Seed beads
Tjeckiska
Japanska
Kinesiska
Nya Zeeland
Och sedan har vi namnet Rocailles!
Jag ställde frågan i ett annat forum angående Mill Hill, såg att det var en "garnaffär" som sålde dem till pärlbroderi.
Fick svaret ; de kommer från Nya Zeeland??!!
Var kommer Gutemanns ifrån? Hur är dom till pärlbroderi och pärlvävning?
Här finns så många duktiga,
så vi måste kunna bena ut detta "mysterium" med seed beads.
Jag började min kärriär i pärlträsket för cirka 2 år sedan.
Jag ville väva och sy med pärlor som ni kanske sett på min hemsida
Köpte då "Rocailles" 8/0..men så besviken jag blev
(De var ju billiga 20 gr för ca 10 kronor)
De var så ojämna så hälften fick jag plocka bort.
Har sedan givit mig in i den japanska världen med Toho (inte X-pärlan) och Miyuki och tycker att dom fungerar jätte bra..lite dyra?!
Nu har jag fått lära mig ännu en sak, att det finns Tjeckiska seed beads som kommer från Jablonex. Som verkar toppen?!
Hur ska man som konsument veta om de sk. tjeckiska är tjeckiska!? osv.
De som säljer klargör inte det här, finns "hundra" namn
Vore mycket tacksam om vi kunde bena ut detta om seed beads träsket
Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/
Jag kan ju börja med att förklara att rocaille inte är en specifik sorts pärla utan det betyder bara "liten pärla"
Jag gjorde som du i början, köpte billiga 8/0 och blev besviken över resultatet. Dom kom ifrån Kina och var bland dom ojämnaste jag träffat på.
Jag gick sedan över till Gutemanns och genast blev det ju ett uppsving. Dom var jämnare och framför allt.. i samma storlek :)
Så jag lekte ett bra tag med Gutemanns och x-pärlan. Köpte någon enstaka påse toho men tyckte att dom kändes dyra.
Jag blev kär när jag träffade Matsuno. Jämna fina och stora hål vilket inte tjeckiska pärlor har…
Jag tycker om tjeckiska pärlor, inget ont om dom, men dom har inte lika stora fina hål som Matsuno och Miyuki.
Jag har aldrig testat Mill Hill, dm gånger jag har varit rutn och sökt efter saker att köpa så har jag bara hittat mill hill till rent utav löjliga priser… Så dom låter jag bli :)
Jag är säker på att jag hade en poäng när jag började skriva men den är borta nu… jag återkommer till detta ack så svåra ämne :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Oj, jag visste inte att det fanns så många olika sorter. Jag klarar mig med dom jag har och det vet jag inte vad det är för sort men jag förstår att det kan vara väldigt stor skillnad på kvalite m.m.

Om jag inte är helt fel ute och reser, så ör Gutermanns från Tjeckien.
Karin
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!
Jag har för mig att du har rätt Karin, tror jag läst det någonstans…
Välkommen :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Handlar du från www.starkdesign.se så vet du att du säkert har tjeckiska pärlor från Jablonex.
De är lite, lite mindre än Toho men rundare. Dock har de mjukt fyrkantiga hål så använder man en transparent pärla med silverline får man en hel oslagbar effekt. Alla häpnar om de om de bara hållit sig till Toho tidigare.
Jablonex går självklart att blanda med Toho, jag använder bägge sorterna i samma arbete.
Yvonne Stark är dessutom den i Sverige som har flest färger :-). OCH man kan beställa färgprover av alla färgerna - himmel vilket färgfrosseri när man får hem alla provpåsar.
Själv sitter jag varje lönedag och plockar med mina små underbara provpåsar och jämför med färgerna ifrån Toho och lägger en beställning på Jablonex pärlor, många med silverline i hålet.
Dessutom har hon den fantatiska Silamiden, billigt!!!!!!
Japanska Toho och Miyuki går så bra att använda tillsammans med Jablonex. Naturligtvis andra fabrikat också.
Kinesiska skräppärlor ska du försöka undvika. Kan inte säljaren säkert säga var de kommer ifrån så köp inte. Det finns så många seriösa säljare, och tyvär även icke seriösa.

#5 Ja du det är begärligt…alla färger vill man ha
En fråga; X pärlan är det Jablonex eller är det Toho också??
Har inte förstått varför det finns något som heter X-pärla
X pärlan tror jag är någon av de tjeckiska tillverkarnas men jag kan inte vara säker, det är lite för stora hål i dom för att vara tjecker tycker jag men det kan som sagt vara fel :)
Jag har frågat men aldrig fått svar på var dom kommer ifrån…

#7 då är vi 2 som undrar
Jakalmo kanske vet?!
Enligt Elises Pärlateljé så är X-pärlan Jablonex. Min erfarenhet av TOHO och Jablonex är att TOHO har jämnare storlek och lite större hål.
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!