan att behöva börja om. Har blandat guldpuder (från PMC?) med vatten och nu målat texten. Ska torka i natt hade jag tänkt för att sedan få en tack fuse. Sen blir det en full fuse med påfylld häst. Skulle det fortarande se OK ut så blir det en tallriksslump (fatet blir 24 x 24 cm).

Vill inte ens tänka tanken att det inte är som svågern tänkt sig då Galen

Cessy
0

Eeh - varför både en en tackfuse o en fullfuse? Räcker det inte med en av dem?

Ok. multipen har jag aldrig testat o svart försvann ju o sedan verkar det som efterhand som färgerna tar slut så tar de inte in nya av dessa multipennen på cebex, så de verkar ju inte så nöjd med dem?

Artafale
0

vill att texten ska bita i glaset innan jag lägger ihop dom - kan var överkurs men då behöver jag inte förstöra hästen.

Cessy
0

Ok för goldflakes går ju in i glaset ordentligt vid 760 grader o likaså micapowder dock inte vid lägre temp, så jag trodde att det räckte med tackfuse vid denna tempen men jag vet också att viss guldfärg kräver fullfusetemp för att bli ordentligt guldfärgad. Finns det inte risk för att du fördärvar hästen (att den flyter ut lite i konturerna) om du kör så hårt somen fullfuse sedan?

SaGas
0

Åh, spänd på slutresultatet! Hästen ser jättefin ut:)

Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken

Niwa
0

så fin häst!! väntar med spänning på resultatet!!

Artafale
0

Fatet ska bli i dubbelt glas så jag har börjat att tackfusa båda plattorna för sig. Dessa ligger nu på fullfuse för att bli en (och eftersom plattan blir 6 mm tjock så räknar jag med att hästen ska hålla formen. Blir så glad att ni ser att det ska föreställa en häst. Guldpulvret jag använder är väldans fint, fullt i klass med potatismjöl och det tycks inte vilja bränna in i glaset särskilt gärna. Men guldigt värre ser det ut att bli. Lovar att visa upp fatet när det är klart (vilket jag hoppas blir i morgon om inget går fel)

Cessy
0

Mm men jag hade inte vågat chansa på det, för fullfus kan ändå ge liten formförändring. Nå hoppas verkligen inte det blir så för det ser ut o kunna bli jättefint fat.

anki1
0

Hästen är jättefin och jag hoppas att projektet lyckas. Jag håller tummarna för det.

Artafale
0

Hästenn klarade fullfusen men kan inte säga riktigt detsamma om texten! Svågern får inspektera innan jag slumpar men risken är väl att jag går börja om. Suck!

Cessy
0

Åh vad tråkigt. Hoppas bara att det är du som är allt för kritisk o att han tycker det är helt ok.

Artafale
0

Det fick OK så den ska in på slump. Ska bara jaga rätt på slumpformen som jag tydligen lånat ut….

Cessy
0

Vad skönt att den fick godkännt🙂 o hoppas du får tag i din slumpingform o sedan vill jag ju hemskt gärna se bild på hur hästen med text blev som färdigt fat. Please😇

Niwa
0

Ja men självklart så får vi väl se resultatetsedan ;-) pleaaaaase:-D

Artafale
1

LOVAR!!! Bild kommer så snart jag jagat rätt på formen (helt inställd på att det ska lösa sig senast i morgon)! Men texten e ingen höjdare det kan jag ju säga redan nu.

Artafale
1

Ja, inte för att det har med smyckestillverkning att göra ett dugg men vill ändå berätta (eftersom ni känns lite som min familjKramas) att jag idag varit cigarett fri i 10 dagar. Kan dessvärre inte skryta med att ha varit nikotinfri men cigaretter har jag inte rökt!

Fick hem en E-cigg för som ni förstår 10 dagar sen och den funkar för mig - klart bättre än förväntan. Riktigt lycklig faktiskt! Galen

Svarttusch
0

#214 Grattis! Vad duktig du är :D E-cigg hjälper många, och jag tror det är ett av de bättre sätten av sluta (och inte göra som jag som bytte till snus istället… Helt hopplöst att sluta). Fortsätt så :D

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

sanne62
0

jag började också med e-cigg för några år sen, när det blev rökförbud på fikat, på jobb…inte för att sluta röka men för att ersätta de vanliga…rökte vanliga cigg på lunchrasten och hemma…nu har jag ju varit hemma i ett ½-år, så el-ciggen vilar…men nog e det ett bra alternativ…

Artafale
0

Jag är inte duktig, funkar utan problem gör mig! Det dom gör mig mest nöjd och att det ät mycket billigare än cigaretter!

Cessy
0

Kanon att det fungerar o känns så bra för dig Artafale. Lycka till med den fortsatta nedtrappningen sedan!🙂

Artafale
0

Fatet är klart och ska fota ikväll så får ni se eländet. Jag är inte nöjd! Svågern som betalt och beställt däremot tycks vara nöjd - ja, det är han som valt bakgrundsglaset och det är på tok för mörkt tycker jag. Hur som helst gjorde jag ett helt annorlunda igår - ja samma häst men enligt hur jag tycker det borde ha sett ut. Varit lite vild med guldet denna gång men räknar med att det mesta ändå lossnar när det är bränt. Kommer kort på detta också om det inte blir en total katastrof.

Cessy
0

Spännande - ser fram mot bilderna på dessa båda faten.🙂

Artafale
0

Här är första fatet, håller upp det mot solen eftersom den tydligen ska stå framför belysning. (och gör den inte det lär det inte synas någon häst)

Att texten är riktigt guldig framgår inte av bilden.Galen

Fat nr 2 är nu nere i 200 grader och kommer inte det mesta av guldet att ramla av blir det en katastrof. Det lär jag inte veta på några timmar änFunderar

sanne62
0

jättefint fat artafale … 😃och blått glas är ju alltid superfint…

du säger att du inte kan teckna men hästen är iaf. jättefin…

klart beställaren är nöjd och detsamma lär mottagaren bli…

Artafale
0

Tack Sanne, det var snällt skrivit Skämtar

Cessy
0

Jo det är en vacker blå färg på fatet o hästen är jättefin o hoppas verkligen står så att hästen syns för den är så himla snygg. Ska bli spännande o se det andra fatet sedan för att kunna jämnföra hur det blev när du mer hade händerna fria.

Artafale
0

Så här blev det när jag fick fria händer, skrev inte in 50 år eftersom jag inte visste om det skulle falla i smaken och det isåfall skulle vara lättare att hitta en Marie som det hänt något särskilt 2014 än som fyllde 50 år.

sanne62
0

jag håller med dig om att detta ljusare, blå glas gör att motivet syns bättre…men om det ändå ska stå framför ljus, blir ju den mörka också bra….

är det försent att ta bort texten? för det lär ju bli lätt att sälja den till någon hästintresserad…

Artafale
0

Första fatet var ju färgen förbestämd (trots ihärdiga protester för det kommer att se mörkt ut om inte lampan är tänd även på dagen skulle jag tro) Hade jag haft en vackrare ljusare blå hemma till detta fat (upptäckt till min fasa att det börjar bli tomt på större blå bitar) hade jag föredragit det men man får ta vad man haver. Detta fat är aningen mindre (annan slumpform, lite flatare), i enkelt glas och hästen ser nästan lite metallisk ut irl  (ska försöka komma ihåg att guldpudret  kan ge den effekten). Har troligtvis en kund på det trots textenGlad. Kanske ska satsa på detta - kalkera djur på fat och skålar, hundar, katter, fåglar osv. Kanske finns en efterfrågan Funderar

Cessy
0

Ja jag föredrar det andra fatet dels för att det är ljusare men också för att där är mindre detaljer på detta fatet så det framhäver den fina hästen bättre. Vet du vilka två blå färger du använt? Det undre ser ut som det ena jag använder till Joakims servis Sky Blue ser att det numera finns topaz blue också o det fanns ju inte innan o sedan har jag deep aqua som andra nyansen o den är ju oändligt mycket mörkare än den ser ut på bilden hos Cebex, men den ser inte ut som ditt mörkblå fat (fat 1 med hästen) Den färgen påminner mycket om Royal blue i bullseye men med någon irideffekt eller är det guldpudert som ger den effen? Royal blue är ju ganska efterfrågad så därför skulle det vara bra o veta vilken färg det är i spectrum, för där få jag nog ta hem en skiva så jag har sedan för den färgen går alltid åt. Har du förresten testat topaz blue eller är hästen på topaz blue (fat 2), fast jag tror det är sky blue.

Vad roligt att du sålt det också o ja jag tror def. att du har en framtid i det här med kalkylera djur o text för du verkar vara jätteduktig på detta. *ser lätt avundsjuk ut* Jag hade ju gärna kalkylerat fram kattfat till mig själv, men tror inte jag fixar detta.

mialycktman
0

båda faten är ursnygga!

Lyckomia 

SaGas
0

Snygga båda två! Jag tycker nog att det ljusa fatet är snäppet bättre, men båda är väldigt fina!

Niwa
0

fina fat artafale!!
håller med de andra om att din variant dv.s det andra är det bästa.
Det är "renare" i stilen och då framhävs den fina hästen mer

anki1
0

tycker också det ljusa fatet är lite snyggare.

Artafale
0

Tackar, glädjer mig att er smak liknar min mer än svågerns. Hur som helst hoppas jag att båda mottagarna blir nöjda med sina presenter. Nu ska jag snart kalkera igen, ska göra "något snyggt" med en utställningsklippt pudel på. Har fått ritning till hund siluetten och fått fria händer när det gäller färg på fatet (eller om det blir en skål.)

sanne62
0

vad roligt att du fått beställningar! grattis !! det förtjänar du verkligen..

Artafale
0

Tack Sanne! Det första blå glaset är irriserande och det ska vara detta http://www.cebex.se/gskivairiddarkblue-p-2089.html?cPath=66_67_315 det ljusare är jag lite osäker på men tror det är detta http://www.cebex.se/gskivaskyblue-p-1993.html?cPath=66_67_314 Ska kolla om jag kan hitta någon märkning på de bitar som finns kvar .

Cessy
0

Jo men nr 2 tror jag def. kan vara skyblue, för den färgen stämmer ju med vad jag har hemma. Har du testat topaz blue? Är det stor skillnad mellan skyblue o topazblue? 

Ja så det var et iridglas, men oj är det så mörkt. Då kan ju hästen inte synas alls om fatet ligger ner. Fast glaset i sig är ju oerhört vackert.

Grattis till beställningen. 👍 Du får visa det sedan när pudeln är färdig. är det Multipen du använder när du "kalkylerar" o har du fler färger än svart?

Artafale
0

Du har helt rätt i att hästen inte syns om fatet ligger ner, iallafall syns det väldans dåligt. Men vem lyssnar på mig? Inte svågern helt klart…. Jag känner inte igen att jag har topazblue men kollar och återkommer. Bör ju om inte annat stå på något av alla kvitton jag sparat. Jag använder multipen när jag kalkerar och har svart, gul, blå, röd, grön och vit. Hade jag varit lite mer konstnärlig och kunnat måla på frihand tror jag man kunnat få till underbara fönsterprydnader (de går ju att blanda så man kan få den nyans man vill om man klarar sånt) Återkommer med bild på den blivande pudeln när den är klar!

Artafale
2

Det blev inte en pudel - Det fick bli så här istället.

sanne62
0

åhhhh en sån fin pudelfamilj… 😃

SaGas
0

Så fint det blev! Ser precis ut som grannens svarta pudel:)

Artafale
1

Tack!!!! Beställaren har två storpudlar och en toypudel så förhoppningsvis gillar hon iden att alla tre är med i skålen.

Cessy
0

Åh det måste hon bli supernöjd med. Att få alla tre i ett fat måste ju vara perfekt!😃

Artafale
0

Tack Cessy, jag hoppas också hon blir nöjd.

Artafale
2

Hon är supernöjdSkrattar! Hon var nästan rörd att jag tagit med alla hennes tre "monster" i samma fat/skå (hade fått en mall på hur en utställningspudel såg ut och minskade ner den). Så jag fick mer betalt än jag begärdeFörlägen+ att hon nu funderar på ljuslyktor med pudelsiluetter påGlad och ev. en stor skål. Så nu håller jag tummarna för att jag ska få minst en beställning till och ska helt klart kalkera lite fräcka djursiluetter på glas för jag tror på detta! Räknar med att stå på en julmarknad i år (har gått med i en förening som heter "konsthantverk på andra sidan älven" och de håller i den julmarknad som var trevligast och gick bäst för mig 2013)  

Så inspirationen - var är du Galen

sanne62
0

grattis till att kunden blev supernöjd !!!! fattas bara annat…😃

Cessy
0

Grattis o jag trodde som sagt var inte något annat heller. Kul att hon dessutom vill ha mera.😃

SaGas
0

Grattis!! Klart hon blev nöjd:) Hoppas du får göra många fler djursiluetter framöver!

mialycktman
0

ah, snyggt!

Lyckomia 

Niwa
0

vad roligt att hon blev så glad!!!

Artafale
0

TACK!!

Artafale
2

Hon som köpte pudelfatet har lagt upp det på facebook!  Hon har nu fått 39 likes och en förfrågan om det går att beställa såna fatSkrattar. (dessutom finns det delningar på fototGalen) Gissa om här ska kalkeras djur på det mestaSkämtar.

Börjar min semester idag! 4 veckor med väldigt lite planerat! Dessutom har skattepengarna kommit, innebär att jag ska beställa en sågGlad. Den lär väl inte komma förrän semestern är över men när den kommer har jag en beställning på en mobil (ja, med pudlarCool)

sanne62
0

grattis, grattis, grattis!!!! 😃🌺

då blir det en glas(s)ig sommar för dig…och med tanke på hur tokiga många människor är med sina djur, lär du få många beställningar…

Cessy
0

Förstår nog inte riktigt hur du menar för hur ska du kunna sätta dina pudlar på en mobil, så det är något jag missar.😞
o grattis till framgången o hoppas nu du får riktigt, riktigt många beställningar!😃👍

Artafale
1

Tack Sanne och Cessy!

Med mobil tänkte jag figursåga pudlarna i svart glas! Sen borra hål eller klistra på hängen och göra något typ min julmobil Glad.

Enligt svågern, köper hästfantaster allt med hästar på, ju ovanligare desto bättre - och dom betalar - om det är med sanningen överens stämmande återstår att se.

Vill gärna tillägga att jag idag inte rökt cigaretter på en månad (men ryker på min e-cig) och  att spargrisen jag fått av sambon fått sin första insättning.

Artafale
0

Sågen är beställd, ska ankomma senast 27 juni stod det och då har jag ju mer än en veckas semester kvar Glad

sanne62
0

ser fram emot dina sågade alster 😃

Artafale
0

Inte så säker på att jag tror att du ser fram emot det, misstänker att det kommer att bli en hel del svordomar på vägen, men skam den som ger sig och envis är jag så det ska nog gå vägen om ett år eller så Yrar

sanne62
1

jag sa ju se…inte höra din svordomar….😉😈

Cessy
0

aha var det en sådan mobil - jag tänkte ju telefon o fattade inte hur du skulle kunna fusa dit pudlar på en sådan mobil. Nå sågar du ut figurer, så går de ju i o för sig mycket bra att göra dem till mobilsmycken också. Lite avis på att du ska köpa såg, men å andra sidan har jag ingenstans o ha en sådan, men avis är jag ju ändå.☺️😇😃

flower1
2

Älskar pudelfatet! Nostalgi 🙂! Jag hade pudlar förr och var mycket på hunduställningar och tror faktiskt att du hittat en bred marknad. Testa att stå på en hundutställning med dina alster! Eller en hästtävling! När jag ställde ut mina älsklingar för ca 20 år sedan, var det en företagsam tjej som sålde nummerlappshållare med olika hundraser i cernitlera. De hade en strykande åtgång (och ja, jag har fortfarande en sådan föreställande en pudel i min ägo 😇). Och hade du stått med fat med motiv av olika raser på t ex en hundutställning tror jag du hade haft många spekulanter på dem! 👍

Här är min hemsida.

Artafale
0

Tack Flower, då ær jag inte helt fel ute! Ska starta så snart jag ær tillbaks från Norge!

Artafale
0

Då har jag fått hem min sågSkrattar.

Ser nu fram emot att ryggskottet som hittat mig ska flytta så jag vågar mig på att inviga den Ledsen

Funderar på hur jag ens kan tro att jag ska kunna använda den sen heller. Kommer ihåg syslöjden, när man fick sy på papper utan tråd innan man fick använda symaskinerna på riktigt. Tror det slutade med att jag stickade en grytlapp eller nått istället Skäms

Cessy
0

Du gör som när du kalkylerar . Du lägger en figur som du kalkylerar av på glaset (tuschpennor bränns nämligen bort sedan så ev. färgkanter försvinner) o sedan sågar du efter den. 

Lätt avis på din såg☺️, men hoppas att du får mycket skoj gjort med den. Sedan hoppas jag också att ditt ryggskott snart flyttar. *Krya-på-dig-kram*🤗

Artafale
0

Tack Cessy Kramas

Svågern kom förbi och monterade ihop och fyllde på vatten och ställde på plats. Kopplandet var jag i full gång med, då sambon skrek och skulle inspektera - hade att göra med strömomvandlaren som var med - han trodde inte jag hade kollat att den var inställd på 220VGalen  vilket jag givetvis inte heller gjort men den stod på det redan Skämtar. Första intresset från hans sida bortsett från att han burit hem paketet.

Lärde mig i alla fall att man ska kolla sånt innan man trycker på "on" Yrar.

Svågern kom även med vattenfasta tuschpennor i olika färger (bl.a vit till mörka glas) så det blir att göra som du skriver Cessy. Problemet är väl bara mitt problem att följa linjen. (Ja, som med symaskinen  Gråter)

Har gjort en liten testsågning och den skvätter inte ett dugg vill jag påstå, gör den det är det klart mindre än slipmaskinen i alla fall. Finns även en DVD skiva medskickad. Funderar på om den kan innehålla något matnyttigt eller om jag, min vana trogen, ska lära mig den hårda vägen (genom erfarenhet Skämtar)

sanne62
0

artafale, var inte som en man !!…RTFM !!!!!! 😉

Artafale
0

Nu får du uppfostra mig Sanne - RFTM?

Tycker jag var duktig som raskt kopplade och inte var ett dugg rädd att trycka på ON GalenAtt jag inte monterade och vattnade själv skyller jag helt på ryggskottet som kommer att vara borta i morgon har jag bestämt Skrattar.

sanne62
0

Read The Fucking Manual !!!😉

Cessy
0

Read The Fucking Manual o den visan kör min man också, men elektriska kopplingar lämnar jag alltid över med varm hand åt honom.

Hm konstigt att den inte skvätter vill minnas att kissidor jämnställde den med det grova sliphuvudet o det stänker ju som bara tusan o det använder jag faktiskt aldrig just för att det stänker glasbitar överallt med det grova huvudet.

Cessy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här videon gör ju att skära ut figurer i glas plötsligt ser ut att gå som en dans - ja om den är sann förståss. Men jämnfört med att skära med en glasskärare så är ju nästen en glassåg "fusk"😇😉😃

Jag ska def. skaffa en glassåg, men inte förrän jag har ett rum i källaren o dit är det tyvärr några år.

SaGas
0

RTFM-Jag gissade rätt på betydelsen:D Kanske för att jag har en karl här hemma som ALDRIG läser en bruksanvisning!! Glas kan jag inget om… Men lycka till med din nya såg, Artafale:)

Artafale
0

Tack för förklaringen och tack Sagas - sambon anser normalt att det är fusk med bruksanvisning och jag har sällan tålamodet. Hur som helst är manualen till sågen mest bilder och den har jag kollat in. (vilket säkert DVDn är också men så långt har jag inte kommit).  När jag använder slipen brukar tröjan behövas ruskas på utsidan p.g.a glasflisor - men när jag sågade (ja - inte långa biten ben dock en krona) kom inte något på mg - hittade heller inget på skyddsglasögonen (som jag alltid använder när jag slipar) så det ska nog bli bra om jag klarar linjerna syslöjden var inte mitt bästa ämne på iden det begav sig.

Sanne - brukar du läsa manualen innan du kört fast?????

sanne62
0

ja…det går fortare att få en sak att funka om man läst "knepen"…

Artafale
0

Ska försöka lära av dig Kramas

Cessy
0

……… o jag läser aldrig någonsin manualen o det är därför sambon brukar säga RTFM till mig.☺️ Haaaaaaaaaatar manualer.😡 De får mig att känna mig som en komplett idiot o jag får ändå aldrig svar på det jag undrat för det villas bort bland en massa annat o sedan hinner jag glömma bort vad jag undrade över🤦‍♂️😕

Artafale
0

Skrattar, tyckte denna var kanon  - 95 % foto (videon måste ju bara var bilder också eller? - ska bara komma på hur DVD spelaren funkarGalen).

När det blir dags att byta sågkedja tänker jag med varm hand överlåta det åt sambon Skäms! Undrar dock hur man vet att det är dags och framförallt hur lång tid den som följde med håller. Bilder finns på hur man ska gå till väga så jag är övertygad om att han kommer att klara det med bravur!

Annars har jag den effekten på elektriska apparater / bilar  - de går ALDRIG sönder i min vård (kan laga sig själva i bland Skämtar) men så fort jag lånar ut går det åt skogen Funderar.

Undantaget är väl den gången jag tappade ett tändstift - men jag hittade det….

sanne62
0

artafale…en helt annan grej…hur blev det med den ev. sammanslagningen mellan dig och vänninan i din glasstudio ??

kommer den att bli av ?

Artafale
1

Ja, den ska bli av som det verkar - hon ska flytta in i helgen om jag fattat det rätt. Nu är det bara att hålla tummarna att vi kan hålla sams.

Artafale
0

Hade ju bestämt mig för att göra en massa saker med kalkerade djur på. Gör jag det då? Nej inte en chans, har just plockat ut 33 cabbar ur ugnen 🤪

Cessy
0

Haha - jag har köpt en massa silikonforma på ebay för att jag ska göra ispowderfusade figurer. Har jag gjort en enda? Nej för frysen är ju hela tiden fylld med annat så jag kan inte ställa in formarna o dels måste jag ju stå o röra ihop rätt många olika så att jag kan fylla en ugn någorlunda i alla fall. så silikonformarna ligger väldigt bra i sin back☺️

Dessutom appropå kalkylera djur, så bestämde jag mig förra hösten att försöka kalkylera fram en katt. Har jag testat ännu?😞

sanne62
1

jaha, och de 33 cabbarna…när får vi se dem ?

Niwa
0

Ja de 33 cabbarna vill vi se :-D

Artafale
0

Du ska få se dom om en liten liten stund, ska försöka starta en ny tråd först bara för här ser det ut att börja bli fullt. (och det var inte 33 🤪)

Cessy
0

Hur många var det då?

Artafale
0

Några fler…. du ser dom i nästa tråd som finns här!http://smyckestillverkning.ifokus.se/discussions/53b6954ece12c43d24001e10-artafale-forts-3

och visst är det underligt att man så sällan får gjort det man tänkt 🤪

Cessy
0

Japp så är det väldigt ofta. O:-)

glittertind
0

Helt underbart, Artafale, med dina fina djurmotiv på faten, mm. Jag skummade genom tråden och såg hur uppskattade de blivit av beställarna. Inte att undra på! Glaslyktorna är också beundransvärda! Grattis!

Glittertind

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.