seedbeads
Vilken typ av seedbeads använder ni och varför använder ni den sorten?
Menar du märket på seed beads eller menar du storlek eller typ av seed beads som t.ex. rocialle/bugle/delicas o.s.v.
Tror du menar märke o jag använder mest Miyuki men även Toho för att de är ganska jämna pärlsortor. Men jag har även tjeckiska seed beads o även Matsuno men de är dock lite ojämnare, men man kan med fördel använda sådana tlll vissa tekniker t.ex. coralling, medans peyote kräver väldigt jämna pärlor o helst bör det vara delicas till den tekniken, fast superduos blir också fint att peyota med.
Samma som Cessy:) Använder helst miyuki seedbeads, på andra plats kommer Toho. Och till peyote passar delica:) Har inte använt superduo än, men jag har några små påsar som ligger och väntar…
Titta gärna in på min facebooksida
http://www.facebook.com/sagasmycken
jag funderade också på i vilket avseende du menade, men tänkte precis som cessy att du antagligen menade märke 🙂. även jag använder miyuki och toho, men jag tittar alltid i allra första hand efter toho då jag tycker de har allra läckrast färger och effekter. varför jag annars använder dessa två märken är precis som cessy för att de har hyfsad jämnhet, och så går de bra att blanda med varandra - att blanda med andra märken däremot ställer till problem i såna tekniker som kräver likhet i storlek och form för ett bra resultat.
men hittar jag tex en matsunopärla till bra pris eller i en fantastisk färg så kan jag köpa den ändå och använda tex till spiral rope, coralling, freeform eller nån annan mer tillåtande teknik. men livet blir lite enklare om den primära seed bead-väskan fylls med toho och miyuki 🙂
ja det var märke på pärla jag menar. Jag sitter och tittar på pärlor och det är en djungel när man inte har testat dem.
Jag har tänkt göra ett armband filled net och sen en spiral
de flesta mönster är ju också baserade på pärlor i miyuki/toho-storlek, så även om man kan anpassa mönstret så är det ju klart enklare om man slipper, speciellt om man inte jobbat så mycket med sydda tekniker förut. sen är det ju ingen nackdel heller att det klart största och lättillgängligaste utbudet har du ju av dessa två märken (framförallt miyuki, men som sagt man behöver inte välja bara den ena av dessa två för de kan oftast blandas)
Miyuki eller Toho i projekt där det är viktigt att pärlorna är jämna, som t ex peyote. Matsuno är underbara när man vill ha lite struktur i sitt projekt. De finns i härliga färger. Tjeckiska funkar också bra där det inte är så noga med att alla pärlor är exakt lika stora.
Billiga kinesiska pärlor är svårt att hitta användning för, då de ofta är så ojämna, men de kan bli häftiga i pärlbroderier.
Valet av märke på seed beadsen beror helt enkelt på vad man skall göra och vilken struktur man vill att slutresultatet skall ha. Testa att göra t ex samma armband med olika märken på pärlorna. De får helt olika uttryck, och det finns egentligen inget som är rätt eller fel.
Här är min hemsida.
Toho är mer runda men väldigt jämna, Miyuki är mer åt det cylindriska hållet och väldigt jämna. Och när du känner att du vågar gå in på första klassens pärlor då är Delicas att rekommendera. Perfekta cylindrar från Miyuki, Tohos version heter Aiko.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Nu har jag gjort en stororder på pärlor. Förhoppningsvis kommer jag att gilla alla men om det är någon som är lite så där kan barnen använda dem.
Skall bli jätte roligt att komma igång eftersom jag inte har hållit på med pärlor på flera år.
Det kommer att kännas som en befrielse och kärleken till dom små glaspärlorna kommer tillbaka som en svallvåg. 😍
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Välkommen tillbaka in i pärlträsket då Myrrami 😉😃
Om någon har länkar till bra mönster får ni gärna länka till dem så att jag kan få lite mer idéer.
Vilken toppen tråd. Tack så jätte mycket. Nu sitter jag här och hoppar och vill att mina pärlor skall komma på en gång.
Jo när man ser dessa videosena så blir det ju plötsligt kul o pärla igen o då måste man ju bara beställa det o det o ……….. ☺️😉😃 Du får visa sedan i en egen smyckestråd vad du gjort o lycka till! 🙂