Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettsilver-chainmaille
Läst 5262 ggr
cattperson
0

Silver o bronslera

Jag har hittat en bra webshop med bra priser för inköp av silverlera och verktyg till den. Jag har även köpt bronsleran där.

Webshopen finns på www.folkare.com

Jag har även fått en massa ovärderliga tips och råd av Karina, som äger denna hemsida.

Ingrid

nyakers
0

www.pmc.se

Säljer silverlers, bronslera, verktyg, ugnar, glas, lampwork, m m,m m och med kvalité på grejorna, kan verkligen rekommenderas. Kurser har dom också.

Det är mitt förstahandsval när jag handlar material.

kia1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett bronsarmband som är gjort i bronslera och som jag har bränt i Cocos kol och sedan högpolerat med 3M slipsvampar. Det synns inte så bra på bilden men det ser ut som rent guld i verkligheten.

zmulan
0

#2 Oj! Riktigt läckert!!! :)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Pitepaerlan
0

#2 Vad snyggt! Me likeGlad

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

kia1
0

Tack Kyss

parisjetaime
0

Jättefint!

Pitepaerlan
0

#5 underbart!

aussiemia
0

Kan man skriva på en bred ring man gör i silverlera? (inte en fingerring utan en connector). Alltså så att det syns vad det står.

aswedishsmorgasbord.com

Cessy
0

#2 #5

Är detta bronslera?

Om detta är brons så tar jag tillbaka allt illa jag har tyckt om brons.

Jag är inget vidare förtjust i oxiderade metaller överhuvudtaget o brons brukar vara något som är lite gultråkigt o ser allmänt skitigt,  sjabbigt o oputsat ut, men så här ser ju brons helt underbart ut. Jättesnyggt armband o hänge du har gjortGlad

kia1
0

#8  Visst kan du skriva på ringen.

#9 Ja det är bronsleran som är bränd i coccosnötskol och sedan putsat. Jag gillar också den rena metallen bäst.

Kul att ni tycker om armbandet och hänget.

Idaz
0

Bara en liten dum fråga: Finns det inte nån "oäkta" lera som typ aluminiumlera eller nåt sånt? Silver och bronslea är ju så dyrt :)

kia1
0

Ne idag finns inte något annat än silver , guld och bronsleran. Men bronsleran är inte så dyr tycker jag.  Jag tar 210 kronor för 100 gram du får ut många  smycken på det (om det är smycken du vill göra) .

BitteS
0

kia1: Hur är bronsleran att arbeta med om man jämför med silverleran? Torkar man och slipar man den lika som silverleran? Jag vet att man måste bränna den i "riktig" ugn sedan. Bronsleran verkar spännande tycker jag. Skulle vara kul att prova den. Kan man blanda brons- och silverlera i samma smycken?

Minns jag rätt att du sa att man som gammal elev kunde lämna grejer till dig och få dessa brända när du kör något av dina egna alster. Mot betalning naturligtvis. Eller du kanske inte har tid med det om du har fullt upp.

Har varit på väg upp till dig för att handla mer lera hur länge som helst. Hade yngsta dottern hemma i helgen och vi pysslade hela lördagen, så nu har jag helt slut med leran, så nu måste jag komma till skott. Jag gjorde ett hänge som jag blev riktigt nöjd med. Det är oxiderat och ca 3 cm i diameter.

kia1
0

"13 hej på dej;) Du arbetar med bronsleran på samma sätt som silverleran, men den torkar lite snabbare Tillsätt vatten påsamma sätt som silverleran så blir den jätte fin. Du kan inte blanda brons och silver på så sätt att du knådar ihop lerorna. Visst får du bränna bronsleran hos mig.

Jätte fint hänge du gjort, mycket välgort och profsigt putsat, inget fusk där inte;) Jag blir så stolt över digKyss

Varmt välkommern hit då kan jag berätta mer om bronsleran för dig.

BitteS
0

Hi hi, ta åt dig äran. Det är ju du som lärt upp mig. Ska försöka komma iväg till dig innan det blir snö och hala vägar igen. Vägen upp till dig var inte rolig. Får väl köpa på mig ett lager så jag klarar mig i vinter. Visst låter det väl hemskt, jag fryser redan bara jag tänker på kylan. Ser fram emot lite info om bronsleran. Jag ringer och hör när det passar dig att jag kommer.

Pitepaerlan
0

#13 såå vackert ditt hänge är *avundsjuk*Skrattande

BitteS
0

#16 Tack snälla du. Jag har gått på kurs hos en duktig lärareGlad. Fått massa tips och goda råd och en del har faktiskt fastnat också.

Cessy
0

#13 - vilket läckert hänge du har gjortGlad

Idaz
0

Vad är det för ugn man måste ha och vad kostar den?

kia1
0

"19.  Du måste ha en riktig smyckes (keramik) ugn, du kan inte bränna den i art boxen. Bränntemperaturen måste upp i 843 grader och bränntiden måste vara minst 9 timmar och man bränner i en behhållare med ett speciellt kol. Det är just bränningen som skoljer bronsleran ifrån andra leror. Men jag tycker att det är jätte kul därför att du kan få olika färger beroende på vilket kol du använder. Lövet här är bara bränt och inte putsat.

mamma-mu
0

Tar det 9 timmar att bränna bronsleran? Är det den tiden man har ugnen igång, är det uppvärmning + avsvalning (med avstängd ugn) eller kör man 843 grader i 9 timmar??? Vad händer om man bränner utan kol alltså lika som man bränner silverlera?

Jättefina saker du gjortGlad

kia1
0

"20  Det är utan avsvalning. Du kör långsamt upp till 843 grader det är alltså tiden till  843 som ska ta minst 9 tim. Du kan inte bränna utan kol, det måste brännas reducerat annars så cintrar det inte. et blir bara pulver kvar. Att det går med silverleran är för att den är helt ren inte en legering som brons är.

Kul att du gillar mina smycken, TackSkrattande

Pitepaerlan
0

#20 wow läckert löv!!

Idaz
0

Vad kostar en sån ugn?