Ytbehandling av oädel metall - hjälp!
Håller på och gör lite smycken av olika oädla metaller tex nya spikar etc. En ring som jag har använt missfärgade mitt finger ngt, troligtvis pga svett? Skulle vilja behandla dessa på ngt sätt så de inte börjar rosta eller missfärgas. Men hittar bara smyckesbad, lack etc för silver och guld? Behöver nu er hjälp, vad finns som jag kan behandla/ytbehandla mina nya smycken med? Gärna ngt enkelt som man kanske bara kan doppa dem i? :-) Jag använder är som sagt nya järn/stål spikar…
Absolut ingen aning om hur du ska göra o jag antar att det inte går o få tag på spikar i rostfritt stål? eller om det finns att de är alldeles för dyra.
det borde ju funka med vanlig klarlack…flytande eller spray …måste säkert upprepas efter ett tag…
Precis, har en speciell spik jag arbetar med… :-) Hur är det med Zaponalack eller Novalin D? Hade det funkat?

Rostfria spikar brukar vara av typen galvaniserade dvs det är ett rostfritt ytskikt på dom och böjer man på dom så spricker skiktet så dom kan rosta resp. oxideras i sprickorna. För övrigt så är rostfri en felaktig term, materialet är mer rostresistent än rent järn det tar bara längre tid innan det rostar men det kan likafullt rosta.
Den missfärgning du fick var troligen järnoxid, för att rosta behövs vatten tekniskt sett är rost järnhydroxid
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Kan man förhindra järnoxid få?

Se till att förvara torrt med låg luftfuktighet, utan vatten ingen rost
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Är ju svårt när missgärningen kom efter att jag hade burit ringen i nästan 2 dygn… :-)
det finns ett lack som kallas jewlery shield som är till för smycken.
man BÖR ha i åtanke när man gör smycken avsedda att bäras mot kroppen att byggmaterial oftast innehåller ämnen som är förbjudna eller reglerat mängd innehåll i smyckes material då de är giftiga eller allergena vid hudkontakt. (tex nickel och bly innehåll)
lika så nämde någon spray lack. lack för hobby och bygg är sällan hälsosamt att bära mot kroppen.
Där har du en väldigt bra poäng! Har beställt en jewelry shield för att prova :-)