Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterevenemangtillställningar
Läst 2186 ggr
parisjetaime
0

Snilleblixt

På min skola har alla elever på samhällsprogrammet i årskurs två ett projekt. Projektet går ut på att lära sig mer om Arika, speciellt Kongo. Projektet heter Kongoprojektet och alla elever arbetar med att lära sig om och att eventuellt hjälpa barn på ett barnhem i Kongo Kinshasa.

Vad sägs om att tillverka smycken så som jag gör, döpa "kollektionen" till exempelvis Kongo och därefter döpa de olika sorterna efter barn på barnhemmet. Dessa smycken skulle på något sätt säljas och intäkterna gå till barnhemmet.

På skolan försöker vi alltså samla in pengar till barnhemmet för att hjälpa dem att bli ekonomiskt självständiga.

Är det någon som tror på detta, någon som tror att detta kommer att gå igenom om man ställer sig och säljer? Eller kommer detta enbart leda till utgifter för mig? Jag lägger ju redan pengar på pärlor och materiel, men ändå. Jag har inte obegränsat med pengar.

Vart ska man sälja smyckena? Är det någon som har erfarenhet om hur marknaden ser ut? Tror ni att det skulle finnas en efterfrågan, ens en liten möjlighet att få ett smycke sålt?

Ni kanske måste se bilder på smycken först i och för sig. Jag kanske ska satsa på det. Nu ska jag nog gå och skapa lite så jag kanske kan lägga upp bilder för att lättare få svar från er.

Jag litar på er hjälp!

(jag vet att jag är ny här. jag beteer mig kanske konstigt men jag är i behov av hjälp (: )

Emma

PS. Namnförslag nummer två var "With love from Kongo" och sen i och med att varje design kommer vara döpt efter ett barn på barnhemmet så skulle det ju då bli "With love from Kongo, NAMN". Däremot tyckte personen jag pratade med detta om att det då låter som att det är barnhemsbarnen som sitter och gör dessa smycken. Är det fler som tycker det? Någon som har fler namnförslag som kanske är bättre? DS.

parisjetaime
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag suttit och knåpat med de nya pärlorna jag köpte idag.

Vad tycker ni?
Personligen tycker jag att min stil (i alla fall när de gäller dessa) inte är ett dugg egen. Några tips på att utveckla stilen kanske? :)

Vill gärna ha kritik. Skulle detta ens kunna säljas på en marknad? Skulle det hjälpa barnhemsbarnen?

Funderade också på det att, ska man ha alla smycken i en så lik still som möjligt, så att man ser att det "det där, det är en Kongo NAMN" t.ex. eller ska jag försöka vara så bred som möjligt så fler vill handla? För jag kan tycka att det är svårt att göra saker som inte är min stil. Då blir det ju ännu svårare att se om det kan sälja eller inte.

Tack :)

parisjetaime
0

Oj. Marknadsförde jag mig nu? Eller projektet? Det  var inte meningen i sådana fall…  Svårt att veta vart gränsen går :/

Allamej
0

Jag bryr mig inte om din marknadsföring i detta fallet utan tänker ta chansen att ge dig tips istället.

Personligen om jag skulle göra detta skulle jag lägga upp en hemsida som heter Kongoprojektet.

På den skulle jag informera om projektet i sig, om barnen och förklara att alla vinster går till dom.

Detta är ett stort projekt för dig så jag hoppas att du får hjälp.

Att namnge smycken efter barnen är en bra idé. Men att skriva "with love from Kongo" räcker.

Informera att det är du som gör smyckena och låt gärna resten av skolan vara delaktiga i projektet.

Att alla åtgärder som görs av er nämns på sidan och om någon annan säljer saker till förmån för detta också borde få en del av sidan.

Mina tankar…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Idaz
0

Vilken bra ide att göra smycken och sälja för de som behöver det! Min farmor och farfar är faktiskt uppväxta i Kongo Kinshasa och det har berättat en del därifrån. Deras föräldrar var missionärer.

Själv vet jag faktiskt inte var, hur och om du ska sälja men du gör verkligen vackra smycken som folk skulle köpa. Jag vill se mer av dina smycken! Välkommen hit förresten. Glad

parisjetaime
0

#3 Tack. Otroligt bra tips att ha en internetsida dessutom! Jo, jag känner också att projektet kommer bli väldigt stort. Jag hoppas att min lärare tycker att det är en bra idé på måndag. Först då vet jag om det blir någonting av det hela.

#4 Oj, tack! Tror du verkligen att någon skulle köpa? Det var vänligt Skäms.
Tack för välkomnandet Glad

leja
0

Jag gillar iden. Men om du ska sälja till förmån för barnhemmet, gör det tydligt. Så skriv till exempel, tillverkat för att hjälpa. Så att det klart framgår var smyckena kommer. För annars har folk lätt för att missförstå(jag vet för jag har varit inblandat i ett projekt för hjälp till Peru).

Kanske att du skulle säja, With love to Kongo istället?

Lycka till med projektet.

Vad ska man ha som signatur tro?

parisjetaime
0

#6 Tack! Vad var det folk missförstod då? Så jag vet så jag kan förtydliga mig så mycket som möjligt. Tycker om namnidén. Antecknar den Glad

leja
0

Att vi sålde stickade saker från Peru. En del trodde vi hade stickat! Andra att vi tvingade folk att sticka(det var ett antal kvinnor som startat en stickeri fabrik och vi hjälpte till och betala för stickmaskiner). Sen hade vi andra problem, som att polisen anklagade dessa kvinnor för att stödja terorister och slog sönder alla maskinerna. Sen fick vi skaffa nya maskiner och sen förlorade jag, tyvärr kontakten med projektet.

Hoppas det går bra för er, med ert projekt.

Vad ska man ha som signatur tro?

parisjetaime
0

Oj oj oj vilka missförstånd!
Tack för hjälpen.

parisjetaime
0

Idag mailade jag den ansvarige läraren om mitt projekt. Otroligt nervös inför hans åsikt om detta. Det var svårt att formulera sig, jag vill visa och reflektera så mycket, visa min entusiasm och så vidare.

(Mailet bestod av ett bifogat worddokument på 5 sidor).

Hoppas hoppas hoppas

att han orkar läsa allt!

//

Blev inspirerad till att göra ett riktigt höstigt smycke idag med tanke på alla vackra löv på marken i olika färger samt färgen på kinderna man fick efter att ha promenerat ett tag. Inspirationen resulterade istället i ett virat hjärta av silvertråd med lite röda pärlor. Skulle vilja klassa det som ett jul-/allahjärtansdagsmycke.

Pitepaerlan
0

#10 hade din lärare någon åsikt?Skrattande Låter som en toppen idé!

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

parisjetaime
0

Jag pratade med honom idag, han har fortfarande inte hunnit läsa allt tydligen men han verkade klart intresserad :D Så jag hoppas fortfarande på att han tycker att det är en bra idé!
Tack så mycket! :D

Idaz
0

Hoppas att han gillar det!!!

zmulan
0

Hoppas oxå att han gillar det! Tycker det är en strålande idé! :)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/