Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettandra-sätt-att-sy
Läst 2474 ggr
aussiemia
0

Virka och karda

Okej, jag vet det nu. Att jag inte kan virka. Med en nyinköpt virknål, en rulle hushållssnöre och tråd gauge 34 som ligger ihoptrasslat i soffan så är det ganska självklart ;DMEn jag gav det iallfall ätt försök och jag tror inte att jag mommer prova igen.

Men jag hoppas att någon av er kan berätta hur man gör när man kardar ull! Jag ska få massvis med alpacke-ull som tydligen är sketadyrt i Au. Jag tänkte försöka ge mig på att tova den och kanske göra hjärtan som jag kan sälja till jul. Vad tror ni?!

Eller vänta, det är nog inte smycken förresten..

aswedishsmorgasbord.com

Allamej
0

Snälla säg att du får kardor också :)

(hävdar att ull och virkning visst kan ha med smycken att göra)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

aussiemia
0

Har ingen aning, men jag tror inte det.. borde jag det?! Annars är det väl bara att köpa? Eller…..?

aswedishsmorgasbord.com

Allamej
1

Köp, det är roligt att karda :) Det är roligt med ull i huvudtaget :) Jag sitter ju och gör maskintovade väskor när jag inte pysslar med pärlor och nåltovar :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

aussiemia
0

Aha! Okej då ska jag på kardjakt ;D

Nåltovar?

aswedishsmorgasbord.com

Allamej
0

Väldigt vass nål med hullingar som jag sticker in i den torra ullen om och om igen tills dess att former framträder :)

virkmaja
0

jag har en virkkurs på min blogg, virknålens äventyr och gärningar, är det akut så kan jag också virka på beställning :)

kardning är rätt kul, man får armstyrka :)

tvätta ullen så gott det går, låt den torka på en handduk på balkongen eller liknande, plocka bort skräp och dyl. dags för kardningen. lägg en karda med handtaget FRÅN dig, det är den som du ska lägga ullen på. ta lite ull i taget och liksom dra ut den över nålmattan så att den fastnar. ta den andra kardan, som du håller i med handtaget MOT dig och sätt ihop dem och dra åt motsatt håll. upprepa tills inga tovor finns (krävs ett par tre vändor, när du har kardat över ullen på den kardan du håller i, så byter du plats med den bara). när du är klar med kardningen så får du av floret (den kardade ullen) genom att du tar den karda utan ull och för den mot dig samtidigt som kardan med ullen ligger åt samma håll, dvs handtaget mot dig.

svårt att beskriva med ord men jag hoppas att det reder ut lite för dig. det är sedan floret som du kommer att tova, spinna eller vad man nu vill göra av det.

aussiemia
0

Men tack! ;D

Nä, gott folk nu släcker jag för ikväll. Gonatt!

aswedishsmorgasbord.com

Allamej
0

Sov gott :)

hus-musen
0

åh karda ull!!! de var länge sen! synd att jag är allergisk o dör av den äckliga fårullen annars hade jag börjat jag med=) virka är enkelt, men de måste få ta sin tid=) jag brukade virka ihop kaniner och kycklignar till påsk när jag var yngre=)

Qui dormit, non peccat

zmulan
0

Jag har provat att karda en gång! Jätte kul. Kardade, spann och gjorde en tovad mus! :)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

aussiemia
0

*fniss* är det bara för att jag har druckit lite vin som jag tycker att det där lät ku,l Skrattande eller….

På tisdag ska jag inspektera min ull, jag tror att den sitter kvar på alpackan fortfarande. Kardor (kardar? vad är rätt form egentligen) ska jag se om jag hittar på markanden imorgon.

aswedishsmorgasbord.com

virkmaja
0

#11 Kardor i pluralis, karda i singular…