Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlsorter
Läst 3076 ggr
Idaz
0

Lampwork

Är det någon här som sysslar med lampworking? Jag tycker att det är jättehäftigt att man kan tillverka egna glaspärlor och jag skulle vilja börja med det själv. Men vad behöver man? Är det dyrt?

Jag har även sett folk som gör häftiga glashängen. Hur gör man såna?

Var köper man själva glaset? Hur ser det ut?

Många frågor jag vill ha svar på! Så snälla svara, du som vet. :P

Annisangel
0

Lampwork?? Nu är jag helt nybörjare jag vet… ;) Vad är det? Hmmm, låter som det har med lampor att göra?

Kram

Många Goa Kramar

Annisangel

Sara
0

Jättebra Ida!! Vill oxå veta mer om det här!

Sara

Allamej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är när man smälter glas över öppen låga och på så vis formar glaspärlan som man vill ha den.

Man behöver hållare, brännare, ugn för att man ska kunna kyla ner pärlorna långsamt så att dom inte spricker. Glasstavar och släppmedel.

Pärlorna pä detta armband är gjorda med lampwork

http://smyckestillverkning.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=8f7b5905-c284-45c1-9d33-388420fb0378

Sen finns det glasfusing och det kan man göra i samma microinstats som kia1 berättade om när det talades om silverlera :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Annisangel
0

WOW, såå himla snyggt!!! Men varför heter det lampwork?

Många Goa Kramar

Annisangel

Allamej
0

Man jobbar över öppen låga :) Lamp. Det är ju ett väldigt gammalt sätt att göra pärlor på..

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Annisangel
0

#5 Ahaa, är det därför?? Så härlig teknik!!

Många Goa Kramar

Annisangel

aussiemia
0

Jag fyller år snart och har varit vÄLDiGT tydlig med vad jag vill ha i present. En kurs i lampwork-teknik.. Jag är ganska övertygad om att min önskan kommer att uppfyllas och rapporterar jag naturligtivs ;D

aswedishsmorgasbord.com

Pitepaerlan
0

#7 Grattis Skrattande Spännande!

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

irode
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna bok kan rekommenderas om man inte hittar någon kurs eller som supplement http://www.amazon.com/Passing-Flame-Beadmakers-Detail-Design/dp/0972660208

:-) Inge

FruBabsan
0

Det finns en avdelning för lampwork på Glaskonst iFokus, men jag tror inte den är så himla aktiv. Jag hängde där ett tag (för jag håller på med lampworkGlad), men det var för låg aktivitet för min smak. I stället är jag mycket på www.frithappen.co.uk och www.lampworketc.com

Jag har lite mer info på min hemsida www.babsbeadsanddesign.com om ni är nyfikna

Idaz
0

#10 Jättefin hemsida. Men var köper man alla grejer som behövs?

nyakers
0

Det finns att köpa på lite olika ställen. pmc.se är ett ställe som säljer verktyg och material till lampwork. Dom har även kurser på pmc akademin.

För oss här i Norrland finns lampwork.se i Boden som har kurser.

SusannAlg
0

Jag har precis börjat med att göra smycken i glasfusing. Man kan köpa en liten insats till ugnen för 1000:-. Den är inte så stor men lagom till att börja med.(Samma som man har till silverlera eller emaljering) Besök gärna Glaskonst i Focus, där finns massor av tips, och det finns jättemånga duktiga hjälpsamma människor som hjälper till att svara på frågor.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Idaz
0

Vad är glasfusing?

SusannAlg
0

Man skär ut olika former i glas-skivor, som man sedan lägger på varandra och smälter samman. Goggla på glasfusing, så kan du få se hur mycket fint som helst! Det går även att göra skålar och större saker, men då krävs ju en stor ugn.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Idaz
0

#15 Okej, det verkar kul.

Nu har jag varit inne på youtube och tittat på lite filmer på när folk gör lampwork. Det verkar pilligt men kul! Lite läskit också med den där lågan… Jag ska titta på glasfusing också nu.

irode
0

Idaz: du har en PM

:-) Inge

Idaz
0

Skrattande